گوناگون 04:12 - 08 بهمن 1393
روز گذشته بار دیگر جمعی از متقاضیان مسکن مهر مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند تا اعتراض خود را نسبت به مشکلات این واحدها نشان دهند. همزمان هم احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر اعلام کرده که اتمام پروژه‌های مسکن مهر تا سال۹۵ ادامه خواهد داشت.

طی هفته‌های اخیر چندین تجمع در مقابل ساختمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی و مجلس انجام شده است تا دامنه این اعتراض‌ها بیشتر از قبل جلوه کند. دور اخیر تعدیل قیمت و اعمال دستورالعمل در این زمینه نارضایتی متقاضیان را برانگیخته است تا سایر مشکلات این طرح از کیفیت ساخت تا تأخیر در تحویل واحدها نیز در میان اعتراض‌ها گنجانده شود.

دولت یازدهم که از ابتدا انتقادهایی را در مورد مسکن مهر مطرح کرده بود، وعده داده تا تمام تعهدات دولت گذشته را در این بخش عملی کند اما در این راه با چالش‌هایی مواجه شده است. در این شرایط با وجود اینکه وعده اتمام پروژه‌های مسکن مهر تا پایان سال94 داده شده بود، اخیرا قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی سال95 را برای بسته شدن پرونده مسکن مهر اعلام کرده است. به گفته اصغری مهرآبادی، به‌دلیل اینکه تصویب افزایش وام مسکن مهر با تأخیر انجام شد، در عملیات اجرایی تأخیر صورت گرفت. با این حساب 10درصد از واحدهای مسکن مهر در سال94 به اتمام نمی‌رسد و باید عملیات ساخت آن در سال95 دنبال شود.

آخرین آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که تاکنون یک میلیون و 269هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده و 144هزار واحد دیگر آماده افتتاح است. بر این اساس مجموع واحد‌های ساخته‌شده به حدود یک میلیون و 700هزار واحد رسیده است درحالی‌که مجموع واحدهای پیش‌بینی شده به حدود 2میلیون‌و300هزار واحد می‌رسد.

  • ماجرای افزایش قیمت و وام

دور سوم تعدیل قیمت مسکن مهر با توجه به درخواست پیمانکاران، اوایل امسال به تصویب رسید و طی هفته‌های اخیر به متقاضیان ابلاغ شده است. تأمین این افزایش قیمت که تا متری 100هزار تومان در هزینه ساخت هر واحد اعمال شده است در کنار سایر هزینه‌ها نظیر محوطه‌سازی و امکانات اضافی که از سوی پیمانکاران درنظر گرفته می‌شود، برای بخشی از متقاضیان مشکلاتی را ایجاد کرده است. هرچند این رشد هزینه بسته به میزان پیشرفت واحدها متفاوت بوده است، اما برخی واحدها 12میلیون تومان و حتی بیش از آن باید پرداخت کنند.

از سوی دیگر شورای پول و اعتبار با افزایش وام مسکن مهر از 25 به 30میلیون تومان موافقت کرد تا به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی این 5 میلیون تومان افزایش وام از آورده آنها کاسته شود. با این حساب متقاضیانی که واحد آنها مشمول افزایش وام شده است به میزان 5 میلیون تومان کمتر از افزایش هزینه‌های جدید، خواهند پرداخت. با وجود این بخشی از متقاضیان توان پرداخت این افزایش هزینه را ندارند.

خانم میانسالی که در فاز11 مسکن مهر پردیس ثبت نام کرده است و هنوز واحد خود را تحویل نگرفته به همشهری می‌گوید: سال90 برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده و 25میلیون تومان پرداخته‌ایم. درحال حاضر مبلغ 12میلیون تومان دیگر از ما خواسته‌اند. این متقاضی ادامه می‌دهد: «مستأجر هستیم و توان پرداخت این مبلغ را نداریم. اگر هنگام تحویل واحد پول می‌خواستند، می‌توانستیم با تخلیه خانه فعلی و نقل مکان به خانه مهر، مبلغ ودیعه را از صاحبخانه بگیریم و بابت مسکن مهر پرداخت کنیم اما بدون آن امکان تهیه این پول را نداریم و مانده‌ایم چه باید بکنیم.»


5717947
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است