اجتماعی 12:45 - 01 آبان 1393
در حالی که افکار عمومی در جهان به اقدامات و حملات به داعش در عراق و سوریه معطوف شده است، اخبار رسیده از شمال آفریقا حاکی از تحرکات پنهان این گروه تروریستی در غرب جهان اسلام است. تحرکاتی به مراتب خطرناک‌تر از آنچه در خاورمیانه شاهد آن هستیم.

شمال آفریقا؛ بهشت گمشده داعش!

ایسنا: درست زمانی که تونسی‌ها برای انتخابات پارلمانی در 26 اکتبر جاری و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شوند، اخباری مبنی بر دیدار و گفتگوی رهبران گروه "انصار الشریعة" تونس و لیبی با سران داعش در شهر درنة لیبی، نگرانی‌ مردم و مقامات دو کشور را برانگیخته است.



پیش‌بینی‌ها و احتمالات

این خبر درحالی منتشر شده که فرماندهان گروه تروریستی داعش برنامه‌های بلند پروازانه‌ای برای گسترش قلمرو خود به شمال آفریقا را دنبال می‌کنند و اخیرا تحرکاتی از سوی هواداران آنها در مراکش، الجزایر، لیبی، سودان و حتی مصر دیده شده است. در واقع هدف از این دیدارها برخواسته از تمایل تکفیری‌های داعش برای متحد کردن گروه‌های تندرو در شمال آفریقاست، گروه‌هایی که همگی در یک مساله مشترکند؛ افراط‌گری و خشونت. داعش برای طرح توسعه‌طلبانه خود در شمال آفریقا و تشکیلاتی که در این منطقه قرار است به وجود بیاورد نام «دامس» را برگزیده است.



پیشتر نیز برخی از اعضای الجزایری گروه تروریستی انصار الشریعة برای فعالیت در گروهی که آن را "سربازان خلافت در الجزایر" می‌خوانند با ابوبکر بغدادی، رهبر داعش بیعت کرده بودند. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که شاخه القاعده در شمال آفریقا یا همان "القاعده در مغرب اسلامی" نیز به طرح داعشی‌ها که از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی برخی کشورها برای شمال آفریقا مطرح شده است، پاسخ مثبت دهد و با آن همکاری کند.



بهشت آفریقایی داعش


پیش بینی می‌شود که لیبی نیز به مرکزی برای داعش در شمال آفریقا تبدیل شود تا در آنجا بتواند علاوه بر داوطلبان جدید و کسانی که از جبهه‌های جنگ سوریه به داعش پیوسته‌اند، نیروهای بیشتری را به سوی خود جذب کند. کسانی که داعش جذب کرده همان‌هایی هستند که این گروه تروریستی و هم‌پیمانانش با استفاده از آن‌ها می‌تواند ارتشی ظالم و خشن در کشور پهناور لیبی که بخش عمده آن را مناطق خالی از سکنه تشکیل می‌دهد، تاسیس کند و به وسیله این ارتش ثبات و امنیت منطقه و نهادها حاکم در این کشورها را برهم بزند.



به نظر می‌رسد با توجه به ضعف دولت لیبی و ناتوانی در محافظت از امنیت مرزها و شهروندانش، بهترین مکان برای تحقق خواسته‌ها و طرح‌های داعش باشد. کما اینکه تکفیری‌های لیبی بعد از سقوط نظام قذافی خود از صاحبان قدرت و نفوذ در کشور هستند و با وجود پارلمانی که دوره آن به پایان رسیده، هنوز بر به دست گرفتن قدرت در کشور اصرار می‌ورزند و شهرها و مناطق زیادی را نیز در کنترل دارند.



برند برتر

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که هدف گروه‌های تکفیری شمال آفریقا از پیوستن به داعش این است که با استفاده از شهرت داعش در میان گروه‌های افراطی، به جذب بیشتر جوانان اغفال شده بپردازند و بازاری تجاری به راه بیاندازند تا از این نیروها به عنوان هیزمی برای شعله ور کردن آتش جنگ و آشوب در منطقه استفاده کنند. بنا به نظر تحلیل‌گران، القاعده‌ که پیشتر گروه‌های تکفیری شمال آفریقا خود را انشعاباتی از این گروه می‌خواندند، اکنون و به ویژه پس از کشته شدن اسامه بن لادن، دیگر برند تجاری جذابی برای اغوای جوانان نیست و گروه‌های تکفیری به نامی جدید با جذابیت‌های جدید نیاز دارند که همه این ویژگی‌ها در داعش جمع شده است. پس پوست اندازی تکفیری‌های شمال آفریقا از القاعده به داعش ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده است.



حقیقت امر این است که تلاش‌های گروه‌های تکفیری در قالب جهاد چیزی نیست جز آن روی سکه فعالیت‌های غیر قانونی گوناگون آنها به ویژه قاچاق مواد مخدر. در همین راستاست که این گروه‌های به اصطلاح جهادی با مافیای مواد مخدر در آمریکای جنوبی به ویژه کمبیایی‌ها روابط حسنه‌ای دارند. قاچاقچیان مواد مخدر نیازمند حمایت و تجربه گروه‌های مذکور در عبور دادن کاروان‌های مواد مخدر از صحراهای آفریقا هستند و سلفی‌ها نیز محتاج پول‌های هنگفت قاچاقچیان.



شمال آفریقا، هشدار!

گروه‌های تروریستی همواره مقامات تونس را تهدید می‌کنند که از طریق عملیات‌های تروریستی خود مانع برگزاری انتخابات آتی کشور می‌شوند. تهدیداتی که وزارت کشور و دفاع تونس را مجبور کرده تا برای جلوگیری از دستیابی آنان به اهداف پلیدشان، اقدامات امنیتی شدیدی را اتخاذ کنند. تا جایی که مقامات تونس با اعلام حالت فوق العاده، ایست‌های بازرسی دایر کرده و در مناطقی از این کشور منع آمد و شد اعلام کرده‌اند.



در لیبی نیز در واقع جنگ تمام عیار میان سلفی‌ها و سکولار‌ها درگرفته است و حال و روز الجزایر، مراکش، مصر و سودان نیز بهتر از تونس و لیبی نیست. حال با این اوصاف تمام توجه جامعه جهانی به سوریه، عراق و حتی محدودتر از آن، به کوبانی معطوف شده و تحرکات به مراتب خطرناک‌تر داعش در شمال آفریقا مغفول مانده است. نباید فراموش کنیم که اگر داعش در شمال آفریقا ستون‌های خیمه خلافتش را استوار و سلفی‌های این منطقه را متحد کند، دیگر منطقه‌ای به وسعت تمام قاره اروپا را در اختیار خواهد گرفت که با توجه به صحرایی بودن آن، امکان کنترل و سرکوب آنها بسیار سخت‌تر از سوریه و عراق خواهد بود.


5021224
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عامل ربایش یک دختر حدودا ۲۰ ساله در شمال شهر تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در طرح خدمات نوروزی هلال احمر قریب به ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۸۸ نفر خدمات امدادی ارائه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا گفت: با توجه به حجم سنگین ترافیک محور چالوس و آزادراه تهران شمال از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه تردد همه وسایل نقلیه از پل زنگوله به سمت تهران یک طرفه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر پویش فرهنگی بهار قرآن، بهار ایران در فضای تبلیغات شهری پایتخت اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: هنوز ۹۸۰ هزار خودرویی که از تهران خارج شده‌اند بازنگشته‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ستاد نوروزی هلال احمر ضمن تشریح خدمات هلال احمر در نوروز ۱۴۰۳ اعلام کرد که بیشترین عملیات‌های کوهستان در استان‌های فارس، مازندران و ایلام به وقوع پیوسته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس اگاهی تهران بزرگ از دستگیری اعضای باند ۴ نفره زورگیران اتباع خارجی در غرب استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با آغاز تعطیلات سال نو، مورد استقبال گردشگران نوروزی علاقمند به علوم نجوم قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور حکم موقت از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدامات لازم برای در زمینه توقف نسل‌کشی در نوار غزه و ارسال نامحدود کمک‌های بشردوستانه اتخاذ کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور که فاقد تصاویر هندسی اصلاح شده بودند در سال ۱۴۰۲ تبدیل به ارتوفتو کردیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است