استانی 10:10 - 26 دی 1397
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بالغ بر 39 گونه انواع پرندگان در تالابهای مهاباد سرشماری شده که شامل گونه های مانند پلیکان سفید، غاز خاکستری، باکلان کوچک، اردک های سرسبز، نوک پهن، سرحنایی،تاجدار، خوتکا و ... هستند.

حال این روزهای اولین سایت پرنده‌نگری کشور

فاروق سخنور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اعلام اتمام سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالابهای مهاباد، خصوصاً پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان گفت: هر سال با شروع فصل زمستان در اواسط دی ماه با حضور کارشناسان استانی و شهرستانی عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی با استفاده از تلسکوپ و دوربین‌های چشمی انجام می‌شود.

سخنور گفت: سرشماری در بیش از 8 سایت شامل تالابهای بین المللی قوپی بابا علی و کانی برازن، قره قشلاق، یوسفکند، رودخانه و سد مهاباد همچنین در تالابهای سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه شامل تالابهای گروس، داشخانه و قوپی قازان در محدوده شهرستان مهاباد انجام شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: برنامه های سرشماری برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان در زیستگاه ها، انجام و اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری به اداره کل، ارسال و آمار و اطلاعات بلندمدت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، به‌ عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و روند تغییرات جمعیتی در تدوین برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان با وسعت 927 هکتار با داشتن بیشترین فراوانی و غنای گونه‌ای در بین تالابهای مهاباد از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر زمستان گذر و مهاجر در شمال غربی کشور است.

تالاب کانی برازان در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی مهاباد قرار دارد که یکی از زیباترین مناطق طبیعی آذربایجان غربی است که به عنوان مامنی برای حیات وحش این منطقه از کشور، شناخته می‌شود. کانی برازان لقب اولین سایت پرنده‌نگری در کشور را به خود اختصاص داده است. آب این تالاب از رودخانه مهاباد تأمین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می‌شود پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد. 

تالاب کانی برازان در قسمت شمالی حوزه آبریز رودخانه های مهابادچای و سیمینه رود واقع است که در شمال و شرق روستای قره داغ گستره شده و تا تالاب گروس امتداد می یابد.

در منطقه کانی برازان تاکنون 45 گونه گیاهی از 35 جنس و 17 خانواده شناسایی شده است که این گیاهان 21 جامعه گیاهی را تشکیل می‌دهند. بیشتر گونه‌های شناسایی‌شده از خانواده اسفناج و گندمیان هستند. در این تالاب تعداد 75 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به 11 خانواده شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی‌زی این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید.

گونه در خطر انقراض اردک سرسفید پلیکان خاکستری و گونه‌های حمایت‌شده اردک مرمری، فلامینگو، درنای طناز، قوی فریادکش، حواصیل‌ها، لک‌لک، باکلان، اردک تاجدار و گونه‌های غیر حمایت‌شده کشیم ها– غازها –مرغابی‌ها –آنقوت- چنگر –گلاریول – انواع پاشلک –چنگر نوک سرخ- انواع آبچلیک – خروس کولی و...در این تالاب زیست می‌کنند. بیش از 10 هزار قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی سالانه به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

صدای همهمه و فریاد پرندگان، انعکاس کم ​نظیر مناظر در آب تالاب، بازی نی‌های بلند و زیبا با امواج کوچک آب، سنگ‌ها و صخره‌های پوشیده از خزه گلسنگ که حتی در اوج سرمای زمستان سبز و زیبا مانده‌اند و صدها جلوه طبیعی منحصربفرد دیگر در اطراف تالاب کانی برازان، ساعت‌ها شما را در آرامشی طبیعی غرق می‌کند.

تالاب مرزی بورالان از محل مرز مشترک ایران – ترکیه در ضلع جنوبی رودخانه قره‌سو در شمال روستای دیم قشلاق، شروع و در امتداد مرز ایران و ترکیه تا ناحیه‌ای موسوم به چشمه ثریا که سرچشمه رودخانه قره‌سو است امتداد می‌یابد.

این تالاب زیستگاه انواع مختلف گونه‌های آبزی و کنار آبزی بوده و از تنوع بسیار غنی گونه‌های پرندگان برخوردار است و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در منطقه است که می‌تواند مورد بازدید دوستداران طبیعت قرار گیرد.

انتهای پیام

دبیر:شیما عباس زاده


10029581
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است