به گزارش خبرگزاری فارس، غیبت امام زمان(عج) از اموری است که عقل بشر به تنهایی از کشف همه اسرار آن ناتوان است و پیوسته مورد سؤال قرار گرفته و فکرها را مشغول نموده است، ولی باید توجه داشت که بر اساس برخی روایات فلسفه واقعی غیبت امام مهدی(عج) سرّی از اسرار الهی است که حکمت آن بر بندگان پوشیده است و جز خدا و امامان معصوم(ع) کسی نسبت به آن اطلاع کافی و کامل ندارد و تنها بعد از ظهور آن حضرت این مطلب روشن خواهد شد.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: ای جابر! (غیبت امام زمان) سرّی از اسرار الهی است که بر بندگان پوشیده است، مبادا در امر خدا شک کنی، چرا که تردید در امر خدا کفر است و چنانکه عبداللّه بن فضل هاشمی روایت کرده که از امام صادق(ع) شنیدم، میفرمود: همانا برای «صاحب الامر» غیبتی تخلف ناپذیر است، به طوری که اهل باطل در آن تردید میکنند.
عرض کردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت میکند؟
فرمود: به علتی که به ما اجازه ندادهاند آشکار سازیم.
عرض کردم: چه حکمتی در غیبت اوست؟
فرمود: همان حکمتی که در غیبت حجتهای پیش از او بوده است، حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر میشود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی(ع) ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.
بنابراین هر چند نمیتوان به همه اسرار آن حضرت پی برد، اما با استفاده از روایات معصومین(ع) به برخی از این علل و حکمتها اشاره میکنیم:
*آزمایش مردم
رسول اکرم(ص) می فرماید: او (امام زمان) کسی است که از یاران و شیعیانش غایب میشود، غیبتی که در آن غیبت کسی در اعتقاد به امامت حضرت ثابت نمیماند، مگر کسی که خدا قلبش را به ایمان آزموده باشد.
امام علی(ع) میفرماید: به خدا قسم من، و این دو فرزندم (حسن و حسین) شهید خواهیم شد، خداوند در آخرالزمان مردمی از فرزندانم را به خونخواهی ما بر خواهد انگیخت و او مدتی غایب خواهد شد تا مردم آزمایش شوند و گمراهان جدا گردند تا جایی که نادان می گوید: خداوند دیگر نیازی به آل محمد ندارد.
امام حسین(ع) میفرماید: برای امام مهدی(عج) غیبتی است. در این غیبت برخی از دین بر میگردند و برخی ثابت قدم میمانند، هر کس در این غیبت صبر کند و بر مشکلاتی که از سوی دشمنان ایجاد می شود استقامت کند، به قدری از اجر خداوند بهرهمند میشود که انگار در کنار پیامبر(ص) با شمشیر با دشمنان جنگیده است.
*آزادی از بیعت طاغوت های زمان
امام حسن مجتبی(ع) در این باره فرمود: هر کدام از ما در زمان خود بیعت حاکمان و طاغوتهای زمان را از روی تقیه به عهده گرفتهایم، مگر امام مهدی(عج) که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز میگذارد، خداوند ولادت او را مخفی نگه داشت و برای او غیبتی در نظر گرفت تا زمانی که قیام میکند بر گردنش بیعت حاکمی نباشد.
*حفظ جان امام مهدی(عج)
امام باقر(ع) فرمود: برای قائم ما قبل از آنکه به پا خیزد غیبتی است.
راوی پرسید: برای چه؟ حضرت(ع) فرمود: به جهت اینکه ترس از کشته شدن او وجود دارد.
*آمادگی جهان
ظهور حضرت مهدی(عج) به عنوان «خاتم الاوصیا» و منجی بشریت و کسی که در کره زمین دین اسلام را بر تمامی دین ها پیروز میگرداند، قطعاً به زمینه و آمادگی جهانی نیازمند است. زیرا روش و سیره آن حضرت مبنی بر رعایت امور ظاهری و حکم به ظاهر نیست بلکه مبنی بر رعایت حقایق و حکم به واقعیات و ترک تقیه و مسامحه نکردن در امور دینی و احقاق حقوق و برقراری عدالت واقعی و اجرای تمام احکام اسلامی است.
معلوم است که انجام این برنامه و انقلاب بزرگ و همه جانبه نیازمند ترقی و رشد بشر در ناحیه علوم، معارف، فکر، اخلاق و آمادگی جامعه برای پذیرش و استقبال این نهضت و لیاقت زمامداری آن رهبر الهی است.
از این رو جهان باید زمینه این پذیرش را داشته باشد تا این هدف محقق شود. بنابراین میتوان فقدان آمادگی جهان را یکی از فلسفهها و حکمتهای غیبت امام مهدی(عج) بر شمرد.
7182346