استانی 12:49 - 10 اسفند 1398

باغداران از نهال شناسه دار در باغات استفاده کنند

علی اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: باغداران از نهالستانی که شرایط فنی و ضوابط مورد تأیید مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و مجوز تولید نهال را دارد نهال خود را تهیه کنند.

وی افزود: نهال‌ها باید دارای گواهی بهداشت یا سلامت از لحاظ عدم آلودگی به آفات و بیماری‌ها بوده و از لحاظ رشدی دارای یک استاندارد مطلوب باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به ویژگی‌های نهال استاندارد جهت احداث باغات اشاره کردو گفت: نهال استاندارد بایستی در زمان فروش دارای ریشه کافی و سالم باشد.

اکبری گفت: یک نهال پیوندی باید دارای پایه و پیوندک کاملأ مشخص و عاری از هرگونه آفت، بیماری، نماتد، بذر علف‌های هرز بوده و از نظر سن باید یکساله و یا دو ساله باشد.

وی اضافه کرد: نهال‌های خیلی جوان و کمتر از یک سال و یا نهال‌های مسن و بیشتر از دو سال سن برای احداث باغ مناسب نیستند.

اکبری تصریح کرد: تولید کنندگان نهال بایستی قبل از عرضه یا فروش، ریشه‌های نهال‌ها را به روش درست و اصولی توسط تولیدکننده ضدعفونی کرده و برای ارقام گیاهی که نیاز به رقم گرده زا «تلقیح کننده» دارند ارقام مناسب را در اختیار باغداران قرار دهند.

وی افزود: هر بسته نهال ضد عفونی شده بایستی در کیسه‌ای از جنس گونی کنفی خیس پیچیده «حداقل ۳۰ سانت بالای یقه نهال» و سپس در داخل یک کیسه پلاستیک سیاه بسته بندی شود.

اکبری؛ عدم آثار زخم و زگیل نهال در زمان فروش؛ تک تنه بودن نهال ارقام میوه، متورم نبودن و باز نشدن جوانه‌های نهال در زمان فروش و همچنین کج و بد فرم نبودن یا دارای ریشه پیچیده یا برگشته و یا کلاف شده نهال‌ها از دیگر ویژگی‌های نهال سالم و استاندارد ذکر کرد.


10419057
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است