فرهنگی‌هنری 12:51 - 01 شهریور 1398

از انتخاب سرپرست وزارت میراث تا واگذاری امور گردشگری به تشکلها

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته بازهم مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و گردشگری وابسته به سازمان میراث فرهنگی خبرساز شد. در این هفته خبر رسید که این مرکز به یک خوابگاه پسرانه انتقال داده شده و ساختمان آن نیز تخلیه شد. این اتفاق که در دوره مونسان آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی رخ داد بسیاری از دانشجویان را نگران تعطیلی این مرکز آموزشی کرده است چون آنها آخرین دانشجویانی بودند که چهار سال پیش توانستند انتخاب رشته کنند و در سال تحصیلی جدید نیز این مرکز جزو مراکز انتخابی در فهرست اعلامی سازمان سنجش قرار نگرفته است.

از طرفی علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در این هفته به عنوان سرپرست وزارت میراث فرهنگی انتخاب شد. او به عنوان آخرین رئیس این سازمان و اولین سرپرست وزارتخانه می بایست طی حکمی از طرف رئیس جمهور به ایجاد ساختار مناسب برای وزارتخانه اقدام کند تا رئیس جمهور فرصت داشته باشد در آینده ای نزدیک فردی را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند. سالها بود که سازمان میراث فرهنگی با برپایی جلسات مختلف با نمایندگان مجلس در تلاش بود تا رای آنها را برای تبدیل سازمان به وزارتخانه تغییر دهد اما بلاخره این طرح با موافقت شورای نگهبان تصویب شد و سازمان میراث فرهنگی از این به بعد به عنوان وزارتخانه فعالیت می کند.

خانه موزه «انتظامی» پروانه میراث فرهنگی گرفت

مدیرعامل خانه موزه انتظامی با اشاره به بازسازی‌ و نزدیک کردن فضای این مکان به زیست و شخصیت زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی از صدور پروانه فعالیت این خانه از سوی سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

شکرخدا گودرزی مدیرعامل خانه موزه انتظامی درباره بازسازی‌های انجام شده در این مکان که طی چند ماه گذشته در دست انجام بود،  گفت: ما با توجه به برنامه‌ای که داشتیم با تشکیل یک کارگروه با حضور خانم فکور نماینده اداره‌کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، تلاش کردیم تا این مکان را به خانه موزه‌ای استاندارد تبدیل کنیم. ما با بازسازی اساسی که در فضای موزه‌ای خانه انجام دادیم به این سمت حرکت کردیم که چگونه با توجه به شخصیت، فعالیت و زیست استاد انتظامی، فضای داخلی خانه موزه را تعریف کنیم.

وی ادامه داد: ما شروع به تولید طرح محتوایی در کارگروه مدنظر کردیم و بر اساس وسایل شخصی، اسناد و مدارک استاد انتظامی که توسط مجید انتظامی در اختیارمان قرار گرفته بود، همچنین فعالیت‌های سینمایی، تئاتر و تلویزیونی استاد، طرح محتوایی را اجرا کردیم. بر اساس طراحی انجام شده، فضای قبلی موزه را صد در صد تخریب و شروع به مرمت و ساختن بخش‌های مختلف آن کردیم.

 آش برند زنجان شد

چهارده سال از برگزاری جشنواره ای که به آش اختصاص دارد می گذرد جشنواره ای که در کنارش صنایع دستی هم وجود داشته است اما امسال با نمایشگاههای دیگری از جمله توانمندی روستایی تداخل پیدا کرد. امسال از ۲۲ تا ۲۷ مرداد هم در مجموعه گردشگری گاوازنگ جشنواره آش ملی برگزارش شد.

روزهای آخر هفته شلوغی این نمایشگاه و جشنواره به  حد اعلا رسیده بود. جمعیت به حدی زیاد شده بود که گاهی کنترل برنامه ها از دست خارج می شد. دست فروشان هم آمده بودند تا بتوانند در کنار این جمعیت سودی کسب کنند.

دلیل دیگر ازدحام برپایی همزمان این جشنواره با نمایشگاه صنایع دستی بود نمایشگاهی که در آن هم هنرمندان چندین استان گردهم آمده بودند و محصولاتشان را می فروختند. اما نکته منفی این برنامه با وجود برگزاری چهارده دوره از آن، واگذاری به بخش خصوصی بود. امسال برای اولین بار بخش خصوصی ورود کرده و موجب شده بود که این برنامه با نارضایتی برخی از هنرمندان صنایع دستی از هزینه و چیدمان غرفه ها همراه شود.

مرمت قسمت های سوخته بازار تبریز در مراحل پایانی است

سرای ایکی قاپیلار بازار تبریز که اردیبهشت ماه امسال دچار آتش سوزی شده بود با تلاش شهرداری منطقه ۸ تبریز و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در حال مرمت است.

اکنون بعداز سه ماه مرمت سرای ایکی قاپیلار بازار تاریخی تبریز وارد مراحل نهایی اجرا شد. اقدامات مرمتی سرای ایکی قاپیلار بازار تبریز به صورت کارشناسی انجام شده است و کارشناسان میراث فرهنگی بر روند مرمت قسمت های سوخته بازار تبریز نظارت می کنند.

واگذاری امور اجرایی و تصدی‌گری گردشگری به تشکل‌های غیردولتی

معاون گردشگری کشور از موافقت و ابلاغ دستور واگذاری امور تصدی‌گری و اجرایی حوزه گردشگری به تشکل‌های غیردولتی و حرفه‌ای، توسط رئیس سازمان میراث‌فرهنگی خبر داد.

 ولی تیموری با بیان این خبر گفت: «موضوع واگذاری خدمات و امور تصدی به بخش غیردولتی در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به‌منظور کاهش بار دولت برای تقویت وظایف حاکمیتی دستگاه‌های اجرایی از جمله سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت، یکی از موضوعات مهم و در اولویت سازمان بوده که بند ث ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه ضمن تاکید بر این امر، بستر قانونی لازم را در این زمینه فراهم کرده است.»

او افزود: «پس از تمهید مقدمات قانونی لازم توسط سازمان در قانون برنامه ششم توسعه و اخذ نظرات و پیشنهادهای ادارات‌کل استان‌ها و بخش خصوصی طی نشست‌های کارشناسی متعدد، موارد قابل واگذاری احصا و برای ابلاغ به ریاست سازمان پیشنهاد شد.»


10216290
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است