استانی 13:57 - 17 خرداد 1399
/در خانه گردشگری کنیم/
ایسنا/خراسان رضوی روستای مصر با درختان نخل، آفتاب‌گردان، پرندگان و پروانه‌های زیبا یکی از بکرترین مناطق گردشگری استان اصفهان است. دیوارهای کاه گلی، سقف‌های گنبدی و درهای چوبی که هر کدام هماهنگی خاصی با طبیعت کویر دارند، هرساله میزبان تعداد بی‌شماری گردشگر است.

«مصر»؛ روستایی از نخل‌ و آفتاب‌گردان در کویر ایران

روستای مصر، روستایی کوچک از توابع شهرستان خور و بیابانک است که در دشت کویر ایران، در حدود 45 کیلومتری شرق جندق و 60 کیلومتری شمال خور قرار دارد. روستای مصر با عناوینی مانند «چاه دراز»، «کلاته یوسف» و «مزرعه یوسف» نیز شناخته می‌شود.

وجود دریای شنی، تپه‌های شن روان، رمل‌ها، پشته‌های شنی و نخلستان‌های زیبا و پربار در کنار طبیعت بکر و دست نخورده، این روستا را به مقصدی برای طبیعت‌گردانی که از استان اصفهان دیدن می‌کنند بدل کرده است. شترسواری در شن‌های کویر از جمله تفریحات گردشگران در مراجعه به روستای مصر است، طبیعت منحصر به فرد این روستا و مناطق اطراف آن، این منطقه را به یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است. 

به غیر از طبیعت این روستا، معماری آن نیز ویژگی‌های جالبی را با خود به همراه دارد. معماری خانه‌ها همان معماری درون‌گرای ایرانی بوده، اما عنصر ایوان از عناصر جدایی‌ناپذیر معماری مصر است. در خانه‌های مصر پس از ورود باید ابتدا از درگاهی عبور کرد که با چرخش 90 درجه  به حیاط می‌رسد؛ تمام خانه‌ها تک‌ایوانی بوده که پوشش ایوان آن‌ها یادآور معماری دوره ساسانی با قوس‌های مازه‌دار مانند طاق کسری تزئین شده است.

در خصوص نام‌گذاری روستای مصر روایت‌های متفاوتی وجود دارد که در جذاب‌ترین و مشهورترین روایت به شبانی با نام یوسف اشاره می‌شود که کمی بیش از یک قرن پیش بنیانگذار روستای مصر بوده و احتمالاً به همین دلیل روستا را مزرعه یوسف نیز می‌نامند و با اشاره‌ای به داستان یوسف پیامبر، آن را «مصر» نامگذاری کرده‌اند.

از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به «چال سلکنون»، « نیزار روستای مصر» و « نخلستان‌های زیبای فرحزاد» اشاره کرد.

«چال سلکنون» در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده است. چال سلکنون فرورفتگی زیبایی است که توسط تپه‌های شنی محصور گردیده و مناظر زیبایی را پدید آورده است.

در قسمت درونی چال سلکنون باتلاق کوچکی وجود دارد و زمین‌های دیواره چال پوشیده از سنگ‌ریزه و دارای شیبی مایل است. در کف فرورفتگی جنس خاک، از جنس خاک‌های قلیایی و فاقد هرگونه پوشش گیاهی است.

علت نام‌گذاری این منطقه به سلنکون که ساده شده لغت «سیل» است، سیل ویرانگر سال 1355 روستای مصر بوده که در این منطقه دریاچه عظیمی ایجاد کرده است.

«نیزار روستای مصر» در 6 کیلومتری شمال شرقی روستای مصر واقع شده است. این نیزار آبشخور اصلی حیات وحش منطقه بوده و محصور شدن نیزار توسط شن‌های روان، جلوه منحصر به فردی به این منطقه داده است.

علت پیدایش این نیزار نیز مانند «چال سلنکون» سیل ویرانگر سال 55 بوده که باعث ایجاد دریاچه بزرگی در مکان فعلی نیزار شده است. دریاچه به وجود آمده به مرور زمان خشک شده اما مسیر آب ایجاد شده در زیر ماسه‌ها و زمین‌های این منطقه موجب شده که پساب کشاورزی روستای امیرآباد پس از نفوذ به لایه‌های زمین، در منطقه نیزار مجددا به سطح زمین آمده و این نیزار را به وجود آورد.

منبع:

جاذبه‌های گردشگری ایران

انتهای پیام


10562278
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است