علمی فناوری 09:22 - 01 خرداد 1396
مطلب خواندنی نیچر؛
نیچر می نویسد: سازه های مرتفع تر، ایمن تر و قدرتمندتری از چوب در سراسر جهان ساخته می شود. دانشمندان به آنها به عنوان راه حلی برای کند کردن روند گرمایش زمین نگاه می کنند.

آسمانخراشهای چوبی زمین را نجات می دهند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه علمی نیچر ادامه می دهد: در کانادا شرکتی موسوم به «مرکز طراحی و نوآوری چوب» سازه بزرگی دارد که کاملا از چوب ساخته شده است. این سازه که با تکیه بر فناوریهای نوین ساخته شده مثال روشنی از ظرفیت بالای سازه های مرتفع چوبی در مبارزه با افزیش کربن در سراسر زمین است.

نیچر ادامه می دهد: ساختمان مرتفعی که از آن صحبت می شود در هشت طبقه ساخته شده است. این سازه کاملا از الوارهای چوبی تشکیل شده که ارتفاع ۳۰ متری از زمین دارد. از این حیث می توان گفت این سازه، مرتفع ترین ساختمان چوبی جهان است.

به نوشته این نشریه، این ساختمان چوبی که محل فعالیت مرکز طراحی و نوآوری چوب کانادا در دانشگاه UNBC هم محسوب می شود تسهیل کننده روند ساخت و ساز بناهای چوبی در آینده به شمار می آید. گذشته از آن، کارشناسان به این نوآوری به عنوان جنبشی در راستای مقابله با گرمایش زمین یاد می کنند.

نیچر می افزاید: این سازه دسته کمی از یک کیک لایه ای ندارد که در آن الوارهای چوبی با چسبهای مخصوصی به یکدیگر متصل و فشرده شده اند. برش الوارها با استفاده از لیزرهای دقیقی صورت گرفته و در ادامه در محل ساخت سازه به یکدیگر متصل شده اند.

این نشریه معتبر علمی می افزاید: بنا بر ادعای محققان این دانشگاه، با استفاده از چوب در ساخت این سازه از انتشار بیش از ۴۰۰ تن دی اکسید کربن جلوگیری شده زیرا دیگر خبری از صرف انرژی جهت آماده سازی بتن و فولاد نبوده است. جالب اینجاست که این سازه مرتفع حدود ۱۱۰۰ تن از این گاز گلخانه ای را در خود جای داده است زیرا این الوارها از درختان بریتیش کلمبیای کانادا تهیه شده اند.


9115798
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی برای تزریق واکسن هپاتیت سی در وزارت بهداشت انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۲۷۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا یک انیمیشن را از قمر «آیو» سیاره مشتری منتشر کرده که با استفاده از داده‌های کاوشگر «جونو» ساخته شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با ارائه ابزاری به منظور نقشه‌برداری از نانوحفره‌های موجود روی غشاء، می‌توان در آینده از این نقشه‌ها برای بهبود عملکرد ادوات تصفیه آب استفاده کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب رشته بیش از ۱۲۵ هزار نفر از پذیرفته شدگان اولیه و آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D.» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ از امروز شنبه اول اردیبهشت آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا بر این باورند که گام بزرگی در راستای جستجوی موجودات فضایی برداشته اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش از افزایش تا دو میلیون تومانی حقوق سرایداران علاوه بر افزایش حقوق سالانه خبر داد و گفت: در حال حاضر حقوق سرایداران در حدود ۱۰ میلیون تومان است و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستاورد جدید محققان ایرانی در تولید مخلوط آسفالتی یکی از راهکار‌های مناسب برای دفع بهداشتی پسماند تصفیه روغن موتور است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» اگر از جمله کسانی هستید که از خالی شدن سریع باتری ساعت هوشمند خود رنج می‌برید، حتما اشتباهاتی در مورد استفاده از آن انجام می‌دهید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است