فرهنگی‌هنری 12:13 - 28 فروردین 1397
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در گفتگو با مهر:
حسین عبدالهی دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران درباره بخش مناطق این دوره از جشنواره و توجه به مباحث آموزشی و پژوهشی این رویداد سخن گفت.

بوشهر میزبان مناسبی برای بخش مناطق جشنواره است/توجه به بحث پژوهش

حسین عبدالهی دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران درباره برگزاری بخش مناطق این دوره از جشنواره به خبرنگار مهر گفت: بعد از وقفه چندساله ای که در برگزاری بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی داشتیم امسال این بخش در بوشهر برگزار می شود و شامل آثاری از سراسر کشور به غیر از استان های تهران و البرز خواهد بود. آخرین بار این بخش در دوره هجدهمین و در شهر کیش برگزار شده بود و در طول ۲ سل اخیر بخش مناطق را در جشنواره تئاتر دانشگاهی نداشتیم.

وی ادامه داد: تلاش ما این بود که بخش مناطق در چند شهر برگزار شود اما به دلیل کمبود وقت این بخش تنها در شهر بوشهر و از دوم تا هفتم اردیبهشت ماه برپا خواهد شد. بعد از اینکه اعلام کردیم امسال بخش مناطق را خواهیم داشت از استان های مختلفی مثل تبریز، ارومیه، زنجان، اصفهان و رشت برای میزبانی پیشنهاد داشتیم که با توجه به امکانات، زیرساخت ها و نیروهای انسانی موجود، شهر بوشهر را برای میزبانی این بخش انتخاب کردیم چون بوشهر جزو استان هایی است که بخش مناطق جشنواره تئاتر فجر را بسیار خوب و با کیفیت برگزار می کند و نیروهای انسانی‌شان آشنایی کاملی به برگزاری چنین جشنواره هایی دارند و ۴ سالن تئاتر متمرکز نیز در یک مجموعه تئاتری در این شهر وجود دارد و خوشبختانه مسئولان و مدیران این شهر نیز همکاری بسیار خوبی در این زمینه با ما داشتند.

عبدالهی متذکر شد: بعد از ارزیابی و بازبینی آثار این بخش ۱۵۳ اثر مورد بازبینی قرار گرفتند که از این میان ۹ اثر نمایشی برای حضور در بخش مناطق جشنواره انتخاب شدند. بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی از ۱۶ تا ۲۵ اردیبهشت ماه خواهد بود و از ۸ تا ۱۴ اردیبهشت ماه نیز هفته آموزش و پژوهش را خواهیم داشت. اختتامیه این بخش ۷ اردیبهشت ماه همزمان با ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان در بوشهر برگزار می شود.

دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران تصریح کرد: امسال نام این بخش را «خلیج فارس» گذاشته ایم و چون روز ۱۰ اردیبهشت ماه نیز روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است تلاش کردیم که برنامه های جنبی متفاوتی برای بزرگداشت نام خلیج فارس در کنار بخش اصلی داشته باشیم که شامل نمایش های خیابانی، محیطی و تعدادی پرفورمنس می شود و در اختتامیه این بخش هم در راستای همین نامگذاری برنامه های مختلفی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به جدا شدن بخش پژوهشی از اجراهای صحنه ای گفت: در سال های گذشته همه بخش ها همزمان با هم برگزار می شدند اما به دلیل اینکه معمولا اجراهای صحنه ای بیشتر از سایر بخش ها مورد توجه قرار می گرفتند و بخش پژوهش و نمایشنامه خوانی تبدیل به یک اتفاق درجه ۲ می شد تلاش کردیم امسال نمایشنامه ها خوانی ها و بخش پژوهش و نمایشگاه ها را به صورت متمرکز از ۸ تا ۱۴ اردیبهشت داشته باشیم که البته برخی از این بخش ها نیز در زمان جشنواره نیز ادامه خواهد داشت اما همین متمرکز بودن و جدا بودن از تئاتر صحنه ای باعث می شود تا دانشجویان از این بخش ها استقبال بهتر و بیشتری داشته باشند.

عبدالهی در پایان یادآور شد: با توجه به ساحت جشنواره که رویدادی دانشگاهی محسوب می شود امسال توجه به بخش های آموزشی و پژوهشی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. در همین راستا بخش آموزش و پژوهش را به صورت مجزا برگزار می کنیم که البته خروجی کارگاه های آموزشی و پژوهشی در دل جشنواره اجرا خواهند داشت و همچنین حاصل درسگفتارها و سمینارها را هم در زمان برگزاری جشنواره شاهد خواهیم بود. قرار است مباحث آموزشی و پژوهشی جشنواره تا آغاز جشنواره بیست و دوم ادامه داشته باشد تا شاهد برنامه هایی گذرا و کوتاه مدت نباشیم و برنامه ریزی طولانی مدتی در این بخش داشته باشیم. در این دوره ۱۰ یا ۱۲ کارگاه بین المللی و ملی خواهیم داشت که کارگاه های بین المللی یا با حضور اساتید خارجی و یا ترکیبی از مجموعه اساتید و دانشجویان ایرانی و خارجی خواهند بود.


9748545
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، تا ۱۵ اردیبهشت ماه، آماده دریافت آثار شبکه‌ها و صدای مراکز با موضوع «عملیات تنبیهی وعده صادق» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پویانمایی «در سایه سرو» جایزه بخش آثار انیمیشن با عنوان «جوزفه ماستری» جشنواره بین‌المللی فیلم کورتی دا سوگنی کشور ایتالیا را دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهران، شیراز، مشهد و کرج پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) که از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بار‌ها این سازمان را برای کم اهمیت جلوه دادن جنایاتی که علیه نویسندگان و روزنامه نگاران انجام داده است، محکوم کرده بودند؛ در نهایت از حضور در این رویداد ان...
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دو قطعه از آثار عکاسی دانش آموز ایرانی، مورد پذیرش گروه داوری چهارمین دوره مسابقه و نمایشگاه بین المللی عکس ۲۰۲۴ Youth Photo Contest Noframes در کشور روسیه قرار گرفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با انتشار غزلی از رهبر انقلاب، برخی از هنرمندان و شاعران کشور به استقبال از این اثر رفتند و تازه‌ترین آثار خود را منتشر کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است