اقتصادی 21:00 - 04 خرداد 1394
در حالی سناریوی تک نرخی شدن بنزین در قیمت 1000 تومان مطرح است که با اجرای این سناریو که به معنای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه هاست، ابزار کنترلی مصرف بنزین در واقع حذف می‌شود.

حذف سهمیه بنزین یا ابزار کنترل مصرف

، دولت در حال بررسی سناریوهای مختلف برای انتخاب راهکار مناسب برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها در سال 94 از طریق کاهش هزینه ها و افزایش منابع در هفته های اخیر است و به احتمال فراوان، در هغته جاری نسبت به تصویب و اجرای سناریوی منتخب اقدام خواهد کرد. اخبار منابع نزدیک به دولت و همچنین عدم واریز سهمیه های بنزین خودروهای شخصی در ابتدای خردادماه نشان‌دهنده این موضوع است که سناریوی اصلی دولت، حذف بنزین سهمیه‌ای و عرضه بنزین به صورت تک نرخی و با قیمت 1000 تومان برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها است.



علی رغم افزایش 4 هزار و 500 میلیارد تومانی درآمد دولت از محل افزایش قیمت بنزین با این روش، تک نرخی کردن بنزین هزینه های اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد که تصویب و اجرای این سناریو را از لحاظ کارشناسی با تردیدهای جدی مواجه می کند. عواقب عرضه بنزین به صورت تک نرخی و با قیمت 1000 تومان به صورت مختصر عبارتست از:



1- عدم رعایت عدالت اجتماعی بدلیل یارانه‌ای ماندن بنزین و فاصله با قیمت واقعی و در نتیجه، یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر

2- افزایش میزان تورم و ایجاد نارضایتی اجتماعی با توجه به افزایش 43 درصدی قیمت بنزین مورد استفاده عموم مردم (سهمیه‌ای)

3- از بین رفتن ابزار انگیزشی مردم برای مدیریت مصرف بنزین خود و در نتیجه، افزایش رشد میزان مصرف و واردات بنزین.



به صورت خلاصه، در صورت تصویب و اجرای این سناریو که در تناقض آشکار با بندهای 4 و 8 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، کم‌مصرف‌ها که عموما کم‌درآمد هم هستند و در حد الگوی مصرف (سهمیه‌ها)، بنزین مصرف می‌کنند، جریمه شده و با افزایش قیمت بنزین مواجه می‌شوند ولی پرمصرف‌ها که عموما پردرآمد هم هستند و بیشتر از سهمیه‌ها، بنزین مصرف می‌کنند، تشویق به مصرف بیشتر می‌شوند.



خاطرنشان می‌گردد سهمیه‌بندی بنزین ابزاری برای کنترل مصرف بنزین بدون ایجاد فشار به عموم مردم چه از لحاظ تورمی و چه از لحاظ نیاز به سوخت برای حمل و نقل بود و حذف آن توسط دولت (تک نرخی کردن بنزین) موجب می‌شود که دولت هزینه‌های زیادی برای واردات بنزین بپردازد یا فشار زیادی به زندگی مردم وارد کند. به همین دلیل، مناسب است که دولت با حفظ سهمیه‌بندی بنزین و تثبیت قیمت آن و صرفا افزایش قیمت بنزین آزاد به 1500 تومان، هم به کنترل مصرف و واردات بنزین بدون ایجاد اختلال در زندگی مردم ادامه دهد و هم درآمد بیشتری یعنی رقمی نزدیک به 5000 میلیارد تومان را از فروش این فرآورده کسب کند. در این صورت، دولت کسری بودجه هدفمندی یارانه ها را از جیب پرمصرف‌ها به جای کم مصرف‌ها تامین می کند که هم عادلانه‌تر است و هم موجب اصلاح الگوی مصرف بنزین خواهد شد./فارس/110


6443370
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن از سوی دولت برنامه‌ریزی شده که از این تعداد ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد شروع شده و ۵۰۰ هزار واحد هم به متقاضیان تحویل داده شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور زمینه‌ساز صدور هشدار هواشناسی شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سامانه خودنویس گفت: در خرداد ماه سال 1402 اولین قرارداد اجاره در سامانه خودنویس انجام شد و در خرداد ماه امسال هم اولین قرارداد خریدو فروش سامانه خودنویس ثبت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار گفت: از ۲۵ اردیبهشت ماه با توجه به اتمام مهلت الکترونیکی شدن مجوزها هیچ مجوز کاغذی دیگر در بخش های مختلف قابل پذیرش نخواهد بود
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته سربازرس اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، سقف تراکنش روزانه غیرحضوری بانکی با افزایش دو برابری به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته سربازرس اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، سقف تراکنش روزانه غیرحضوری بانکی با افزایش دو برابری به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» برخی کالا‌های حوزه‌ جهاد کشاورزی اعلام شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس اطلاعات سامانه طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۷۱ هزار متقاضی واجد ۳ شرط ثبت‌نام کرده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس اطلاعات سامانه طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۷۱ هزار متقاضی واجد ۳ شرط ثبت‌نام کرده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال، مصرف ماهانه شکر به ۲۴۰ هزار تن رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است