ورزشی 04:41 - 02 بهمن 1396
داستان‌های تاریخ فوتبال
ژان کلود بلان توانست یوونتوس بحران‌زده را نجات بدهد و این تیم را به جایگاه اصلی‌اش بازگرداند.

مرد فرانسوی که یوونتوس را نجات داد

به گزارش ایسنا، پس از موجیگاته (فرستادن یوونتوس به دسته دو به علت تبانی) یوونتوس در شرایط غیر معمولی قرار گرفت.  این تیم در حالی که خود را آماده کرده بود تا در لیگ قهرمانان اروپا بازی کند اکنون باید در دسته دو به میدان می‌رفت و به همین خاطر تابستان سختی داشت. باشگاه تورینی شروع به فروش بازیکنانی کرد که دوست نداشتند در این تیم بمانند چون نمی‌خواستند در سطح پایین‌تری به رقابت بپردازند. همچنین در حال راضی کردن برخی از بازیکنان برای ماندن بود و به دنبال جوانانی بود تا جایگزین کسانی شوند که تیم را ترک کردند. کار آسانی نبود. خانواده آنیلی به دنبال مردی بود که کمتر به جهان فوتبال ربط داشته باشد و به همین خاطر یک فرانسوی به نام ژان کلود بلان را انتخاب کرد. او مردی ورزشی بود ولی در رشته‌های دیگری کار می‌کرد. در حقیقت او مرد تجارت در ورزش بود و مسابقات زیادی را سازماندهی می‌کرد که از جمله آنها رولان گاروس بود.

بلان شروع به کار کرد. با سرمربی قابل اعتمادی همچون دیدیه دشان همکاری کرد و قراردادها به نفع تیم تمام شد. فابیو کاپلو به رئال مادرید رفت و فابیو کاناوارو و امرسون را با خود برد. کاناوارو به خاطر قهرمانی با تیم ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ و عملکرد درخشانش در این رقابت‌ها توانست توپ طلا و جایزه فیفا را برنده شود. مادرید برای مدافع ۳۲ ساله ۱۲ میلیون یورو هزینه کرد. کاپلو از باشگاه خواست با امرسون، هافبک ۳۰ ساله قرارداد امضا کنند. باشگاه اسپانیایی مجبور شد ۱۱ میلیون دیگر هزینه کند. از طرفی بارسلونا که تیم فوق العاده‌ای داشت و قهرمان اروپا شده بود می‌خواست خط دفاعی‌اش را تقویت کند به همین خاطر لیلیان تورام ۳۴ ساله را جذب کرد و برای مدافع فرانسوی چهار میلیون هزینه کرد. دیگر بازیکن یوونتوس که به آبی‌اناری‌ها پیوست ایوان زامبروتا نام و قرارداش ۱۴ میلیون یورو ارزش داشت.

 بلان در ایتالیا انتقال‌های خوبی انجام داد و کریستین ویری و زلاتان ایبراهیموویچ را به ترتیب با ۹.۵ و ۲۴ میلیون یورو به اینتر فروخت. او از این قرارداد ها ۷۴.۵ میلیون به دست آورد و به جز ایبراهیموویچ بازیکنان مسن تیم را به فروش رساند. باشگاه ایتالیایی از اسپانیا ۴۱ میلیون یورو به دست آورد، بازیکنانی که نتوانستند در بارسا و نه در مادرید موفق باشند. پس از دو سال هیچ یک از آنها در این کشور پا به توپ نبودند. البته بلان از انجام برخی قراردادها خودداری کرد که می‌توانست پول خوبی از انتقال این بازیکنان به دست آورد. جانلوییجی بوفون، پاول ندود، الساندرو دل پیرو، مائورو کامورانزی و دیوید ترزگه در یوونتوس ماندند و اسکلت تیم دشان حفظ شد. در این میان بازیکنان جوان کم ارزش نیز اضافه شدند. بازیکنانی مانند بلاردی، میرانته، لگروتالی، پیکولو، تودور، مارکیونی، ماتئو، کریستیانو زانتی، بوجینوف، گوسمان، اسکولی، وولپاتو و ... مشتاق ماجراجویی در یوونتوس بودند. با این بازیکنان تیم تورینی پیش فصل را در ۱۳ آگوست سال ۲۰۰۶ شروع کرد و دوران جدید این تیم آغاز شد.

بلان همزمان با شبکه‌های تلویزیونی مذاکره کرد. این تیم آخرین سال قراردادش با شبکه اسکای را که ۱۰۰ میلیون یورو ارزش داشت حفظ کرد و قرارداد جدیدی برای فصل آینده با مدیاست بست. یوونتوس در حالی فصل را در دسته دو شروع کرد که یک تیم مناسب برای این رقابت‌ها داشت. حضور بازیکنانی همچون بوفون، ندود و دل پیرو تیم را قدرتمند کرد. تیم خیلی ارزان و پرانگیزه بود. یوونتوس در هشت سپتامبر با ۱۷ امتیاز منفی لیگ را شروع کرد و در پایان فصل قهرمان شد. تیم تورینی یک سال بعد در سری A سوم شد و به لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کرد. دو فصل بعد در رتبه دوم قرار گرفت و دوباره سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کرد.

ژان کلود بلان شکست را به پیروزی تبدیل کرد. او کار خود را به خوبی انجام داد. بلان سه فصل بعد به عنوان رییس باشگاه انتخاب شد و عنوان نخستین رییس خارجی باشگاه را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام


9647658
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه اسپورت ۳۶۵ امارات از احتمال بازگشت مهدی قایدی به الاهلی خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده تالوی زنان ایران توانست رتبه سوم مسابقات انتخابی جام جهانی ووشو در چین را به دست آورد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده تالو زنان ایران نخستین مدال طلا کاروان ووشو کشورمان را در مسابقات انتخابی جام جهانی را به دست آورد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس و پیشکسوت تیراندازی گفت: آخرین مسابقه دیگر موقع گرفتن سهمیه المپیک نیست چون شانس کسب سهمیه ۵۰ – ۵۰ خواهد بود. فردی که می‌خواهد سهمیه بگیرد باید همانند هانیه رستمیان به موقع و همان ابتدای کار المپیکی شدن خود را قطعی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» با گذشت بیش از ۲ سال از پارالمپیک توکیو و با وجود پیگیری‌های فراوان، مهدی اولاد مدعی است که هنوز پاداش قهرمانی خود را از اداره کل ورزش و جوانان استان فارس دریافت نکرده است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس حقوق درباره ارزیابی اش از واگذاری سرخابی‌ها به کنسرسیوم بانک‌ها و پتروشیمی خلیج فارس توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» آرسنال در دیداری معوقه از هفته بیست‌ونهم لیگ برتر انگلیس با ۵ گل چلسی را در هم کوبید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم یوونتوس با پیروزی در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت مقابل لاتزیو به فینال کوپای ایتالیا راه یافت.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» العین با وجود شکست در بازی برگشت، موفق شد با برتری در مجموع دو بازی رفت و برگشت از سد الهلال بگذرد و به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دیدار دو تیم آلومینیوم اراک - پرسپولیس از مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی باشگاه‌های کشور فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با حضور تماشاگر برگزار می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است