سیاسی 14:26 - 11 مرداد 1394
هفتاد سال پیش دولت آمریکا در فاصله سه روز دو شهر هیروشیما و ناگازاکی را با پرتاب بمب اتمی با خاک یکسان کرد که طی آن بیش از دویست هزار نفر از مردم عادی کشته شدند و هزاران قربانی‌ گرفت.

تسنیم: هفتاد سال پیش در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح روز دوشنبه ششم اوت 1945 (15 مرداد 1324)  به وقت محلی در شهر هیروشیما، کسانی که در حومه شهر و در فاصله دورتری از مرکز انفجاری ناشناخته قرارداشتند، نوری پر قدرت تر از تابش خورشید را شاهد بودند. بعد از انفجار اولین بمب اتمی که تا آن روز ناشناخته بود، شهر هیروشیما با خاک یکسان شد و درهمان لحظه اول حدود 140 هزار نفر جان خود را از دست دادند. در فاصله سالهای 1946 تا 1951 ، به تعداد تلفات 60 هزار نفر دیگر اضافه شد. بمب دوم، سه روز بعد بر سر اهالی شهر ناکازاکی فرود آمد و تعداد کشته های هیروشیما و ناکازاکی در اولین بمباران اتمی در جهان توسط آمریکا، تا دویست و بیست هزار نفر افزایش یافت. قدرت بمب اول را معادل بیست هزار تن تی ان تی برآورد کرده اند که در ارتفاع 548 متری زمین منفجر شد. اما حقیقت آن است که آثار مخرب بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، به دویست وبیست هزار کشته محدود نشد و بعدها که اولین کودک به نام ساداکو، تحت تاثیر تششعات بمب اتمی با بیماری سرطان خون از مادرمتولد شد، جهانیان دریافتند که آمریکا چه جنایتی را در حق بشریت مرتکب شده است. در سالهای بعد، کودکان ناقص العضو یا مبتلا به سرطان خون بیشتری از مادران آسیب دیده از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی متولد شدند و پس از مدت کوتاهی درگذشتند.

آثار مخرب رادیواکتیو همچنان در بین نسل های بعدی در این کشور قربانی می‌گیرد. در هیروشیما و ناگازاکی همه ساله هزاران نفر از مردم و مقامات سیاسی کشورهای جهان برای محکوم کردن کاربرد سلاح های هسته‌ای در مراسم یادبود این فاجعه  شرکت می‌کنند.

حملات اتمی آمریکا به شهروندان ژاپن برای تسلیم کردن این کشور در جنگ جهانی دوم اولین و آخرین حمله اتمی در طی یک سده اخیر محسوب می‌شود. آمریکا و روسیه اکنون بیش از 14 هزار کلاهک اتمی در اختیار دارند.

حمله اتمی در ساعت 08:15 صبح ثبت شد.

فرود هواپیمای بمب افکن انولاگی پس از پرتاب بمب اتمی به هیروشیما در یک پایگاه نظامی آمریکا در اقیانوس آرام

 بمب اتمی پرتاب شده به هیروشیما با نام پسر‌کوچک، این بمب قدرت تخریب 20 هزار تن ماده انفجاری تی‌ان‌تی را داشت.



خدمه بمب افکن انولاگی، پل تیبتز نفر وسط خلبان جنگنده

 

دود و گردخاک حاصل از انفجار اتمی تا ارتفاع 6 کیلومتر بر فراز هیروشیما بلند شد

بازماندگان حمله اتمی در صفوف دریافت کمک‌های اولیه پزشکی، بسیاری از آنها به دلیل شدت پرتوهای رادیواکتیو جان باختند.

هنری ترومن  رئیس جمهور وقت آمریکا که دستور بمباران اتمی را داد به همراه هنری استیمسون وزیر جنگ وی

بازماندگان حمله اتمی ناگازاکی

خدمه جنگنده آمریکایی که بمب اتمی را بر روی مردم ناگازاکی رها کرد

بمب دیگری به نام «مرد چاق»  بر روی شهر ناگازاکی انداخته شد؛ پس از نابودی ناگازاکی، ژاپن مجبور به تسلیم شد.

پس از انفجار بمب ستونی از دود به ارتفاع 18 کیلومتر بر روی شهر ناگازاکی ایجاد شد.

نوجوان ژاپنی در ناگازاکی برادر خردسال خود را پس از انفجار حمل می‌کند، سازمان ملل این تصاویر را پس از جنگ به رسانه ها ارسال کرد.

هیروشیما پس از انفجار بمب با خاک یکسان شد.

یکی از معدود بناهایی که به طورکامل تخریب نشد. این ساختمان همچنان به عنوان یادمان بمباران در هیروشیما باقی است.

یکی از قربانیان بمب اتمی

قربانیان فاجعه یک روز پس از انفجار بمب در هیروشیما


6846634
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: بعد از جنگ غزه، کابینه نتانیاهو دچار فروپاشی خواهد شد و مجبور است انتخابات زودهنگام برگزار کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است