فرهنگی‌هنری 04:04 - 15 تیر 1394
گونه‌شناسی معماری روستای جوین توسط پژوهشکده ابنیه و بافت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، انجام می‌شود.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: روستای جوین از توابع شهرستان سرخه استان سمنان از نمونه‌های ترکیبی معماری دست‌کند و ساخته شده با مصالح بنایی در یک سطح و در کنار یکدیگر است.


او تصریح کرد: پژوهشکده ابنیه و بافت پژوهشگاه میراث فرهنگی برداشت میدانی از روستای جوین که یکی از بهترین نمونه‌های این گونه است را در سال جاری برای اولین بار در دستور کار قرار می‌دهد. 


رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  افزود: بی شک می‌توان با مطالعات در دست انجام این پژوهشکده و تعامل با نهادهای مرتبط، به ابعاد جدیدی از دانش بومی در این منطقه دست یافته و در جهت مدیریت پایدار آن گامهای موثری برداشت.


او افزود: روستای جوین از توابع شهرستان سرخه استان سمنان یکی از روستاهای پیشاهنگ طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک است که با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) مورد مطالعات جامع منطقه ای قرار دارد.


به گفته اشرفی، این روستا در نگاه اول روستایی پلکانی شکل است که بناهای آن با سکوچینی‌های سنگی، دیوار‌های خشتی و تیرهای چوبی مسقف شده‌اند اما  با ورود به فضاهای داخلی، ترکیب خلاقانه این معماری با معماری دست کند آشکار می‌شود.


رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir) تصریح کرد که در ایران روستاهای متعددی وجود دارد که اهالی آنها به روش‌های مختلف با استفاده از معماری دست کند، تمام یا بخشی از فضاهای مورد نیاز خود را تامین کرده‌اند.


اشرفی افزود: اکثر فضاهای برخی از این روستا‌ها مانند روستاهای «میمند و کندوان»، از کاستن توده پر بستر طبیعی شکل یافته‌اند، در برخی دیگر نیز مانند روستای «ویند» فضاهای دست‌کند در زیر زمین بوده و ساخت و سازها بر روی آنها انجام شده است.


به گفته رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برخی دیگر از روستا‌های دست‌کند نیز ترکیبی از معماری دست‌کند و ساخته شده با مصالح بنایی در یک سطح و در کنار یکدیگرهستند.


اشرفی تصریح کرد که روستای جوین یکی از بهترین نمونه‌های این گونه اخیر است که پژوهشکده ابنیه و بافت در تلاش است سال جاری این روستا را برای اولین بار مورد برداشت میدانی قرار دهد.






انتهای پیام/

6702106
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد و مهلت ارسال آثار تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نگاهی به آمار انتشار کتاب در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تولید کتاب نسبت به مدت مشابه بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حسین‌نژاد گفت: موضوع شهروند - رسانه و بلاگری در فضای مجازی فراگیر شده و احساس می‌کنم طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صارمی گفت: بهترین ارتباط کودکان با سینما اقتباس است. از این رو ما باید به روش‌های گوناگون، بچه‌ها را عادت دهیم تا در حوزه اقتباس ورود کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رادیو ۸۴ سال پیش (سال ۱۳۱۹) در ایران با این جمله کوتاه متولد شد: «اینجا تهران است، رادیو ایران» و تا امروز به کار خود ادامه داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: ساخت فیلم مشترک را در دستور کار قرار دادیم که اولین فیلم نیز درباره مرحوم اقبال لاهوری است که مقدمات آن در حال انجام است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است