استانی 20:35 - 04 اردیبهشت 1393
فارس به مناسبت هفته مشاغل گزارش می‌دهد
هفته معرفی مشاغل فرصتی است که دانش‌آموزان می‌توانند از رهگذر آن از طریق آشنایی با شغل‌های گوناگون، انشای قدیمی خود را با موضوع «در آینده می‌خواهید چه کاره شوید؟» بر صفحه زندگی پیاده کنند.

«در آینده می‌خواهید چه کاره شوید؟» در نمایشگاه مشاغل قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، امروزه تنوع نیازهای مردم جوامع گوناگون منجر به ایجاد مشاغلی متنوع در حوزه‌های مختلف شده است تا به کمک آنها بتوان گوشه‌ای از خواسته‌ها و نیازهای بشر امروز را پاسخ گفت و این امر می‌طلبد که استعدادهای افراد در زمینه‌های مختلف شناسایی و برای شکوفایی آن تلاش شود.

در این میان شاید بتوان از آموزش و پرورش به عنوان بهترین بستر برای شناخت ظرفیت‌ها، شکوفایی آن و تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز اجتماع یاد کرد که به این منظور ضرورت دارد دانش آموزان برای طرح ریزی مناسب شغلی با مشاغل موجود در جامعه آشنا شوند و بتوانند تصمیم گیری مناسبی در خصوص انتخاب رشته تحصیلی، حرفه و همچنین شغل مناسب بر اساس استعداد و تمایل خود در آینده داشته باشند.

هفته معرفی مشاغل فرصتی است که دانش‌آموزان می‌توانند از رهگذر آن از طریق آشنایی با شغل‌های گوناگون در مدارس خود، تا حدودی در زنگ انشای زندگی پاسخ به پرسش قدیمی معلم را با عنوان «در آینده می‌خواهید چه کاره شوید؟» به رشته تحریر درآورند. 

ایجاد حس مسئولیت برای تأمین نیازهای جامعه ایرانی- اسلامی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: در این راستا در هفته نخست اردیبهشت ماه و از نخستین روز آن، نمایشگاه‌هایی به منظور معرفی مشاغل مختلف و آشناسازی دانش آموزان با مشاغل مختلف و همچنین آشنایی آنان با شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در مدارس استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام علی انصاری افزود: اجرای برنامه‌های این هفته به توزیع متوازن دانش‌آموزان در انتخاب رشته‌های تحصیلی متناسب استعدادها، تمایل، نیاز و امکانات جامعه در کنار تقویت روحیه پژوهش، تحقیق و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان در زمینه کسب اطلاعات شغلی و برنامه‌ریزی تحصیلی و شغلی کمک می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش قزوین ادامه داد: تعهد به رشد و تعالی کشور با ایجاد حس مسئولیت پذیری نسبت به تامین نیازهای جامعه ایرانی- اسلامی، دستیابی به آمایش شغلی منطقه‌ای، استانی و کشوری و همچنین تقویت و توسعه فرهنگ کارآفرینی و خوداشتغالی دانش‌آموزان از دیگر مزایای برگزاری این برنامه به شمار می‌رود.

وی عنوان داشت: در همین راستا مقدمات تشکیل نمایشگاه استانی و اختصاص غرفه‌هایی به مناطق و مراکز شغلی منتخب به منظور برانگیختن حس مسئولیت پذیری و تعهد نسبت به تامین نیازهای جامعه ایرانی ـ اسلامی فراهم و نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش قزوین تصریح کرد: از طریق برگزاری این برنامه ماهیت شغل شامل تعریف آن و اینکه افراد چه کاری در آن انجام می‌دهند، ابزارها و وسایل مورد نیاز برای انجام کار و سیستم نظارت بر انجام آن اعم از مستقیم، غیرمستقیم و خودنظارتی برای دانش‌آموزان معرفی می‌شود.

انصاری آشنایی با محیط کار را از دیگر این موارد عنوان و اضافه کرد: در این حوزه ضمن معرفی فضای فیزیکی شغل، ساعات کاری آن اعم از تمام وقت، پاره وقت، فصلی و شیفتی، خطرات احتمالی آسیب در کار، آسیب دیدن یا نیاز به تحرک و جا به جایی در شغل، ساکت بودن محیط شغلی یا پر سر و صدا بودن آن و همچنین همکاری با دیگران یا صرفا استفاده از ابزار و وسایل برای علاقه‌مندان توصیف می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با اشاره به معرفی مدارک تحصیلی و آموزش‌های مورد نیاز برای آغاز این مشاغل در نمایشگاه‌های یاد شده، عنوان کرد: حداقل مدرک و رشته تحصیلی مرتبط، مدت زمان دوره آموزشی برای آماده شدن در شغل و همچنین نوع آموزش لازم اعم از حضوری، غیرحضوری، مجازی و ضمن خدمت از اطلاعاتی محسوب می‌شود که دانش‌آموزان آن را در نمایشگاه‌های مشاغل کسب می‌کنند.

وی اذعان داشت: نکاتی که هر شغل را مختص یک منطقه کرده است، چگونگی توسعه شغل و پیشرفت در آن، گزینه‌های استخدامی شغل و کاربرد آن در سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های خصوصی و دولتی و همچنین چشم‌انداز آینده شغل شامل میزان پیشرفت، افول یا یکنواختی آن در نمایشگاه به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش قزوین یادآور شد: علاوه بر آنچه ذکر شد، اطلاعات مورد نیاز در خصوص توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای انجام هر شغل شامل توانایی‌های هنری، ارتباطی، مدیریتی، ریاضی و مکانیکی در نمایشگاه در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

برگزاری 70 نمایشگاه مشاغل در آموزشگاه‌های قزوین

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در قزوین گفت: اردیبهشت ماه سال جاری در هفته معرفی مشاغل نمایشگاهی با همین عنوان و با شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در نواحی و مناطق چهارده گانه استان برپا می‌شود.

سید یدالله حسینی تعداد این نمایشگاه‌ها را 70 مورد اعلام و عنوان کرد: مکان برپایی نمایشگاه‌های یاد شده در دبیرستان‌ها، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش دخترانه و پسرانه استان قزوین است.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش قزوین افزود: در هفته مشاغل سخنرانی‌هایی از سوی صاحبان حرفه‌ها و مشاغل برای دانش‌آموزان انجام و آنها به سخنرانی در خصوص شغل خود می‌پردازند و تلاش شده از والدین دانش‌آموزان نیز به دلیل تاثیرگذاری آنان برای معرفی شغل‌ها بهره‌گیری شود.

وی با اشاره به توزیع نرم‌افزار اطلس بومی مشاغل در مدارس استان یادآور شد: علاوه بر بازدیدهای دانش آموزان از نمایشگاه‌ها، اقدامات لازم برای بازدید آنان از مراکز تولیدی و صنعتی نظیر کارخانه‌ها و کارگاه‌ها انجام شده که در این هفته اجرایی می‌شود.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش قزوین با بیان اینکه در معرفی شغل‌ها تلاش شده است تا نشان داده شود که کدامیک از شخصیت‌ها در هر شغلی موفق‌تر هستند، اضافه کرد: به عنوان نمونه ممکن است میزان موفقیت شخصیت‌های اجتماعی به عنوان افرادی که روابط عمومی بالایی دارد و از بودن در محیط‌های اجتماعی و کمک کردن به دیگران لذت می‌برند یا شخصیت‌های قراردادی به عنوان اشخاصی محافظه کار که از کارکردن در محیط‌های ساکت و سرد و سر و کار داشتن با اعداد و ارقام لذت می‌برند، در شغل‌های مختلف متفاوت باشد.

حسینی با بیان اینکه شخصیت‌های ریسک‌پذیر علاقه‌مند به خطر کردن و ریسک هستند و دوست دارند کارهای فکری انجام دهند، تصریح کرد: شخصیت‌های واقع بین که از کار کردن با ابزار لذت می‌برند و بیشتر دوست دارند به جای فکر کردن کاری انجام دهند نیز در این نمایشگاه‌ها می‌توانند نوع شغل مناسب خود را پیدا کنند.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش قزوین با بیان اینکه اشتغال به هر کاری داشتن ارزش‌های خاصی را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: انسان دوستی، کسب درآمد، آزادی عمل، موفقیت و خلاقیت برخی از این ارزش‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: در مشاغلی که انسان‌دوستی ارزش اصلی آنهاست، کمک به هم‌نوع و دیگر افراد مهمترین هدف محسوب می‌شود و کسانی که به دنبال آزادی عمل هستند، می‌دانند که در صورت اشتغال در چنین کارهایی، اختیار دست خود آنهاست و کسی نیست که به آنان امر و نهی کند.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش قزوین با بیان اینکه ویژگی بارز برخی مشاغل امکان عملی کردن نظرات و افکار جدید است، تأکید کرد: گاهی نیز ممکن است نخستین هدف از انتخاب و انجام یک شغل، به دست آوردن پول و ثروت یا رسیدن به مدارج بالای شغلی و توسعه دادن کار باشد.

بی‌تردید انتخاب شغل از اهمیت زیادی در زندگی و آینده نوجوانان ایفا می‌کند.

چه بسا افرادی که به واسطه راضی نبودن از شغل‌ خود، از آسیب‌های روحی و مالی در امان نیستند.

==============

گزارش از میترا بهرامی

=============


3568869
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است