بین‌الملل 12:15 - 18 خرداد 1399

سرخط رسانه‌های لبنان درخصوص اعتراضات اخیر این کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، لبنان طی روزهای اخیر شاهد اعتراضات مشکوکی از سوی برخی احزاب وابسته به جریان ۱۴ مارس به بهانه مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم است. هدف اصلی سازماندهی‌کنندگان تظاهرات مذکور ایجاد یک کمپین ضد حزب‌الله و مقاومت در لبنان و در واقع پاسخ مثبت به تلاش‌های دشمن آمریکایی-صهیونیستی در خلع سلاح کردن حزب‌الله است.

در این بین نیز یک فایل ویدئویی در خصوص اهانت به همسر پیامبر اسلام منتشر شده که در جای خود تأمل برانگیز است. معترضان لبنانی شعارهایی علیه حزب الله لبنان سر داده و به سوی نیروهای ارتش لبنان سنگ و بطری های آب معدنی پرتاب کردند.

واکنش های داخلی

فتنه افکنی احزاب و جریانهای وابسته به ۱۴ مارس با واکنش های بسیاری در سطح داخلی لبنان مواجه شده است. «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان با اشاره به اوضاع کنونی این کشور خاطرنشان کرد که سر دادن هر گونه شعار طایفه ای و خدشه دار کردن احساسات مذهبی در این کشور کاملا مردود است.

وی در ادامه افزود: شاهد اهانت به همسر پیامبر اسلام بودیم. هر شعار طایفه ای و هر گونه اهانتی کاملا مردود است.

حسان دیاب اظهار داشت: از تمام لبنانی ها و رهبران سیاسی و معنوی این کشور می خواهیم هوشیار بوده و با حکمت و تدبیر عمل کنند.

وی در ادامه افزود: از همگان میخواهیم با ارتش و نیروهای امنیتی برای حمایت از ثبات و صلح داخلی همکاری کنند.

حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای، فایل های ویدئویی منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص اهانت به همسر پیامبر اسلام را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: این اهانت ها، بیانگر ارزش های اخلاقی و دینی اکثریت مؤمنین و مسلمین نیست. ما بر موضع گیری دینی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص حرام بودن اهانت به همسران پیامبر اسلام و مقدسات مسلمانان پایبند هستیم.

در ادامه این بیانیه خاطر نشان شده است: ما نسبت به اقدامات فتنه انگیزان و کسانی که از این اوضاع سوء استفاده می کنند و تمام کسانی که خواهان فتنه انگیزی در کشور هستند هشدار می دهیم.

در این بیانیه آمده است: ما هر اقدامی را که ممکن است به ایجاد تفرقه و اختلاف و تنش دینی و طایفه ای بیانجامد کاملا رد می کنیم.

حسن المصری رئیس دفتر سیاسی جنبش امل لبنان نیز اعلام کرد: این اقدامات مشکوک، تلاشی آشکار برای ایجاد فتنه میان مؤمنان بوده و خارج از چارچوب ارزشهای اخلاقی اسلام به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: باید نسبت به اقدامات افراد بی ایمان که به دنبال هدف قرار دادن مقدسات مسلمانان هستند توجه داشته باشیم.

محورهای خبری و تحلیلی رسانه های لبنان 

رسانه های لبنانی به بررسی و تحلیل این اعتراضات پرداختند. برای نمونه تارنمای لبنان 24 در این رابطه نوشت: تظاهرات ۶ ژوئن به خیر و خوشی نیانجامید. این رسانه لبانی در ادامه آورده است: درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی ۴۸ زخمی  در پی داشت. نیروهای امنیتی توانستند وضعیت را کنترل کنند.

شبکه ان بی ان لبنان نیز چنین نگاهی به اعتراضات اخیر این کشور داشت: استقبال سرد مردم از شعارها درباره خلع سلاح حزب الله و اجرای قطعنامه ۱۵۵۹. این رسانه در ادامه گزارش خود می آورد: جنبش اعتراضی فریب بازی سیاستمداران را نخورد و بیشتر شعارها سیاسی بودند.

تلویزیون الجدید لبنان نیز نوشت: موضوع خلع سلاح حزب الله چیزی نیست که در خیابان قابل حل باشد بلکه چنین مساله ای باید روی میز مذاکره گذاشته شود.


10563868
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صندوق بین المللی پول اعلام کرد که اعضای اوپک پلاس از ابتلای ماه جولای تولید نفت را افزایش خواهند داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پاکستان اقدام تازه آمریکا برای تحریم چند شرکت خارجی به دلیل همکاری با اسلام‌آباد در حوزه برنامه‌های موشکی را خودسرانه و سیاسی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را خطرناک‌ترین درگیری بزای روزنامه نگاران در ۳۲ سال اخیر می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بسیج مردمی عراق می‌گوید انفجار پایگاه نظامی کالسو در اثر حمله رخ داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشمند آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل جان مرشایمر می‌گوید که اسرائیل فکر می‌کرد ایران حمله به سفارت تهران در دمشق را تلافی نمی‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به نوشته یک روزنامه آمریکایی تانک‌های قدرتمند غربی در مواجهه با پهپاد‌های ارزان قیمت آسیب پذیر هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن ادعا کرد این کشور هیچ وقت به رژیم صهیونیستی اجازه نخواهد داد که از حریم هوایی آن برای هدف قرار دادن ایران استفاده کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده جمهوری خواه آمریکا گفت: با توجه به واقعیت‌های حاکم و عدم امکان بازگشت کریمه به اوکراین، زمان آغاز مذاکرات صلح فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های آلمانی اعلام کردند یک ناو آلمانی امروز شنبه ماموریت خود را در دریای سرخ به پایان رسانده و این دریا را ترک کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است