علمی فناوری 10:28 - 12 مرداد 1394
پروژه ژئوفیزیک هوایی استان آذربایجان شرقی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای تصمیمات اتخاذ شده در جریان سفر هیات دولت در اردیبهشت ماه امسال به این استان در محل هلال‌احمر آغاز به کار کرد.

پروژه ژئوفیزیک هوایی استان آذربایجان شرقی کلید خورد

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مهندس محمدتقی کره‌ای، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پروژه ژئوفیزیک هوایی در استان آذربایجان شرقی با توجه به پتانسیل بالای اکتشافی بلوکی به مساحت 24 هزار و 450 کیلومتر مربع برای برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی به دو روش مغناطیس‌سنجی و طیف‌سنجی اشعه گاما، طراحی شده است.

وی یادآور شد: این بلوک از شمال به مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان و از غرب به استان آذربایجان غربی و شرق دریاچه ارومیه و از شرق به استان اردبیل و در جنوب به کوه سهند ختم می‌شود.

وی افزود: از مزایای این پروژه تراکم بالای خطوط برداشت با فواصل 250 متر است که علاوه بر ارتفاع بسیار پایین پرواز یعنی 40 متر و سرعت 130 کیلومتر بر ساعت تضمین‌کننده داده‌ای با کیفیت و رزولوشن بسیار بالا خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان این‌که برای پوشش این بلوک با مشخصات ذکر شده در حدود 108 هزار کیلومتر خطی پرواز و برداشت مورد نیاز است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با اتمام این برداشت‌ها که تقریبا 13 ماه پروازی زمان نیاز دارد، شاهد جهش بزرگی در بخش اکتشافات معدنی استان آذربایجان شرقی باشیم.

کره‌ای با بیان این‌که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در مقیاس کشوری به اتمام رسیده است، تصریح کرد: بعنوان نمونه در کشور استرالیا طی ده سال اخیر بالغ بر 29.5 میلیون کیلومتر خطی برداشت ژئوفیزیک هوایی انجام شده است.

به گفته وی، روش‌های ژئوفیزیک هوایی به عنوان سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای برداشت مناطق وسیع هستند و مبنای اکتشافات معدنی، نفت، گاز و آب‌ محسوب می‌شوند و انجام مطالعات اکتشافی و شناسایی ذخایر مدفون در یک منطقه، بدون استفاده از داده‌های ژئوفیزیک هوایی تقریبا غیرممکن است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور خاطرنشان کرد: از کاربردهای جدید‌تر داده‌های ژئوفیزیک هوایی می‌توان به مطالعات زمین‌گرمایی و شناخت منابع انرژی پاک اشاره کرد.

وی تاکید کرد: بطور کلی بدون برداشت ژئوفیزیک هواییی در یک منطقه سرمایه‌گذاری در امر اکتشاف بسیار پرهزینه و پرریسک خواهد بود.

همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که خوشبختانه در بخش اکتشاف معادن یک حرکت جهشی صورت گرفته، گفت: باید بیشتر فعالیت کنیم تا کمبودهای گذشته جبران شود.

محمدرضا نعمت‌زاده تصریح کرد: برخی عقب‌ماندگی‌ها بخاطر عملکرد خودمان و برخی به خاطر محدودیت‌های موجود است؛ ولی در هر حال نباید در امر اکتشاف معادن کوتاهی کنیم.

وی شناسایی ذخایر خدادادی در کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: این امر به عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور است که البته سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایرانی (ایمیدرو) و بخش خصوصی نیز به تازگی وارد عرصه شناسایی پهنه‌های معدنی کشور شده‌اند.

نعمت‌زاده ضمن ابراز امیدواری از این‌که عملکرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به همراهی بخش خصوصی و ایمیدرو به نفع آذربایجان‌ شرقی باشد، از تهیه و تکمیل نقشه‌های یک‌بیست‌وپنج‌هزارم استان در آینده‌ای نزدیک برای بهره‌برداری بخش خصوصی خبر داد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت استان آدربایجان‌ شرقی از پتانسیل خوبی در بخش ذخایر طلا و مس برخوردار است که البته بسیاری از این مناطق از سوی سازمان محیط‌ زیست به عنوان مناطق حفاظت شده اعلام شده است.

نعمت‌زاده تاکید کرد: امیدوارم با همکاری‌های صورت گرفته منابع‌ طبیعی به پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل تبدیل شود و با انجام اکتشافات بیشتر توانایی و شناخت ما در بخش شناسایی مواد معدنی بیشتر شود.

بر اساس این گزارش، استان آذربایجان شرقی با مساحتی در حدود 46 هزار و 430 کیلومتر مربع یازدهمین استان پهناور کشور است که از نظر آب و هوایی از مناطق نسبتا سردسیر کشور محسوب می‌شود و گسترش شرقی-غربی این استان حدود 210 کیلومتر و گسترش شمالی-جنوبی آن در حدود 220 کیلومتر است.

از سویی، استان آذربایجان شرقی از پتانسیل‌های اکتشافی و معدنی مناسبی در سطح کشور برخوردار است که موقعیت زمین‌شناسی این استان و نیز پدیده‌های ماگماتیسم، دگرگونی و شرایط ویژه حوضه‌های رسوبی سبب شده تا در استان آذربایجان‌ شرقی مجموعه‌ای غنی و متنوع از ذخایر معدنی فلزی و غیرفلزی وجود داشته باشد.

همچنین، جدا از تنوع، فراوانی و ذخیره‌های اقتصادی، یکی از ویژگی‌های معدنی استان آذربایجان شرقی وجود ذخایری از قبیل دیاتومیت، نفلین، سینیت، پرلیت و…است که پاره‌ای از آنها در سطح کشور منحصر به فرد هستند.

بر اساس آمار، کانسارها و پتانسیل‌های معدنی آذربایجان شرقی را می توان به بدین شرح خلاصه کرد؛ کمربند مس‌دار طارم-قفقاز که از بخش شمال خاوری استان آذربایجان شرقی عبور می‌کند و به همین دلیل مس یکی از عمده‌ترین توانایی‌های معدنی استان است که پاره‌ای از آنها نظیر مس پورفیری سرنگون و مس اسکارنی مزرعه ارزش اقتصادی بسیار درخور توجه دارند. علاوه بر این ذخایر طلای نوع اپی‌ترمال با توجه به نواحی دگرسانی وسیع در این استان از پتانسیل‌های باقوه در آن به شمار می‌رود.

وجود معادن متروکه مانند جویبند، شاهقلی بیگلی، ایابین، سنجنده و همچنین آثار کانی‌سازی سرب و روی در نواحی قزل‌قلعه، اوزون‌دره و... حاکی از کانی‌زایی قابل توجه سرب و روی در استان آذربایجان‌ شرقی است.

وجود سرباره‌های ذوب قدیمی و همچنین وجود نشانه‌هایی از آهن در نواحی اهر، مرند، شاهین دژ، احتمال وجود ذخایری از آهن را در این استان نشان می‌دهد.

در بعضی از توده‌های نفوذی اسید (گرانیتوئیدها) مشکین‌شهر، اهر، هریس، سراب کانی‌های عنصر اورانیوم وجود دارد که اهمیت اکتشاف این عنصر در این استان را نیز با اهمیت می‌کند.

زرنیخ، بنتونیت، فلدسپات، میکا، تالک، آسبست، گرافیت، گوگرد، باریت، گچ، سنگ آهنک، سنگهای تزئینی، پوکه معدنی از جمله ذخایر غیرفلزی هستند که پتانسیل خوبی در استان آذربایجان‌شرقی دارند.

با توجه به ارتفاعات زیاد بویژه در شمال استان و همچنین مساحت بالای استان، اهمیت برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی در این مناطق جهت شناسایی ذخایر پنهان این استان دو چندان خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ژئوفیزیک علمی است که در آن به بررسی خواص فیزیک زمین پرداخته می‌شود که این خواص فیزیکی می‌تواند شامل چگالی زمین، خاصیت مغناطیسی زمین، مقاومت و رسانایی زمین، خواص انعکاسی و بازتابی زمین، میزان پرتوزایی اشعه گاما در زمین و... باشد.

انتهای پیام


6850452
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: در سواحل مکران در حال برنامه ریزی برای مقدمات اجرایی و عملیاتی بخش علمی در این منطقه هستیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است