علمی فناوری 12:44 - 24 تیر 1398
ستاری در افتتاح خط تولید آزمایشی پژو ٣٠١:
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه صرف داشتن کارخانه، دانش و دانشگاه و مهمتر خام‌فروشی، ارزش افزوده ایجاد نمی‌شود، گفت: خودروسازان تا زمانی که خود به سمت تولید و بهینه‌سازی نروند و دانش به دست خودشان نباشد، پیشرفتی رخ نمی‌دهد؛ لذا لازم است که ساختار سنتی شکسته شود و به سمت تکنولوژی در حیطه خودکفایی برویم.

کارخانه‌داری ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند/باید طراحی و تجاری‌سازی به دست خودمان باشد

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری روز دوشنبه، ۲۴ تیرماه در مراسم افتتاح خط تولید آزمایشی پژو ٣٠١ و بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین سالن بدنه‌سازی خودرو در خاورمیانه اظهار کرد: مدتهاست که تلاش می‌کنیم معنای متفاوت کارخانه با صنعت را جا بیندازیم. اگر بخواهیم از نیروی انسانی استفاده کنیم، باید صنعت داشته باشیم نه کارخانه. صنعت جایی است که در آن بهینه‌سازی، طراحی و ساخت انجام می‌شود. هیچ کشور اروپایی با این حجم از نیروی انسانی وجود ندارد؛ اما به طراحی و تجاری‌سازی دانشی که در اختیار ما است، نیاز داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در شرایطی که در مورد "دانش‌بنیان"ها صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که کارخانه‌داری و خام‌فروشی باعث ارزش افزوده نخواهد شد. این خام فروشی می‌تواند در مورد نفت، معادن زعفران و هر کالای دیگر باشد. در حال حاضر برای ایجاد و ارتقای تولید باید دانش داشته باشیم و از آن استفاده کنیم. خودروساز تا زمانی که خود تولید نداشته باشد، بهینه‌سازی نداشته باشد، دانش را به دست خود نداشته باشد، پیشرفتی صورت نمی‌گیرد. اینکه در زمان تحریم‌ها با چینی‌ها و در شرایط عادی با اروپا همکاری داشته باشیم، همان کارخانه‌داری است.

وی افزود: با پول دولت تحقیقات به سرانجام نمی‌رسد. اگر قرار باشد که از پژوهش، خروجی محصول داشته باشیم، نیاز است که بخش خصوصی ورود کند. هیچ دانشگاهی محصول نمی‌دهد، بلکه تجاری‌سازی با همکاری شرکت‌ها صورت می‌گیرد. راه تزریق تکنولوژی کار با شرکت‌های دانش‌بنیان است و خوشبختانه ایران‌خودرو در این زمینه در حال پیاده‌سازی این برنامه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: اگر طراحی خط تولید انجام شود، کار خوبی است.؛ چرا که روندهای تکنولوژی بسیاری از صنایع سنتی از جمله خودروسازی را در آینده تعطیل می‌کند. ایده‌های جدید صنعت خودروسازی را می‌تواند متحول کند.

ستاری تصریح کرد: در بحث تحقیقات اگر قرار است محصول جدیدی خارج شود، باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن وجود داشته باشد. تجاری‌سازی باید توسط شرکت‌ها انجام شود. راه تزریق تکنولوژی به صنعت خودرو همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است که این اتفاق در شرکت ایران خودرو در حال رخ دادن است. ایران خودرو به دنبال این است که پلتفرم‌های خود را راه‌اندازی کند و تجربیات خوبی در ساخت پلتفرم داشته و در زمان تحریم‌ها کمک بسزایی کرده است.

وی اظهار کرد: حرکات جدید در زمینه ساخت خودرو در "ایران‌خودرو" فوق‌العاده است. این بحران‌ها باعث رشد می‌شود و دوست و دشمن شناخته می‌شود. ما اگر بخواهیم صنعت دانش‌بنیان داشته باشیم، باید طراحی و تمام موارد را خودمان انجام دهیم. در بین تحریم‌هاست که رشد صورت می‌گیرد و می‌توانیم خود را نشان دهیم. در حال حاضر مسیر شناخته شده و می‌دانیم که از کدام مسیر باید حرکت کنیم و نهضت خودکفایی ادامه‌دار پیش می‌رود.

ادامه دارد


10177771
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است