اقتصادی 17:32 - 03 آبان 1393
چکیده اخبار اقتصادی امروز
تأثیرناچیز کاهش نرخ سپرده قانونی بر توان تسهیلات‌دهی بانکها، برگزاری دومین همایش بین‌المللی خودرو با حضور چینی‌ها، اظهارات وزیرجهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تولید گندم و جو در کشور با همکاری فائو و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.

پیشنهاد افزایش قیمت آب و برق در سال ۹۴/ جمع‌بندی لایحه خروج از رکود فردا در کمیسیون مشترک

به گزارش خبرگزاری فارس، گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه سوم آبان ماه 1393 به شرح زیر است:

* پیشنهاد افزایش قیمت آب و برق در سال 94 به دولت رفت/ باروری ابرها با سرعت بیشتری انجام می‌شود

وزیر نیرو با بیان اینکه پیشنهاد ما افزایش قیمت آب و برق برای سال 94 است اما هرگونه افزایش تعرفه منوط به تصویب دولت خواهد بود، گفت: باروری ابرها از برنامه‌های جاری وزارت نیروست که امسال با سرعت و شدت بیشتر انجام می‌شود.

چیت‌چیان ادامه داد: همچنین میثاق‌نامه‌ای در صنعت برق تدوین شده است تا میزان تلفات شبکه طی یک سال آینده به زیر 10 درصد برسد که این امر موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

* لایحه خروج از رکود فردا جمع‌بندی می‌شود/ اختلاف دولت و مجلس روی 4 ماده

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ لایحه دولت برای خروج غیرتورمی از رکود فردا در کمیسیون مشترک جمع‌بندی می‌شود و در هفته جاری به صحن مجلس خواهد رفت.

ندیمی با بیان اینکه تفاهمات کلی در مورد مواد این لایحه صورت گرفته است، اظهار داشت: اختلاف عمده مجلس و دولت راجع به 3-4 موضوع بوده که مربوط به سهم واریزی صندوق توسعه ملی، بدهی‌های دولت و تخفیفات بازار سرمایه و سیاستهای پولی است.

* تأثیر ناچیز کاهش نرخ سپرده قانونی بر توان تسهیلات دهی بانک‌ها

با در نظر گرفتن شرایط کنونی منابع و سپرده‌های بانکی به نظر می‌رسد که در صورت تحقق وعده معاون اول رئیس جمهور مبنی بر کاهش نرخ سپرده قانونی به 10 درصد، قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها افزایش چندانی پیدا نکند. بررسی آخرین آمار متغیرهای پولی و بانکی نشان می‌دهد مانده سپرده‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان اردیبهشت ماه امسال 708 هزار و 516 میلیارد و 600 میلیون تومان و مانده سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی 629 هزار و 477 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است، بنابراین بانک مرکزی 11.2 درصد از سپرده‌ها را به عنوان سپرده قانونی از بانک‌ها دریافت کرده است.

* از فروش سیم‌کارت فعال در بازار مطلعیم/ثبت با مدارک تقلبی و فروش کارکرده فعال جرم است

مدیرعامل اپراتور دوم تلفن‌همراه گفت: اگر کسی با مدارک و هویت تقلبی، اقدام به ثبت سیم‌کارت می‌کند یا سیم‌کارت‌های کارکرده را به اسم فعال و گران‌تر می‌فروشد، جرم است، اما نهادهای قانونی باید مداخله کنند و اپراتور مقصر نیست. دزفولی گفت: منطقا هیچ سیم‌کارت ثبت‌نشده‌ای وجود ندارد، اما همچنان که اگر کسی با اطلاعات غیرواقعی اقدام به گشایش حساب کند، جرم‌ است، اگر کسی نیز با مدارک و هویت تقلبی، موفق به ثبت سیم‌کارت شود، جرم اتفاق افتاده که مقصر اپراتور نیست.

نماینده اپراتور موظف است مدارک شناسایی را با کپی و هویت فرد مراجعه‌کننده تطبیق دهد و سیم کارت را واگذار کند.

* برگزاری دومین همایش بین‌المللی خودرو با حضور پررنگ چینی‌ها/ ابهام در دستاوردهای همایش اول

دبیر دومین همایش بین‌المللی خودرو ایران با بیان اینکه بخش عمده مهمانان این همایش را چینی‌ها تشکیل می‌دهند، تعجب خودروسازان خارجی‌ها از حضور رقبایشان در ایران، افزایش تولید خودروهای داخلی و انتشار خبر در رسانه‌ها را از جمله دستاوردهای اولین همایش خودرو عنوان کرد.

قربانی با بیان اینکه سعی می‌کنیم ایرادات مربوط به اولین همایش بین‌المللی خودرو ایران در دومین همایش برطرف شود، تصریح کرد: مانند همایش اول خودرو، از مهمانان خارجی هزینه‌ای بابت حضور در این همایش  دریافت نخواهد شد، ولی اگر شرکتی بخواهد از فضای کنفرانس برای ارائه محصولات خود استفاده کند، بابت این مسئله هزینه دریافت خواهیم کرد.

* قیمت گوشت و مرغ سهمیه ماه‌های محرم و صفر اعلام شد

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد وارداتی و داخلی و گوشت مرغ منجمد داخلی برای ایام ماه محرم و صفر به ترتیب 18 هزار، 15 هزار و 500 و 5 هزار و 500 تومان تعیین شد. قیمت هر کیلو گرم گوشت گوساله منجمد وارداتی، گوشت گوساله منجمد داخلی و گوشت مرغ منجمد داخلی به ترتیب 18 هزار، 15 هزار و 500 و 5 هزار و 500 تومان تحویل از سردخانه شرکت در مراکز استان‌ها تعیین شده است.

برنامه افزایش عملکرد تولید گندم و جو با همکاری فائو در کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کمک و توانایی فائو می‌توانیم در کشت برخی محصولات به ویژه در گندم و جو ظرفیت تولید را افزایش دهیم. حجتی تصریح کرد: قطعاً یکی از زمینه‌های همکاری ما با فائو پیرامون موضوع آب و تأمین آن و همچنین استفاده از گونه‌های گیاهی سازگار با آب شور و آب‌های غیر متعارف خواهد بود، تا این اطلاعات را به بهره‌برداران بخش کشاورزی ارائه دهیم.

* افزایش 92درصدی پرواز‌های عبوری از فضای کشور در شهریورماه/‌ نشست و برخاست‌ هواپیماها 8 درصد افزایش یافت

در 6 ماهه ابتدای امسال در مجموع 52 فرودگاه کشور، میزان نشست و برخاست هواپیماها 197 هزار و 334 فروند بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد رشد داشت، همچنین میزان‌ پرواز‌های عبوری در شهریور امسال 92 درصد افزایش داشته است. ‌

تعرفه این خدمات هم به عنوان تعرفه نشست هواپیما در فرودگاه ‌بین‌المللی مثلاً مهرآباد طبق ماده 63 قانون مربوطه تعیین می‌شود؛ تعرفه نشستن هواپیما در مورد هر هواپیمایی که از تسهیلات فرودگاه بین‌المللی مهرآباد هم در حالت نشستن و هم در حالت برخاستن استفاده می‌کند، محاسبه‌ می‌شود.

* آموزش‌ تقاضا محور و تدوین استاندارد مشاغل جدید در اولویت است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران، آموزش‌ تقاضا محور متناسب با بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار را از اولویت‌های خود دانست و گفت: 81 درصد آموزش‌ فنی و حرفه‌ای در تهران توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود.

خانپور اضافه کرد: در حال حاضر 2303 آموزشگاه آزاد در استان تهران در دو شیفت کاری در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات 500 حرفه مهارتی را آموزش می‌دهند که در واقع یک چهارم آموزشگاه‌های آزاد کشور هستند.


5036946
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق ابلاغیه سازمان توسعه تجارت ایران، ارز نیمایی از چند ردیف تعرفه پارچه‌های رومبلی، رویه و پرده‌ای وارداتی حذف شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: صنعت تایر در سال جاری ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رضایی گفت: تمامی واحد‌های مسکن مهر با دستور وزیر راه وشهرسازی با امکانات کامل تحویل داده می‌شود و هیچ واحدی بدون تجهیزات به بهره‌برداری نمی‌رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: فردا ۲ اردیبهشت نوزدهمین جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله مطابق روال همیشه برگزار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۹ فروردین به ۲۳.۵۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز اول اردیبهشت، شاخص کل بورس ۳۴ هزار و ۱۸ واحد افزایش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس شاهد کاهش حق الزحمه های نجومی از سوی مشاوران املاک کشور بودیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر بورس‌ها از بازگشت دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی خود خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس هم اکنون به محدوده ۲.۱۷۰.۰۰۰ رسیده و انتظار داریم از همین محدوده حمایت شده و روند صعودی جدیدی را آغاز کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است