اقتصادی 08:48 - 24 مرداد 1401

تشکیل وزارت بازرگانی یک گام رو به عقب است

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: ایجاد وزارت بازرگانی موافقان و مخالفانی دارد و هر کدام از آنها دلایلی دارند که البته به نظر می‌رسد، مخالفان ایجاد وزارت بازرگانی دلایل اصولی و اساسی‌تری برای مخالفت شأن با تشکیل این وزارتخانه دارند.

نبود وزارت بازرگانی عامل افزایش قیمت‌ها نیست

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه واقعیت این است که برخی زیرساخت‌ها در اقتصاد کشور مشکل دارد و باید اصلاح شود، افزود: در حال حاضر با مشکلی تحت عنوان افزایش قیمت مواجه شده‌ایم که از جمله اصلی ترین دلایل بروز آن می‌توان به چند نرخی بودن ارز، عدم مدیریت نقدینگی در کشور و… اشاره کرد؛ بنابراین نداشتن وزارت بازرگانی در کشور دلیل افزایش قیمت‌ها نیست بلکه این معضل دلایلی دیگری دارد که به برخی از آنها اشاره کردم.

وی در ادامه با اشاره به اصلاح سیاست ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) گفت: از دیگر عواملی که موجب افزایش قیمت‌ها شد آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحی بود که البته باید انجام می‌دادیم و اجرای این سیاست برای اقتصاد ملی ما ضروری بود؛ به هر حال این سیاست شوکی را به بازار وارد کرد و قیمت‌ها را افزایش داد.

تشکیل وزارت بازرگانی یک اقدام رو به عقب است

صالحی افزود: از سویی دیگر تحریم‌ها نیز بر اوضاع فعلی کشور اثرگذار بوده است. از این رو نمی‌توان گفت که نبود وزارت بازرگانی باعث بروز مشکلات فعلی شده است و ایجاد آن می‌تواند مسائل را حل و فصل کند. به طور کلی اینکه بخواهیم دوباره وزارت بازرگانی را ایجاد کنیم یک اقدام رو به عقب است.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: باید توجه شود که ما مسیری را رفته‌ایم و ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن را با تمام مشکلاتی که داشته است به نقطه‌ای رسانده‌ایم، اینکه دوباره بخواهیم این مسیر را برگردیم، کار درستی نیست. بنده را هم می‌توانید از جمله مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی قلمداد کنید و اعتقادی به انجام این کار ندارم.

صالحی تاکید کرد: شاید بهتر باشد معاونت بازرگانی را در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد کنیم شاید بهتر باشد معاونت بازرگانی را در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد کنیم و از این طریق کارها دنبال شود. اما اینکه وزارت بازرگانی مستقلی ایجاد کنیم، قابل قبول نیست و اقدام درستی نیز به نظر نمی‌رسد.

ایجاد وزارت بازرگانی برابر با افزایش مداخلات دولت در اقتصاد است

وی در ادامه گفت: دولت باید به طور کلی از اقدامات مداخله گرایانه در اقتصاد اجتناب کند. هر جایی که نقش تصدی‌گری دولت افزایش یافته است، شاهد بروز مشکل بوده‌ایم. اگر قرار است وزارت بازرگانی ایجاد کنیم و مداخله دولت را در اقتصاد افزایش دهیم، این اشتباه بزرگی است که دولت نباید آن را مرتکب شود. هر چقدر در راستای بزرگ‌تر کردن دولت حرکت کنیم، اشتباه بزرگ‌تری مرتکب شده‌ایم.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: ما باید به سمت کوچک کردن دولت و کاهش مداخله دولت در اقتصاد گام برداریم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که نقش بخش خصوصی در امور اقتصادی کشور افزایش یابد و بازار خودش را اداره کند. به این معنا که عرضه و تقاضا باید تعیین کننده قیمت‌های تعادلی باشد و نقش دولت در قیمت گذاری ها به حداقل برسد.

صالحی گفت: دولت نباید نقش بازرگانی در اقتصاد را بر عهده بگیرد. افزایش نقش دولت در اقتصاد به معنای ایجاد فساد و رانت است‌ افزایش نقش دولت در اقتصاد به معنای ایجاد فساد و رانت است. دولت باید فقط نقش سیاست گذاری داشته باشد و اجازه دهد بازار روند طبیعی خودش را طی کند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های غلط به تولید داخلی ضربه می‌زند، اظهار کرد: همچنین باید توجه شود که واردات جزئی از اقتصاد تمامی کشورهاست و نمی‌توان گفت واردات به صورت کامل باید قطع شود، اما اگر واردات با تصمیمات اصولی و درست انجام نشود، ممکن است به تولید ملی ضربه بزند.

حل مساله تورم ارتباطی با ایجاد وزارت بازرگانی ندارد

صالحی تأکید کرد: نتایج بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که مسئولیت واحد تولید و تجارت به نفع کشور است و باید با تعیین دقیق سیاست‌های کلان کشور به سمت بهبود شرایط اقتصادی کشور گام برداریم.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در هر صورت تشکیل وزارت بازرگانی پس از تفکیک چند باره آن قطعاً اقدامی رو به عقب و خارج از اصول اقتصادی است. دولت باید از تصدی‌گری فاصله بگیرد و فضا را برای رونق تولید ایجاد کند. حل مساله تورم نیز به مدیریت نقدینگی برمی‌گردد و ارتباطی با تشکیل وزارت بازرگانی ندارد.


11654696
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است