استانی 10:42 - 27 اردیبهشت 1397

نبود وحدت رویه در سیستم بانکی/متقاضی پیگیر کار نیست

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری قروه با محوریت بررسی مشکلات با حضور مسئولان استانی و سرپرستان بانک های عامل با روندی متفاوت تر از نشست های قبل برگزار شد.

کارگروه های قبلی در این اواخر تنها با بیان آمارهای صرف و بدون خروجی مناسب و مهم تر از همه بدون حضور فرماندار وقت شهرستان و تنها توسط معاون عمرانی یا سیاسی برگزار می شد و گرچه تلاش اعضای کارگروه رفع موانع بود اما نبود شخص ارشد شهرستان این معنی را می رساند که گویا بحث اشتغال در قروه چندان مهم نیست.

در مقابل اما فرماندار جدید قروه در نخستین نشست کارگروه اشتغال در زمان ریاست خود از تمامی مسئولان مرتبط و عوامل بانک های دخیل در پرونده اشتغال هم در استان و هم شهرستان دعوت کرده و تنها محوریت کار را بر بیان مشکلات موجود و تدوین راهکاری برای رفع آن ها قرار داد.

همچنین وی خواستار پاسخ گویی تک تک مدیران و عوامل بانکی در خصوص مشکلات بیان شده در این زمینه شد.

سه نفر از مسئولان دستگاه های اجرایی دخیل در امر اشتغال ابتدا  گزارش آماری از وضعیت موجود دادند و هرکدام در خاتمه از چالش هایی گفتند که حل آن ها را بهترین شیوه برای ایجاد اشتغال در شهرستان دانستند.

نبود وحدت رویه در بانک ها

ابتدا رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی قروه میزان طرح های مصوب در طرح اشتغال پایدار روستایی را ۲۳۸ طرح با اعتبار ۲۶ میلیارد و ۴۴۵ میلیون تومان عنوان کرد. به گفته «کوروش شعبانی» از این تعداد تنها صد میلیون تومان پرداخت شده و ۲ میلیارد تومان هم آماده پرداخت است.  

وی همچنین طرح های مصوب در طرح اشتغال فراگیر را ۵۸۲ مورد با اعتبار ۱۹۰ میلیارد و ۶۴۶ میلیون تومان دانست که به گفته وی از این تعداد ۱۹۸ طرح با اعتبار ۸۴ میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان شامل انصرافی ها بوده اند.

«شعبانی» ۳۸۴ طرح با اعتبار ۱۰۵ میلیارد و ۹۹۱ میلیون تومان را جزو موارد باقی مانده و معرفی به بانک اعلام کرد و گفت: از این تعداد تا کنون ۱۸ طرح به مبلغ ۲ میلیارد و صد میلیون تومان در لیست پرداختی ها هستند.

وی از تعداد ۲۷۳ طرح ثبت شده در سامانه کارا در بخش اشتغال فراگیر و ۲۹۱ طرح معرفی به بانک خبر داد.  

این مقام مسئول همچنین از ارائه ۷ طرح تکاپو از محل اشتغال روستایی به استان گفت و به طرح های اقتصاد مقاومتی با پرداخت ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای ۹۲۵ طرح در سال گذشته اشاره کرد.

در ادامه «شعبانی» با درخواست فرماندار قروه به چالش های موجود در این حوزه پرداخت و تصریح کرد: همزمان اعلام کردن طرح های اشتغال فراگیر و پایدار روستایی، محدود بودن امکانات به خصوص برای روستاییان، نبود وحدت رویه در سیستم بانکی، تضامین بانکی را از جمله موانع موجود است.

  تفاسیر متفاوت بانک ها از اشتغال

در ادامه معاون امور صنایع در سازمان معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه طرح های اشتغال فراگیر ۹۵ مورد بوده از انصراف ۷۰ طرح گفت و تأکید کرد: هم اکنون ۲۵ طرح در دستور کار قرار دارد.

به گفته «پیمان الماسی» از این تعداد ۴ طرح با مبلغ ۶۹۰ میلیون تومان پرداخت شده و ۲۱ مورد هم با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معرفی به بانک بوده است.

وی از طرح های بخش اشتغال پایدار روستایی گفت و تصریح کرد: در این بخش ۹ طرح با اعتبار یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان مصوب شده که ۵ مورد آن معرفی به بانک شده اند و تا کنون هیچ پرداختی در این زمینه صورت نگرفته است.

«الماسی» از اختصاص ۲۶ میلیارد تومان معادل ده درصد از اعتبار در نظر گرفته شده برای قروه به فرآوری محصولات معدنی و صنایع خبر داد و از بی توجهی بانک به این مهم انتقاد کرد. وی همچنین از تفاسیر متفاوت بانک ها نسبت به طرح های اشتغال گفت و بر چالش های گفته شده از قبل تأکید کرد.

قوانین سخت بانکی

نماینده میراث فرهنگی کردستان در حوزه اشتغال هم در این نشست از طرح های بخش گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

«فرهاد حامدی» با بیان اینکه شهرستان قروه بعد از سنندج از لحاظ نظرسنجی و معرفی طرح جزو مناطق برتر است، گفت: در حال حاضر در طرح اشتغال پایدار روستایی ۱۰۸ طرح با مبلغ ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آماده پرداخت است.

وی از این تعداد ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان آن را مربوط به حوزه گردشگری و ۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان را هم مرتبط به صنایع دستی دانست.

به گفته «حامدی» ۲۴ طرح با اعتبار یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان آماده پرداخت بوده که از این میزان یک طرح ۲ میلیارد تومانی مربوط به بخش اشتغال فراگیر است.  

وی همچنین به اشتغال فراگیر اشاره کرد و ۵۴ طرح با مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان را مرتبط به این بخش عنوان کرد و با تأسف از انصراف ۵۳ طرح با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان خبر داد.

«حامدی» هم ضعف متقاضی برای پیگیری روند کار و قوانین دست و پاگیر بانکی را از چالش های اصلی در این زمینه دانست.


9781413
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است