اقتصادی 17:20 - 09 مهر 1399

بلبرینگ تماس زاویه‌ای همه چیز را به حرکت در می‌آورد

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بلبرینگ‌ها (Ball Bearing) که یاتاقان توپی هم به آن می‌گویند از خانواده یاتاقان‌ها هستند و انواع مختلفی دارند. بلبرینگ‌ها از جمله بلبرینگ تماس زاویه‌ای، قطعات بسیار کاربردی هستند که در وسایل مکانیکی و اجسام سنگین کمک می‌کنند تا این وسایل به راحتی و نرمی به حرکت و چرخش در بیایند و با چرخش نرم بلبرینگ‌ها، از ساییده شدن اجسام جلوگیری می‌شود.

صفر تا صد بلبرینگ‌ها

شرکت بیینگ لند به معرفی ۳ نمونه از بلبرینگ‌ها ی پر کاربرد می‌پردازد که شامل بلبرینگ تماس زاویه‌ای (مخصوص تحمل بارهای محوری)، بلبرینگ خود تنظیم و ب لبرینگ کف گرد (جهت تقویت بار محوری) است.

آنها باعث کاهش اصطکاک شده و نقش بسزایی دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه با سه نمونه از مدل‌های بلبرینگ آشنا شوید. بلبرینگ یکی از این ابزارهاست که کاربردهای فراوانی در صنعت و مکانیک داشته است.

بلبرینگ تماس زاویه‌ای، یک قطعه تمام عیار

این نوع از بلبرینگ‌ها دارای حلقه‌ای داخلی و بیرونی هستند که با ساختن زاویه‌ای نسبت به یکدیگر، تحمل بارهای محوری و شعاعی را فراهم می‌کنند. بدیهی است که هرچقدر زاویه تماس ایجاد شده در بلبرینگ بزرگ‌تر باشد، تحمل بار بیشتر خواهد شد. بلبرینگ تماس زاویه‌ای در موقعیت‌هایی که می‌بایست تا حد امکان چرخش و حرکت در دستگاه آهسته و به نرمی بوده و عملکرد آن بی صدا صورت بگیرد کاربرد دارد. بلبرینگ تماس زاویه‌ای برای بارهای سبک تا متوسط مناسب است. آنها از قبل مونتاژ می‌شوند و ابزار به صورت یکجا به روی چرخ نصب می‌شود.

زاویه‌های بلبرینگ تماس زاویه‌ای به صورت ۱۵ تا ۴۰ درجه است. بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای خود دارای ۳ زیر شاخه است؛

* بلبرینگ تک ردیفه

* بلبرینگ دو ردیفه

* بلبرینگ چهار نقطه‌ای هستند.

* بلبرینگ‌های تک ردیف قادر به تحمل بارهای محوری نیستند و بیشتر بارهای شعاعی را تحمل می‌کنند. از این رو آنها را به صورت جفتی در کنار هم قرار می‌دهند. در دو سری B۷۲ و B۷۳ تولید می‌شوند. ترتیب قرار گیری آنها نیز به ۳ شکل انجام می‌شود؛

* پشت سر هم: دو بلیرینگ در یک راستا بوده و تحمل بار بر عهده هردوی آنهاست.

* پشت به پشت هم: دو بلبرینگ در دو راستا بوده و تحمل بار بر عهده هردوی آنهاست.

* رو در روی هم: دو بلبرینگ در دو راستا بوده و در هر راستا تحمل بار بر عهده یکی از آنهاست.

* بلبرینگ‌های دو ردیفه هم برای بارهای شعاعی و هم بارهای محوری طراحی شده اند و از توانایی و قابلیت تحمل بار بالایی برخوردار هستند. پهنای آنها کمتر است و لقی محور در آنها بسیار پایین است.

* علت نامگذاری برای بلبرینگ چهار نقطه‌ای به این علت است که شیار رینگ‌های داخلی و خارجی با ساچمه‌ها در چهار نقطه با یکدیگر تماس دارند. بلبرینگ تماس زاویه‌ای چهار نقطه‌ای از یک حلقه داخلی دو تکه تشکیل شده اند و ساچمه‌های فراوانی را در خود دارند که باعث می‌شود تحمل بار آن بیشتر شود. قفسه‌های این نوع از بلبرینگ‌ها به صورت فیبری، فلزی، پلی آمید و برنجی طراحی و تولید می‌شوند. ظرفیت تحمل بار محوری در آنها در دو جهت است.

بلبرینگ خود تنظیم و عملکرد عالی آن

این نوع از بلبرینگ‌ها مانند بلبرینگ‌های کروی غلتان یا یاطاقان CARB خود تنظیم هستند. عملکرد عالی با سرعت بالا داشته و بیش از هر نوع بلبرینگ غلتان دیگری اصطکاک کمتری تولید می‌کنند که این امر موجب می‌شود حتی در سرعت‌های بالا خنک‌تر عمل کنند. دو شیار دایره‌ای در رینگ داخلی و یک شیار منحنی شکل در شیار خارجی وجود دارد. قطر داخلی بلبرینگ‌های خود تنظیم بین ۶۰ تا ۹۰ میلی متر است. بلبرینگ‌های خود تنظیم به صورت ساده، با کاسه نمد و بلبرینگ بوش بلند تهیه و تولید می‌شوند. دستگاه و ادوات کشاورزی، هواکش‌ها از جمله مواردی است که در آنها از بلبرینگ‌های خود تنظیم استفاده می‌شود. توانایی تحمل بار محوری در بلبرینگ خود تنظیم پایین است. بلبرینگ‌های خود تنظیم می‌توانند سر و صدا و سطح لرزش را کاهش دهند. به عنوان مثال، در فن‌ها.

بلبرینگ کف گرد برای سرعت بالا

اگر در سرعت‌های بالا برای حرکت دادن چرخ دنده‌ها به ابزار کارآمدی نیاز دارید، بلبرینگ‌های کف گرد مناسب شما هستند. بلبرینگ‌های کف گرد نوع خاصی از بلبرینگ دوار هستند که مانند دیگر نمونه‌های بلبرینگ دوار، چرخش بین قطعات را ممکن می‌سازند. بلبرینگ کف گرد همچنین برای تقویت بار محوری زیاد طراحی شده اند (به موازات شفت). بلبرینگ‌های کف گرد مدل‌های مختلفی دارند که برای تحمل ظرفیت‌های بالای بار محوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله معایب بلبرینگ‌های کف گرد استیل، وزن و اصطکاک بیشتر، بودن در معرض خوردگی می‌باشد و نسبت به بلبرینگ‌های پلاستیکی سر و صدای بالا تولید می‌کنند. آنها به هیچ عنوان قادر نیستند نیروهای شعاعی را تحمل کنند و مختص بارهای محوری طراحی شده اند. به همین خاطر نسبت به بلبرینگ‌های شعاعی مثل بلبرینگ شیار عمیق طول عمر بیشتری دارند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


10742455
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: طبق قانون توسعه و مدیریت مصرف سوخت باید میزان سفر‌های حمل ونقل درون شهری به ۷۵ درصد برسد که در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید قزل آلا به ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل صمت استان تهران گفت:در حوزه صادرات سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیش‌بینی امسال ۲ میلیارد دلار از محل گمرکات تهران است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اعلام کرد: آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، با افزایش دو برابری تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه مجاز شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس به زودی زمینه برای بهبود وضعیت بازار مسکن امکان‌پذیر می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: اعلام جایزه تحویل گندم علاوه بر جلوگیری از هدررفت این محصول استراتژیک در افزایش میزان خرید تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت مهندسی گاز گفت: امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ ساله، میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» افلاطونی گفت: در تصویب طرح هادی روستایی باید دقت کافی وجود داشته باشد تا اراضی مرغوب کشاورزی از چرخه تولید خارج نشوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی از بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعتی با همت دولت خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان امور جنگل‌ها گفت: طرح کاشت یک میلیارد نهال یکی از برنامه‌های کنترل و مهار گسترش بیابان در کشور است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است