علمی فناوری 09:32 - 16 آذر 1398
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پیامی به مناسبت روز دانشجو تاکید کرد
معاون آموزشی وزارت بهداشت طی پیامی به مناسبت روز دانشجو، ضمن اشاره به نقش دانشجویان در آینده کشور گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و سایر اقداماتی که در حوزه آموزش وزارت بهداشت صورت می گیرد،همگی در راستای خدمت و اعتلای وجودی دانشجویان گروه پزشکی طراحی و تنظیم شده است.

امید فردای این مرز و بوم به دستان توانمند دانشجویان است/بدخواهان در پی ایجاد فضای ناامیدی هستند

به گزارش ایسنا، متن پیام دکتر باقر لاریجانی به این شرح است: "شانزده آذر، روز دانشجو، فرصتی است برای گفتگو با دانشجویان؛ جامعه جوان و فرهیخته ای که من و همکارانم بابت خدمت به آنها در نظام سلامت ایران، شاکر و خرسندیم. دانشجویان همواره بذر نشاط و پویایی و امید و انگیزه را در جامعه ایرانی نشانده اند و از این رو آینده ای روشن را برای کشور عزیزمان ایران نوید داده و تضمین کرده‌اند.

دانشجویان عزیز!

حوزه سلامت در ایران ، همواره به منابع انسانی غنی و ارزشمندش بالیده است. در بسیاری از ساحات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در تاریخ ایران، نقش دانش آموختگان حوزه سلامت و رد پای ایشان، شاخص و ممتاز است. آن بزرگان، در فضاهایی پرورش یافته اند که امروز شما عزیزان در آنجا دانش می آموزید و پژوهش می کنید. جایگاه علمی و عملی و اخلاقی دانشگاه در ایران مرهون و مدیون سعی اساتید و بزرگانی است که از خود گذشته اند تا ارزشهای علمی و اخلاقی دانشگاه و نظام سلامت را پاس بدارند. روز دانشجو، بهانه ای است تا این پشتوانه معنوی و تاریخی را در آینه امروز دانشجویان ببینیم و به آن ببالیم.

آینده سازان نظام سلامت!

مجموعه دست اندر کاران نظام آموزش علوم پزشکی کشور با تکیه بر تجارب ۴۰ ساله و نگاه به فراز و فرود نظام آموزشی جهان و با ترسیم افقی بلند از آینده ای روشن برای ایران اسلامی، طی ۵ سال گذشته، سیاست های تحولی و نوآورانه ای را مبنا گرفته‌اند تا بتوانند زمینه را برای اعتلای این نظام و ایفای نقشی در مرجعیت علمی در حوزه آموزشی در جهان فراهم کنند.

به لطف خداوند و همراهی بی دریغ کلیه مدیران در ستاد و دانشگاه های علوم پزشکی، امروز شاهدیم که تلاش ها به بار نشسته و دستاوردهای ارزشمندی در این حیطه حاصل شده است.

پیش از اجرای سیاستهای تحولی، سهم اعتبارات نظام آموزشی از GDP معادل ۶هزارم درصد بود که پس از ۲ سال، این میزان به ۱۱هزارم درصد (قریب دو برابر) رسید. با این وجود، سهم هزینه های آموزش پزشکی در همین مدت، چندان تغییری نداشت (از ۵۱صدم درصد به ۵۴صدم درصد رسید).می دانید که این به معنای تخصیص هدفمندتر اعتبارات آموزشی و ارتقای بهره وری در حوزه آموزش پزشکی است.

موفقیت مهم دیگر، اعتباربخشی برنامه آموزش پزشکی عمومی ایران از سوی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی برای یک دوره ۱۰ساله بود. در عرصه بین المللی سازی نیز تعداد دانشجویان خارجی ایران از کمتر از ۱۰۰۰ دانشجو در سال ۹۲ به بالای ۴هزار دانشجو در سال ۹۸ رسیده است.

این دستاوردها همه در شرایطی به دست آمده که ایران با شدیدترین تحریم های ظالمانه اقتصادی از سوی آمریکا مواجه بوده است. از زمان شروع سیاستهای تحولی یعنی پنج سال پیش، ۷۳درصد آزمونهای ملی علوم پزشکی (شامل آزمونهای ورودی تحصیلی تکمیلی، آزمونهای سنجش صلاحیت علمی و حرفه ای، آزمونهای ملی پایان دوره ای و آزمونهای زبان خارجی) به صورت الکترونیکی برگزار می شوند.

نتیجه مهم این تغییر در مدل برگزاری آزمون، صرفه جویی ۵۷درصدی در هزینه های برگزاری آزمون بوده است. از این حیث، وزارت بهداشت در ادای وظیفه زیست محیطی خویش با صرفه جویی در مصرف کاغذ، پیشگام بوده است. استقرار ۴هزار صندلی آزمون الکترونیک در سراسر کشور نتیجه تلاش همکاران من در جهت تسهیل فرآیند آزمون های شما عزیزان است.

دستاورد دیگری که می خواهم دانشجویان عزیز را در جریان آن بگذارم، سیاست آمایش سرزمینی در حوزه آموزش سلامت است. می دانید که با توجه به گستردگی اقلیمی، جغرافیایی و بومی ایران، سیاست آمایش سرزمینی در حوزه آموزش پزشکی با تشکیل ۱۰ منطقه آمایشی در کشور پیاده شده است؛ به گونه ای که به هر منطقه آمایشی، اختیارات لازم برای توسعه آموزشی پزشکی از قبیل تعیین ظرفیت های پذیرش رشته مقاطع تحصیلی، برگزاری آزمونهای ملی، تعاملات بین المللی، تطبیق کوریکولوم های آموزشی مطابق نیازهای بومی، اختیار پذیرش دانشجوی بومی تا سقف ۳۰درصد و... تفویض شده است. آثار سیاست تمرکزگرایی در قالب تشکیل فدرال های آموزش پزشکی در سالهای آتی روشن تر خواهد شد.

گام دیگری که با هدف افزایش دسترس پذیری آموزش برداشته شد، تشکیل حدود ۱۴ دانشکده و مرکز آموزش مجازی در قالب دانشکده های علوم پزشکی کشور بود که بستر مناسبی برای توسعه آموزشهای مجازی در علوم پزشکی فراهم کرده است. با ایجاد این بستر، در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۹-۹۸، تعداد ۱۲۰هزار و ۵۰۰ دانشجو (۶۰درصد از دانشجویان علوم پزشکی کشور)، ۲۵۵۶ درس را با تدریس ۱۶۴۰۰ عضو هیات علمی (حدود ۷۰درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها) به صورت مجازی گذرانده اند.

این دستاوردها و موارد مشابهی که شرح و بسط آنها در این مجال نمی‌گنجد، همگی در راستای خدمت و اعتلای وجودی شما دانشجویان گروه پزشکی طراحی و تنظیم شده است. اگرچه بدخواهان در پی آنند تا  فضای ناامیدی و خودباختگی را در ذهن و ضمیر شما جاری کنند، آرزو می کنم دستاوردهای سیاستهای تحول در آموزش سلامت، به خودسازی و توانمندی روزافزون شما بینجامد تا در آینده ای نه چندان دور، توسعه و تعالی نظام آموزش عالی سلامت به دستان توانمند شما صورت گیرد و دانشجویان آینده این دیار را از مواهب آن بهره‌مند سازد.

دانشجویان عزیز!

فرجام تلاش امروز ما، ساختن فردای شماست؛ شما که فردای این مرز و بوم به دستان توانمندتان چشم امید بسته است؛ شما که علم و ایمان و امید و انگیزه تان داروی شفابخش تمام نومیدی ها، کاستی ها و ناراستی هاست. چشم انتظار و دعاگوی موفقیت و سلامت روزافزون شما هستم."

انتهای پیام


10312011
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است