فرهنگی‌هنری 01:14 - 01 فروردین 1396
برای ایرانی‌ها، برخی از شهرهای اروپایی جذابیت گردشگری بیشتری دارند. شاید برخلاف کشورهای اسکاندیناوی، هرچه به جنوب و غرب اروپا پیش برویم، این انطباق حسی و فرهنگی - اجتماعی بیشتر می‌شود. پراگ، یکی از شهرهایی است که در قلب اروپا، یکی از بهترین فضاهای شهری را برای رؤیای پیاده‌روی در فضایی دیگر، اما به‌نوعی مالوف و آشنا، دارد.

پراگ؛ رؤیای قدم زدن در اروپای تاریخی

شهر پراگ، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در کشورِ به‌نسبت کوچک جمهوری چک، از شهرهای مهم اروپا و دارای تاریخ پر فراز و نشیبی از گذشته‌های دور تا دوره‌ی معاصر است. این شهر بین یک و نیم تا دو میلیون نفر با احتساب حوالی، جمعیت دارد و مانند بسیاری از شهرهای تاریخی و مهم اروپایی، در حاشیه‌ی یک رودخانه تشکیل یافته است؛ رود ولتاوا.

این شهر زمانی پایتخت بوهمیان بوده، به‌خاطر موقعیت سوق‌الجیشی‌اش، بسیار مهم تلقی می‌شده و در جریان جنگ جهانی هم بسیار نقش‌آفرین بوده است. پراگ تابستان‌های به‌نسبت گرم و گردشگرپسندی دارد و زمستان‌های به‌نسبت سرد و خنک. خصوصیت‌های جغرافیایی و ویژگی‌های تاریخی منطقه‌ی پراگ قدیم، به‌علاوه‌ی روحیه‌ی بسیار صمیمی و خوش‌خلق مردمش موجب شده که همواره جزو ده شهر گردشگرپذیر اتحادیه‌ی اروپا محسوب شده، سالیانه حدود 6 میلیون نفر گردشگر را از سراسر دنیا پذیرا باشد.

پراگ هم ازجمله شهرهای خوش آب و هوای اروپایی است که آکنده‌اند از ساختمان‌هایی با شیروانی‌های آجری‌رنگ. مترواش از اواسط قرن بیستم فعال شده اما بیشتر حمل و نقل عمومی مردم با استفاه از خطور تراموا است.

قلعه‌ی پراگ، پل تاریخی چارلز، ساعت نجومی و موزه‌ی ملی چک، از دیدنی‌های مشهور و پرمخاطب پراگ به‌شمار می‌روند. تالار شهرداری، گالری پراگ، موزه‌ی کافکا، موزه‌ی کمونیسم، موزه‌ی هنرهای تزئینی، باغ وحش پراگ، گورستان اولسانی و تپه و پارک پترین، از دیگر جاذبه‌های گردشگری پراگ هستند. به این‌ها باید افزود، کوچه پسکوچه‌های تنگ و سنگفرش را با تعداد کثیری مغازه‌ی سوغاتی فروشی و کافه‌های جذاب.

جمهوری چک پس از تجزیه‌ی چکسلواکی، جمعا حدود دوه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و در کل، وضعیت این کشور را نسبت به اسلواکی، بهتر توصیف می‌کنند. پروازهای ایرلاین‌های مختلف به پراگ، عموما ارزان است و هتل‌های زیادی هم دارد که قیمت‌های آن‌ها به‌نسبت متوسط و حتا می‌توان گفت، پایین است.

چک عضو اتحادیه‌ی اروپاست اما با این حال، واحد پولی کرونا را حفظ کرده است. مردم پراگ مانند سایر شهرهای کشور، به زبان چکی صحبت می‌کنند که ریشه‌ی اسلاوی دارد. دسترسی این پایتخت به چند پایتخت کشورهای مجاور ازجمله آلمان (برلین)، اتریش (وین) و اسلواکی (براتیسلاوا)، به‌نسبت راحت، نزدیک و ارزان است.

میلان کوندرا، فرانتس کافکا، واسلاو هال و بهومیل هرابال، از نویسندگان نام‌آشنای چکی در نزد ایرانیان هستند.

تنگ‌ترین خیابان جهان را در پراگ، در اینجا ببینید.

علیرضا بهرامی – ایسنا

پل تاریخی چارلز
ازدحام گردشگران بر پل چارلز
رود ولتاوا
ازدحام گردشگران مقابل ساعت نجومی در پراگ قدیم
کلیسای معروف پراگ قدیم
خانه - موزه‌ی کافکا
غروب پراگ

میوه‌های تابستانه در پراگ
ساختمان معروف دنس هاوس در پراگ
نمایی از بام پراگ

انتهای پیام


8942187
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است