استانی 13:44 - 23 دی 1395
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور:
اردبیل – عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: یکی از الگوهای رایج در جامعه تعریف برنامه و تصمیم‌گیری در غیاب مردم و پشت درهای بسته است که مصداق توسعه ابزاری است.

تصمیم‌گیری پشت درهای بسته مصداق توسعه ابزاری است

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد قانعی راد ظهر پنج‌شنبه در سمپوزیم جامعه‌شناسی اردبیل تصریح کرد: در توسعه ابزاری مدیران برنامه تعریف کره و اعتبار اختصاص می‌دهند و نسبت به حل مسئله بدون مردم و در غیاب آن ها اقدام می‌کنند.

وی افزود: در واقع در این الگوی رفتاری تصمیمات در پشت درهای بسته و بدون دخالت مردم اتخاذ می‌شود؛ الگویی که در کشور به صورت گسترده رایج شده است.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور متذکر شد: این در حالی است که سیاست‌گذاران لازم است با رویکرد توسعه معطوف به نهادها نسبت با اتخاذ تصمیم و اقدام عمل کنند.

به گفته قانعی راد توسعه لازم است معطوف به نهادها باشد و از ظرفیت نهادهای عمومی و وابسته به جامعه که برای سازمان‌دهی و هدایت و اجرای کارهای اساسی به وجود آمده‌اند استفاده کرد.

وی تصریح کرد: از جمله نهادهای وابسته به جامعه می‌توان سازمان‌های مردم‌نهاد، خانواده، مدرسه و رسانه را نام برد که در اغلب برنامه‌های توسعه که صرفاً به توسعه نهادهای عمومی توجه می‌شود، مورد غفلت واقع شده‌اند.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور متذکر شد: در نگاه سنتی اقتدار دولت در مقابل اقتدار ملت است و این در حالی است که دولت برای برخورداری از اقتدار می‌بایست با بهره‌گیری از یک ملت قوی به این مهم دست یابد.

قانعی راد ادامه داد: امروز مدیران ما نیاز دارند که در برنامه‌ها به نهادهای مختلف جهت توسعه توجه کنند تا چند پارگی و چندقطبی‌هایی که اغلب به وجود آمده و مسکوت مانده از بین برود.

وی با تأکید به ضرورت توسعه گفتگوی اجتماعی در جامعه ایرانی اضافه کرد: لازم است به جای محدود کردن مردم از نقش و ظرفیت آن ها در گفتگوی اجتماعی بهره گرفت و مشارکت آن ها را توسعه داد.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: در این راستا تشکیل کانون‌های فرهنگی و اتاق‌های فکر و گفتگو ضروری است و می‌تواند در توسعه گفتگوی اجتماعی مؤثر واقع شود.


8654767
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است