وبگردی 06:35 - 10 اسفند 1395
اصغر فرهادی به عنوان فیلمسازی که با هنرش عواطف و احساسات آدمیان را به کار می‌گیرد، و بر عقلشان نهیب میٰ‌زند که سهم عاطفه و عشق را هم باید در زندگی مد نظر قرار داد، با گرفتن دومین اسکار پیامی ویژه را به اهل سیاست چه در داخل و چه در فراسوی مرزها فرستاد.

درس‌های اصغر فرهادی به اهل سیاست

پیامی که در چنین دوره و زمانه پر‌آشوبی برای لحظاتی می‌تواند تلگنری بزند به ذهن و ضمیر اهل سیاست که در تصمیم‌گیری‌های خود تامل و تدبیر کنند .

زندگی و پیشینه کاری آقای فرهادی نشان داده و می‌دهد که او اگرچه سیاسی نیست، اما برای هنر خود مرزهایی را تعیین کرده است که در نهایت به ضربه‌فنی شدن اهالی سیاست بینجامد. به تعبیر دقیق‌تر او برای دلش فیلم می‌نویسد و سوژه‌هایی را انتخاب می‌کند که پیام هایی انسانی و جهانشمول دارند. و چون دایره کاری او فراتر از مرزهاست لذا موفقیت‌هایش نیز در مرزها نمی‌گنجد و فراتر از آن می‌رود. تفسیری که یکی از نمایندگان او در اسکار امسال(آقای نادری) از انتخاب خودش انجام داد و حتی شالی که خانم انصاری انتخاب کرد(‌نقشه هوایی زادگاهش) سمبل‌هایی است که پیام دقیقی را به مخاطب ارسال می‌کند. 

به گمانم شخص آقای فرهادی با توجه به اندیشه‌ای که در آثارش ساری و جاری‌است، در انتخاب نمایندگانش(یک زن و یک مرد و افرادی علمی که  در حوزه کهکشان و فضا فعالیت می‌کنند)، و نیز انتخاب پیام و همان شال معروف که طراحش هم یک ایرانی بود، قطعا تشریک مساعی داشته است تا بتواند منظومه‌ای از یک پیام واحد را ارسال کند. منظومه‌ای که در سپهر فکری او آثارش جاری است.

آقای فرهادی در جایی گفته است که چه فیلمی را دوست دارد .فیلمی که به باور او «فرد مخاطب را از نظر عاطفی و احساسی در فضایی قرار بدهد که بهتر بتواند فکر کند» (نقل به مضمون). نفس فکر کردن و تامل کردن یعنی اینکه آدمی به مرحله‌ای بالاتر در عرصه فرهنگ برکشیده شده است که می‌تواند درباره موضوعی و مقوله‌ای اندیشه و تامل کند.

ایده‌ای که در فضای اشعار بزرگانی چون مولانا نیز نمود دارد که شان و جایگاه انسان را به گونه‌ای می‌دیدند که در مرزهای جغرافیایی نمی‌گنجیدند.

هفت آسمان چو دیدی در هشتمین فلک شو/ پا بر سر مکان نه تا لامکان ببینی

اینکه آدمی بتواند ارتفاع بگیرد و خودش را  و جایگاهش را از بالا نگاه کند، آنگاه در می‌یابد که در این دنیای بزرگ و بی‌انتها، چقدر حقیر و خرد است و جایگاهش این نیست که  برای دیگران دیکته بنویسد و انشاء سفارش دهد؟

در چنین وضعیتی است که می‌توان به سیاست هم از دریچه‌ای متفاوت نظر کرد. در همین عرصه سیاست و در دوران معاصر ما گاندی و ماندلا هم داشتیم و از این سو هیتلر و صدام و قذافی.

انچه که در بیانیه آقای فرهادی در اسکار خوانده شد و در آثارش هم این وحدت مضمونی، اما در سطحی خرد و در زندگی نقش‌هایش جاری است، همین است که برخی از سیاستمداران سریع دنیا را به دوگانه خودی و بیگانه تقسیم می‌کنند و از همان جایگاه برای دیگران نسخه پیچیده و زندگی‌ آنان را به بازی می‌گیرند. و این همان نقطه آغاز پاگیری خشونت و رواج آن است که افرادی به خود اجازه می‌دهند در دایره تنگ برخی منفعت‌های لحظه‌ای به دیگران چنین نگاهی داشته باشند.

این که آقای فرهادی می‌گوید«فیلمسازان می‌توانند دوربین‌های خود را روشن کنند تا ویژگی‌های مشترک انسان‌ها را ضبط و کلیشه‌های موجود در مورد اعضای ملل و ادیان مختلف را بشکنند. آن‌ها می‌توانند بین ما و دیگران یکدلی ایجاد کنند- یکدلی‌ای که ما امروز بیش از همیشه به آن نیاز داریم.» فلسفه‌اش در همین نکات است. و اینکه خود ایشان برای ساخت فیلم « فروشنده»‌از یک متن آشنا با روحیه طبقه متوسط آمریکا( نمایش مرگ فروشنده آرتور میلر) الهام می‌گیرد نیز سرش در همین است.نکاتی که اهل سیاست اگر اندکی تامل و از ارتفاع بر خویش نظاره کنند، به قطع جهان جای آرامتری برای زندگی خواهد بود و این همه نزاع و کشمکش بروز  و ظهور پیدا نمی‌کند.


8867003
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اسلام(ص) در ابتدای تأسیس مدینةالنبی با تدوین قانون اساسی برای شهر مدینه و انعقاد پیمان‌ با قبایل یهودی و غیریهودیِ بیرون از مدینه، زمینه صلح و زندگی مسالمت‌آمیز را فراهم کردند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انعکاس نور آبی از صفحه نمایش گوشی تلفن همراه تأثیراتی منفی در خواب انسان دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» امروز سومین سالگرد شهادت فرمانده جبهه مقاومت، سردار سیدمحمد حجازی است. فرمانده‌ای که سال‌های پایانی عمرش پا به پای شهید حاج‌قاسم سلیمانی جلوی تکفیری‌ها ایستاد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بانک مرکزی را به پرداخت تسهیلات و وام ازدواج به منظور حمایت از جوانان برای ازدواج مکلف کرده است؛ موضوعی که هر ساله بررسی و با تصویب بودجه، ابلاغ و اجرایی می‌شود تا ایران را از چاله جمعیتی خارج و از مشکل...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر فکر می‌کنید گوشی‌تان در خطر هک شدن قرار دارد خواندن این مطلب را از دست ندهید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رژیم اشغالگر و آمریکا طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر فشار‌های خود را بر حماس با هدف پذیرش آتش‌بس موقت مدنظر آنها افزایش داده‌اند. با این حال حماس نه‌فقط در میدان نبرد، بلکه در عرصه مذاکرات غیرمستقیم نیز اثبات کرده که به دشمن صهیونیستی باج نخواهد...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دنیای مجازی وترویج جرای‌های زیبایی جراحی‌های زیبایی دردنیای امروز پدیده‌ای بسیار گسترده و اپیدمیک است که رسانه‌ها، سلبریتی‌ها و دنیای مجازی نقش مهمی در افزایش این پدیده، به‌خصوص دردهه‌های اخیر داشته‌اند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از فرماندهان دفاع مقدس و پژوهشگران حوزه جنگ در رابطه با نقش ارتش در دوران دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با وجود اینکه آمریکا و اسرائیل نسبت به حمله ایران اطلاع داشتند، اما بازهم در عملیات وعده صادق غافلگیر شدند، سئوال مهم اینجاست که چرا غرب تا این حد متعجب شده که مطرح می‌کنند قواعد و توازن استراتژیک در منطقه پس از این عملیات تغییر کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» پیشرفت‌های دفاعی و نظامی امروز ایران تا بدان حد رسیده که دوست و دشمن را وادار به اعتراف کرده است. چنان‌که در همین اعترافات، یکی از مقامات نظامی آمریکا، قدرت دفاعی ایران را مهیب خواند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است