گوناگون 00:05 - 01 آبان 1393
محمد کرباسی :نوزدهمین کنفرانس سران مختار که بزرگ‌ترین نشست سازمان ملل با حضور مقام‌های ارشد ارتباطات کشورهای جهان به‌حساب می‌آید امسال در شهر بوسان کره‌جنوبی شاهد کشمکش با آمریکا بر سر یک مسئله جدی و مهم جهان است؛ مدیریت و کنترل اینترنت.

شاید هیچ وقت برای افکار عمومی جهان مسئله کنترل اینترنت و جاسوسی اطلاعات کاربران اینقدر مهم نبوده اما حالا با حساسیت جهانی کشورهای زیادی فهمیده‌اند که باید در مقابل سلطه یک تنه آمریکا بر فضای مجازی قد‌علم کنند. مقام‌های آمریکا که از مدت‌ها پیش از برگزاری این کنفرانس نگران رای‌گیری و کشمکش بر سر کنترل اینترنت بوده‌اند اعلام کرده‌اند که همه تلاش خود را می‌کنند که مانع رای‌گیری دراجلاس ITU در این رابطه شوند تا بتوانند همچنان اتاق فرمان اینترنت را در اختیار داشته‌باشند.

از زمانی که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا(ان‌اس‌ای) با اسناد و مدارک مستدل، جاسوسی گسترده آمریکا از کاربران اینترنت در صدها کشور جهان را افشا کرد این مسئله جنجالی‌تر از گذشته هم شده است. این افشاگری باعث شد حتی متحدان قدیمی آمریکا مانند آلمان و برزیل هم طی ماه‌های گذشته به مقام‌های کاخ سفید بتازند. اکنون اما به غیراز جنگ لفظی در بوسان کار به میدان نبرد عملی و تکنیکی برای جلوگیری از این مسئله رسیده است.

آمریکایی‌ها با فشار جهانی طرحی موسوم به مدیریت چند ذینفعی را مطرح کرده‌اند تا باز هم این کشور با همراهی متحدان خود در هسته اتاق فرمان اینترنت باشد. کشورهای دیگر که از سرقت اطلاعات و جاسوسی به ستوه آمده‌اند خواستار کنترل اینترنت از سوی سازمانی جهانی بی‌طرف مانند سازمان ملل یا اتحادیه بین‌المللی مخابرات هستند.

  • هدف: ادامه وضع موجود

طی چند سال اخیر مقام‌های آمریکا در مقابل تلاش‌هایی که برای انتقال کنترل شبکه جهانی اینترنت به یک نهاد بی‌طرف بین‌المللی صورت گرفته به‌شدت مقاومت کرده‌ و گفته‌اند که این کنترل را نه به سازمان ملل و نه به هیچ نهاد و کشور دیگری واگذار نخواهند کرد. در کنفرانس سران مختار ۲۰۱۴ هم به همین‌خاطر دانیل سپولودا، معاون دستیار وزیر خارجه و هماهنگ‌کننده ارتباطات بین‌المللی وزارت امور خارجه آمریکا شرکت کرده است. همه تلاش هیأت آمریکا در این کنفرانس یک هدف ساده است:

جلوگیری از رای‌گیری برای تغییر در روند کنترل یکجانبه اینترنت. مقام‌های آمریکا در تلاش هستند که ۱۹۲ کشور عضو اتحادیه بین‌المللی مخابرات در کنفرانس بوسان که تا ۷ نوامبر ادامه دارد را قانع کنند که آمریکا در مدل چند‌ذینفعی سلطه‌گری نداشته و اینطور وانمود شود که نهادی مانند اتحادیه بین‌المللی مخابرات توانایی کنترل اینترنت را ندارد. در حال حاضر کدگذاری و شماره‌گذاری سیستم‌ها، تصمیم‌گیری درباره آدرس‌های جدید اینترنتی و تغییر و جایگزینی دامنه‌ها همگی به‌عهده نهادی موسوم به آیکان در آمریکاست.

آیکان (ICANN)، شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های واگذار شده است که مقر آن در منطقه مارینا دِل رِی شهر لس‌آنجلس آمریکا قرار دارد و تحت کنترل وزارت بازرگانی آمریکا فعالیت می‌کند. آمریکا به‌صورت بالقوه این توانایی را دارد که دسترسی به هر سامانه‌ای از شبکه را محدود کند و به‌صورت مستقیم دقیقه‌ای ۲۰ ترابایت از اطلاعات کاربران جهانی اینترنت در سرورهای سازمان اطلاعات آمریکا در یوتاه برای جاسوسی ذخیره شود.

در کنفرانس امسال سران مختار که با حضور 104وزیر، 35معاون وزیر و بیش از 50نماینده ویژه کشورها در حال برگزاری است اعلام شده که آمار کاربران اینترنت به تعداد مشترکان تلفن همراه رسیده است. از سال 2007تا‌کنون تعداد مشترکان تلفن همراه در سطح جهان، از 2.6 میلیارد به 3.9 میلیارد نفر رسیده و در همین دوره، تعداد استفاده‌کنندگان از اینترنت نیز از 1.2  میلیارد به 3.9 میلیارد نفر افزایش پیدا کرده است. این مسئله باعث شده که حالا مسئله کنترل فضای مجازی بیش از گذشته برای کشورهای مختلف جهان ازجمله کشورهای در حال توسعه جدی شود.

برای آمریکا در این کشمکش با کشورهای جهان بهترین حالت این است که هیچ اتفاقی نیفتد و وضع سابق ادامه داشته باشد. مقام‌های واشنگتن به صراحت گفته‌اند که نمی‌خواهند فرمان کنترل اینترنت از دستشان خارج شود و به همین‌خاطر امیدوار هستند که در کنفرانس سران مختار هیچ قطعنامه‌ای صادر نشود. با افشاگری‌هایی که حالا در جهان به‌ویژه از سوی هکتیویست‌ها صورت گرفته حتی اگر در این کنفرانس هم توافقی صورت نگیرد کنگره جهانی فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۵ باز هم آمریکایی‌ها را به دردسر خواهد انداخت تا شاید کشورهای جهان در مقابل واشنگتن پیروز شوند.

  • انتقاد از سخت شدن کار جاسوسی!

به تازگی شرکت‌های مهم فناوری جهان روش‌های جدیدی برای حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران ارائه کرده‌اند که با اعتراض مقام‌های آمریکا به‌خاطر سخت شدن جاسوسی مواجه شده است. به تازگی جیمز کومی رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا(اف‌بی‌آی) با انتقاد از شرکت‌های گوگل و اپل برای ارائه فناوری رمزگذاری اطلاعات اعلام کرده کنگره آمریکا باید قوانینی را تدوین کند که دسترسی پلیس به اطلاعات شخصی همچنان ممکن باشد. وی به‌ویژه پس از انتشار سیستم عامل جدید اپل مدعی شد که این فناوری رمزگذاری می‌تواند برقراری عدالت را به چالش کشد و‌ همه را به نقطه‌ای تاریک هدایت کند. گوگل هم اعلام کرده از این فناوری در سیستم عامل اندروید استفاده خواهد کرد.


5018327
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است