فرهنگی‌هنری 20:25 - 11 شهریور 1394
همه بچه های دهه شصت او را می شناسند. در زمان جنگ و نبود بسیاری از امکانات تفریحی برای کودکان آن دوره یکی از شخصیت های محبوب تلویزیونی برای بچه ها قلقلی بود؛ کارکتری که صحبت نمی کرد اما حرکات شیرینش هم برای بچه ها آموزنده بود و هم خلاقیت زیادی داشت.

شهرام لاسمی یازیگر کاکتر قلقلی است که بسیاری در آن زمان تصور می کردند او واقعا قادر به صحبت کردن نیست، در حالی که قدرت بازیگری این هنرمند علت این تصور بود. او متولد بیست و شش اذر ۴۳ است، متاهل است و دو فرزند دارد، یک پسر و یک دختر. حالا بعد از این همه سال و در هنگامی که او کم کارتر از گذشته است، لاسمی در گفتگویی با خبرنگار قلم نیوز، از خودش و شخصیت قلقلی می گوید.



کار هنری رو از چند سالگی شروع کردید ، اولین کارتون چی بود و چند ساله که بطور حرفه ای کار میکنید در تلویزیون؟



اولین کارم تله تئاتر رویاهای احتکارالسلطان بود و بعد از اشنایی با مجید قناد وارد گروه کودک شبکه دو شدم، عملا از سال ۶۳ کارم رو شروع کردم با توجه به اینکه درحال حاضر مدت ۴ ساله که برای تلویزیون کار نکردم



چطور شد که شما به نام قلقلی معروف شدید ؟



برای ساخت برنامه روتین بازی شادی تماشا دعوت به همکاری برای کودک شبکه دو شدم .کسی رو میخواستن که بتونه با زبان بدن با کودکان حرف بزنه .چون قبل از تلویزیون من در شهربازی تهران نمایش بیکلام بازی می کردم به همین دلیل من رو انتخاب کردن و فکر میکنم شکر خدا تونستم خیلی از بچه های دهه ۶۰ رو هم سرگرم کنم و هم آموزش بدم





حتی خیلی از بچه ها مدتها فکر می کردن که شما در زندگی واقعی هم قادر به حرف زدن نیستید، ایده کاراکتر قلقلی بدون کلام از چه کسی بود؟



خیلی واضحه بچه های اون دوره همه شبکه ایران رو می دیدن اما الان ماهواره می بینن .برنامه های الان رو من نمی بینم ولی از بچه ها که می پرسم اکثرا راضی نیستن البته تنها برنامه هایی که هنوز مخاطب داره یکی پورنگه یکی هم فیتیله.



ولی نظر من اینه که یک برنامه وقتی زمان زیادی روی آنتن باشه کم کم مخاطبش رو از دست میده .یک برنامه باید جذاب تاثیرگذار وقابلیت داشته باشه نباید مخاطب رو اشباه کرد باید تشنه نگه داشت زمانی که برنامه ای جاذبه ایجاد کرد باید رو اوج اون برنامه بسته بشه تا برای همیشه تو خاطره ها بمونه

خالق کارکتر قلقلی مرحومه فریماه فرهی بود که من تمام زندگی هنریم رو مدیونش هستم

 

نظرت در رابطه با برنامه های کودکی که پخش میشه نسبت به برنامه های بیست سال پیش چیه؟



بیست سال پیش فقط دو شبکه بود و کلی برنامه داخلی و کارتونهای جذاب ولی الان کلی شبکه داخلی داریم و بی نهایت شبکه های کودک ماهواره ای .معلومه کودک امروز هم دنبال جذابیته .



 شرایط فرهنگی جامعه رو چطور می بینید در این دوسالی که از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گذشته ؟



من شخصا از شخص ریس جمهور محترم بخاطر باز کردن خانه سینما در بدو شروع کارشون تشکر میکنم .وهمینطور بخاطر تلاشی که برای توافق هسته ای انجام دادن.واقعا کار بسیار بزرگی انجام دادن.فضای فرهنگی ما کاملا مثل کسیه که دست‌ها و پاهاش رو بستن و گذاشتنش پشت فرمون ماشین و میگن تو مجبوری با همین شرایط رانندگی کنی اعتراض هم نکن همینی که هست.متاسفانه الان دیگه برای خیلی از تهیه کننده ها کیفیت اصلا مهم نیست فقط مهمه که چقدر پول گیرش میاد .کم تهیه کننده ای پیدا میشه که دلش به حال مردم بسوزه ولی پیدا میشه ، متاسفانه همه این مشکلات در دوره دولت قبل بوجود اومد



 فکر میکنید دولت چکاری می توانست انجام دهد اما نکرده است ؟ یا اینکه اقدام کردن ولی جواب نگرفتن



بنظر شما بهتر نیست در بخش فرهنگسازی روی خیلی از مسائلی که وجود داره بیشتر سرمایه گذاری بشه ؟ مثلا همه میدونیم ماهواره چیز خوبی نیست، بهتر نیست فرهنگ درست استفاده کردنش رو به مردم آموزش داد ؟ شبکه اجتماعی هم مخربه هم میتونه مفید باشه چرا روش درست استفاده کردنش رو به مردم اموزش داده نمیشه.چرا برای جذب مردم به فرهنگ ایرانی مثلا در طول سال جشنواره هایی با حضور هنرمندان در نقاط مختلف کشور برگذار نمیشه تا مردم رو از پای ماهواره بلند کنه، تازه میشه مطالب رو در قالب وردپرس نمایش و طنز به مردم آموزش داد.تازه خیلی از هنرمندانی که بیکارن فعال میشن.



شرایط هنرمندان را در جامعه چطور می بینید؟



بارها و بارها در تمامی مصاحبه هام گفتم ولی انگار نه انگار.متاسفانه هنرمند فقط باید باید در زمانی که میخوان باشه ولی اینکه این هنرمند چطور زندگی میکنه ایا اموراتش میگذره یا نه مهم نیست.فقط زمانی دیده میشه که دیگه تو این دنیا نیست وتازه میفهمن چکسی رو از دست دادن. زمانی که شایعه فوت من پخش شد تنها مدیری که بهم زنگ زد جناب اقای زارعان مدیر محترم گروه کودک شبکه دو بود .متاسفانه در تمام دنیا هنرمند از جایگاه ومنزلت خاصی برخوردار و در ایران کاملا برعکسه



 رابطه شما با بچه هاتون چطوریه؟ آیا همونطور که در تلویزیون بچه ها شما رو میشناسن در خانه هم همینطور ارتباط دارید یا اینکه یک پدر جدی هستید ؟



اصولا زندگی هنری با زندگی واقعی کاملا فرق میکنه ادم همیشه خوشحال نیست یوقت میشه قسطش عقب میافته چکش برگشت میخوره کرایه خونه اش رو نداره بده طلب کار مدام رو اعصابشه .بیکاره زنش رو اعصابشه و هزارن مرد دیگه ولی با تمام این تفاسیر وقتی جلو دوربین میاد مجبوره شرایط روحیشو حفظ کنه .این مسایل متاسفانه حقیقت و وجود داره ولی کو گوش شنوا



 و حرف آخر؟

حرف اخرم اینه که پناه میبرم بخدا.همین.



 منبع: قلم نیوز


6999697
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است