اجتماعی 18:50 - 24 تیر 1397
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: با تحولات اخیر حوزه اقتصادی، رئیس جمهور قصد تغییراتی در این زمینه دارد و می‌دانیم که در حوزه جوانان در سطح وزرا نیز صحبت‌هایی شده است.

توضیح تندگویان درباره چرایی منتفی شدن تفکیک وزارت ورزش و جوانان

به گزارش ایسنا، محمدمهدی تندگویان در دیدار با جوانان احزاب کشور با بیان اینکه با مشکلاتی در کشور روبرو هستیم که در صورتی که حل نشوند، احزاب چه اصولگرایان و اصلاح طلبان از آن آسیب خواهند دید، افزود: در حوزه جوانان با بحران هویت روبرو هستیم. دلیل بسیاری از مهاجرت‌ها این است که جوانان به دلیل بی مهری‌ها باید با چه انگیزه‌ای به فعالیت‌شان ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تشکل‌ها پیش از این سیاستگذاری و خط مشی مشخصی وجود نداشت، اظهار کرد: در گذشته تنها شاهد رشد کمی تشکل‌ها بودیم و معلوم نبود که آنها به چه سمتی هدایت می‌شوند. همزمان با آغاز فعالیت دور جدید معاونت ساماندهی جوانان در وحله اول ثبات سیاستگذاری مشخصی در تشکل‌ها ایجاد کردیم.

وی در مورد موضوع تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش نیز گفت: زمانی که این لایحه در مجلس به سر می‌برد، سرسختانه از آن دفاع کردم. اعتراضات اصلی نمایندگان در این مورد وجود داشت که با تشکیل مجدد سازمان ملی جوانان قرار است تا فعالیت‌های حزبی در آن انجام شود. بنابراین ما باید این دغدغه را برطرف می‌کردیم و نشان می‌دادیم که مسئله ما جوانان و اشتغال آنان است. همچنین موضوع ما سیاسی کاری و تحزب گرایی نیست.

معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه در حال حاضر موضوع تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش منتفی شده و کلیت این لایحه در مجلس تصویب نشده است، گفت: مشکل اصلی در لایحه‌ای بود که بنا داشت به موضوع تفکیک سه وزارتخانه مسکن و شهرسازی، صنعت و معدن و ورزش و جوانان بپردازد. ۹۰ درصد نمایندگان مجلس در مورد تفکیک دو وزارتخانه دیگر موضع منفی داشتند و از آنجایی که با کلیات لایحه مخالفت کردند، موضوع وزارت ورزش و جوانان نیز منتفی شد.

تندگویان ادامه داد: اگر موضوع سازمان جوانان به شکل جداگانه در قالب طرح یا لایحه‌ای به مجلس می‌رفت، احتمالا رای می‌آورد؛ چرا که با بیش از نیمی از نمایندگان مجلس رودررو صحبت کرده بودیم و همچنین دیدارهایی را با مجامع نمایندگان داشتیم. تعداد اندکی از نمایندگان با این لایحه مخالفت کرده بودند که این میزان طبیعی است. این لایحه در حال حاضر از دستور کار خارج شده است و بعید می‌دانم دوباره مطرح شود.

وی در مورد بکارگیری جوانان در نهادهای اجرایی نیز گفت: مساله انتصابات جوانان توسط شخص دکتر روحانی به وزرا و مدیران و  استانداران بارها دستور داده و ابلاغ شده است که در انتصابات از جوانان استفاده کنند. اگر چنین نمی‌شود یا مدیران به جوانان اعتماد نمی‌کنند و یا به هر دلیلی این ابلاغیه را به کار نمی‌برند.

تندگویان با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، حجم دولت کوچک اما حجم تشکل ها و سازمان‌های مردم نهاد بزرگ است، گفت: این روش تنها راه نجات کشور است. در حال حاضر در مجموع ۲۰۰۰ تشکل در کشور فعال هستند و توصیه می‌کنم احزاب روی این موضوع تبلیغات و سرمایهگذاری کنند. امسال نیز سه شبکه تخصصی در تشکل‌های مردم نهاد ایجاد کردیم که یکی از آنها در حوزه گردشگری مشغول به فعالیت شدند. همچنین در حال پیگیری برای دریافت شناسه ملی برای فعالیت این سازمان‌های مردم نهاد هستیم.

وی با اشاره به اقدامات معاونت ساماندهی جوانان برای فراهم کردن تسهیلات بانکی برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد نیز اظهار کرد: ۲۰ درصد از اعتبارات صندوق مهر امید برای پرداخت اعتبار به سازمان‌های مردم نهاد در نظر گرفته بود، امسال پرداخت شده که باعث ایجاد امید و پایگاه اشتغال برای آنها می‌شود.

تندگویان ادامه داد: در حالیکه وزارت کار حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی اعتبار در اختیار دارد، بودجه معاونت ساماندهی امور جوانان در این حوزه بسیار ناچیز است. با این وجود همزمان با ثبت سازمان‌های مردم نهاد جوانان و فعالیت اشتغال زایی آنها معافیت مالیاتی شامل حال آنها می‌شود. همچنین با حل ثبت شناسه آنها موانع موجود بر سر راه کار حقوقی و بانکی آنها نیز برطرف خواهد شد. اگرچه سقف اعتبارات ما محدود است، اما باید به جوانان کمک کنیم، اشتغال پیدا کنند. مشکل اشتغال چیزی است که دیگر مهم نیست چه کسی و چه حزبی آن را برطرف کرده است؛ بلکه این درد جوانان است و باید برطرف شود.

وی با اشاره  به نبود معاونت امور بین‌الملل اختصاصی حوزه جوانان نیز گفت: معاونت امور بین‌الملل که در حال حاضر در وزارت ورزش و جوانان مشغول به فعالیت است، اولویت خود را به بخش ورزش اختصاص داده و در مورد حوزه جوانان غفلت صورت گرفته است. همچنین ناهماهنگی هایی هم در وزارت خارجه وجود داشت. به همین دلیل با آقای ظریف گفت‌وگوهایی انجام دادیم و طی درخواست کتبی که به وزارت خارجه رفته است تلاش کردیم تا حوزه بین‌الملل جوانان در وزارت خارجه ساماندهی شود.

وی افزود: وزیر خارجه نیز دستور داده است در این وزارتخانه نهادی برای ساماندهی موضوعات بین‌الملل حوزه جوانان ایجاد شود.

وی در مورد آخرین وضعیت اصلاح لایحه منع بکارگیری بازنشستگان نیز گفت: به صورت جدی در مورد این لایحه وارد کار شدم؛ در صورتیکه این لایحه به تصویب برسد بین دو تا سه هزار سمت در دولت خالی می‌شود و با این اتفاق می‌توانیم جوانان را جایگزین آنها کرده و بکار بگیریم.

تندگویان همچنین با اشاره به اینکه جوانان احزاب اجازه حضور و فعالیت سیاسی به شکل قانونی در خانه جوانان را ندارند، گفت: خودم نیز موافق حضور احزاب در خانه‌های جوانان نیستم. در کشور تعدادی از جوانان عضو احزاب، هیات‌های مذهبی، تشکل‌های دانشجویی و ... هستند، اما عده‌ای جوان بلاتکلیف نیز هستند که نیاز به پایگاهی مانند خانه جوانان دارند. آنها شبکه خاکستری جوانان کشورند و باید حس کنند که جای امنی دارند که دولتی هم نیست.

تندگویان افزود: در زلزله کرمانشاه همین خانه‌های جوانان تبدیل به پایگاهی برای فعالیت تشکل‌های جوانان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی شده است. اگرچه این خانه‌ها امکانات پایینی دارند اما می توانند بخش دیگری از جوانان را جذب کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان ادامه داد: همزمان با ملغی شدن سازمان جوانان ملک بسیاری از خانه‌های جوانان از سوی برخی نهادها تملیک شد.

تندگویان همچنین از پیشنهاد این معاونت برای تغییر کف و سقف سن جوانی از ۱۵ تا ۲۹ سال به ۱۸ تا ۳۵ سال خبر داد و گفت: قرار است در اولین جلسه شورای عالی جوانان این پیشنهاد مطرح شود.

تندگویان با بیان اینکه در حال حاضر اصلاح طلب و اصولگرای واقعی در جامعه وجود ندارد، افزود: گاهی برخی از اعضای احزاب تبدیل به انسان‌های منفعتگرا می‌شوند. پیشنهاد می‌کنم جوانان احزاب با ترویج اخلاق در احزاب منشور جدیدی ایجاد کنند؛ چرا که ممکن است برخی سالخوردگان از احزاب اهل معامله شده باشند و این اتفاق عامل ناامیدی است.

وی در پایان گفت: اوضاع اقتصادی کشور به گونه‌ای است که باید بپذیریم در جنگ هستیم، اگرچه در حال حاضر با دوران دفاع مقدس تفاوت داریم اما همچنان در جنگیم و باید فکری کنیم.

انتهای پیام


9843008
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است