فرهنگی‌هنری 08:49 - 07 تیر 1401

همه مسئولیت پوشش نامناسب جامعه متوجه کارگروه مدولباس نیست

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه - زینب رازدشت: فصل تابستان آغاز شده است و مشکلی که هر ساله با آن مواجه هستیم؛ گرمای بیش از اندازه و افزایش تعداد شل حجاب‌ها و کم حجاب‌ها در سطح شهر است که در این زمان گشت ارشاد وارد میدان می‌شود و الباقی ماجرا...

البته بخشی از این مشکلات به فروشندگان مربوط می‌شود که متأسفانه اکثر فروشندگان لباس و پوشاک تنها به مسئله مالی توجه می‌کنند و برایشان مهم نیست که چه نوع لباسی در ویترین مغازه شأن گذاشته شده است.

گاهی اوقات در میان ویترین‌ها جای لباس‌های ملی و اسلامی خالی است و تا زمانی که اقتصاد در عرصه صنعت مد و لباس عرض اندام کند، مشتری چاره‌ای جز خرید لباس‌های نامناسب ندارد. در کنار آن هم لباس‌های قاچاق روی ویترین‌های مغازه هم مشکلی دیگر از مشکلات صنعت مد و لباس ایرانی است.

از آنجا که همچنان فرهنگ استفاده از لباس‌های ملی و اسلامی را در جامعه نهادینه نشده است، نمی‌توان به سراغ اقتصادی سازی کردن محصولات رفت. مشکلات مد و لباس در جامعه ایرانی از جمله مواردی است که طی این سال‌ها نه تنها حل نشده است، بلکه هر سال باری به مشکلات اضافه می‌شود.

شاید در این میان انتظار می‌رود که کارگروه ساماندهی مد و لباس وارد ماجرا شود و بتواند دردی از این مشکلی که سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، شود؛ اما چطور؟ که پاسخش را باید از سیدمجید امامی، مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس جویا شد.

البته کارگروه ساماندهی مد و لباس طی این سال‌ها تلاش خود را در راستای تقویت پوشش اجتماعی جامعه کرده و حالا در این زمینه تا چه اندازه موفق بوده، موضوع گفت و گوی ما با امامی مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس به شمار می‌رود.

مشروح این‌گفتگو را در ادامه می‌خوانیم؛

* با آغاز فصل گرمای تابستان، گشت ارشاد برای مقابله با بی اجتماعی وارد میدان شده است. آیا کارگروه ساماندهی مد و لباس برنامه‌ای برای پوشش تابستانی جامعه دارد؟

گشت ارشاد را نمی‌دانم و از آن بی اطلاع هستم. اما آنچه که باید توضیح دهم این است که مجموعه فعالیت‌های فرهنگی – ترویجی و هنری در عرصه حجاب و زیست عفیفانه بر اساس مصوبات به مجموعه اعضای شورای فرهنگ عمومی، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است؛ ما انبوهی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری برای ترویج سواد پوشاک و مسئولیت پذیری در نسبت با عفت عمومی جامعه آغاز کرده‌ایم که بخشی را در جشنواره و هفته دهه آخر تیرماه انجام می‌دهیم و بخشی را تا پایان سال انجام خواهد شد.

لکن بخشی از فعالیت‌ها نظارتی و صیانتی است که همکاران در مجموعه‌های دیگر همچون وزارت کشور پیگیری می‌کنند. همه این موارد مکمل یکدیگر هستند و قرار نیست این مجموعه‌ها ضد هم باشند. همچنین قرار است هماهنگی بین ما وجود داشته باشد. تا کنون شاهد این هماهنگی‌ها میان مجموعه‌ها بوده‌ایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و در آینده نیز این همکاری‌ها بیشتر خواهد شد.

* یعنی کارگروه ساماندهی مد و لباس وظیفه‌ای در این زمینه ندارد؟

وظیفه ما راه اندازی پویش یک تبلیغی محیطی بوده است که به فضل خدا در تمام تبلیغات محیطی سطح کشور این امر را محقق می‌کنیم. از ۱۴ تیرماه به بعد پویش تبلیغی «لباس من» را خواهیم داشت. برای شرکت در این پویش از مردم به ویژه جوانان دعوت می‌کنم. هر شهروندی مسئولیت فرهنگی و اجتماعی و تمدنی لباس خود را دارد و «لباس من» با امنیت من، مسئولیت من، میراث من، نشاط من، و فعالیت اجتماعی سازنده من رابطه مستقمیمی دارد و یک امر باری به هر جهت و بی ارزش نیست که به هر قیمتی آن را تهیه کند؛ لباس من شخصیت من و بهای زیبایی من و تحقق بخش امنیت من است. این پویش تبلیغاتی به دنبال این نگاه به حوزه حجاب است؛ بنابراین ما فعالیت‌های تبلیغی ترویجی هنری را انجام می‌دهیم و در کنار آن دوستان در وزارت کشور و اصناف فعالیت‌های نظارتی و صیانتی خود را انجام می‌دهند.

لباس بدن دوم انسان بوده و تمام همت مان بر این است که با توجه به فرهنگ غنی ایران پیش از اسلام که حاکی از تعالی فرهنگی اجتماعی می‌باشد و بیانگر زیست عفیفانه مبتنی بر پوشش اصیل ایرانی است و با تسری از این فرهنگ و اصولی دینی و اسلامی سعی در تحقق الگوی برتر پوشش داشته باشیم* بسیاری از لباس‌های روی ویترین‌ها قاچاق است و همین لباس‌های قاچاق را در تن شهروندان جامعه مشاهده می‌کنیم. آیا برای مقابله با این موضوع تدابیری اندیشیده شده است؟

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تمامی ظرفیت‌های خود در دو سال گذشته استفاده کرده است؛ لکن مقابله بیش از این با قاچاق زمانی رخ می‌دهد که فاصله شکاف بزرگی میان محصول موجود ایرانی – اسلامی با تقاضا و نیاز بازار کمتر شود؛ برای کاهش همین فاصله است که به سمت کاهش تعرفه یا سود بازرگانی واردات پارچه‌های تخت و ممتاز رفته‌ایم.

هدف ۱۰۰ درصد این اقدام مبارزه با قاچاق است و زمانی شرایط تعدیل می‌شود که تولیدکننده ایرانی می‌تواند مقداری رقابت پذیری را بالا ببرد؛ امروز شاهد هستیم که گاهی از یک سوم کالای بازار برخوردار هستیم؛ برای مثال در حوزه چادر که کمتر از یک چهارم کالای موجود در فروشگاه‌های ایرانی است، باید بازاریابی افزایش یابد.

ما در صدد هستیم تا بر اساس اختیارات مان در کارگروه و مصوبات سال ۸۵ الزام دستگاه‌های دولتی و عمومی را به خرید و تأمین رفاهیات پوششی از کالای ایرانی - اسلامی کار کنند که این امر با نظارت و پیشنهاد کارگروه ساماندهی مد و لباس در حال انجام است.

* پیشنهادات دیگری علاوه بر این موضوع داشتید؟

بله پیشنهادات بسیاری هم داشتیم؛ برای مثال راه اندازی سکوهای رایگان موقت فروش کالا یکی دیگر از این موارد است. استان‌ها این پیشنهادات را در حال اجرا هستند و هم اکنون استان البرز کار را شروع کرده است. همچنین کرمانشان در نمایشگاه بین المللی اش نمایشگاهی را برگزار خواهد کرد. فعالیت‌های متنوعی آغاز شده است و امیدواریم این فعالیت‌ها در دیگر استان‌ها ترویج یابد. متأسفانه یکی از دلایل کندی فعالیت‌های مان، کوچکی و لاغری مفرط ساختار کارگروه مد و لباس است، یعنی از ساختار کارگروه مد و لباس نباید بیش از این انتظار داشت؛ ما باید تلاش مان را داشته باشیم تا آن را تقویت و چابک کنیم.

* آیا امروز صنعت مد و لباس ما از ظرفیت مناسبی برخوردار است؟

انصافاً ظرفیت طراحی، هنر و صنعت لباس در ایران زیاد و بی نظیر است، اما بیش از پنج دهه است که آن را رها کرده‌ایم؛ لذا امروز مواجه هستیم با وضعیت قاچاق و لباس وارداتی که در بازار موجود است. درصد لباس‌های قاچاق بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بیان شده است که اگر این رقم افزایش یابد، زیبنده جامعه ما نیست که که طرح لباس مان از فرهنگ دیگری وارد کشور شود، بلکه ما باید خودمان لباس خودمان را طراحی کنیم و این غذای جسم و روح یا این بدن دوم مان را خود نظام فرهنگی مان آفرینش کند. ما لباس را باید بدن دوم انسان بدانیم.

کارگروه مد و لباس کشور بر اساس مصوبه هیأت دولت جهت ساماندهی عرصه پوشاک در ۳ موضوع طراحی، تولید و توزیع خلاصه می‌گردد و متأسفانه در طی ۱۵ سال از برنامه اصلی و هدف بنیادین خود منحرف شده است.

کارگروه مد و لباس کشور در این ۳ عرصه در ۱۵ سال گذشته به جای آسیب شناسی با درگیر شدن به فعالیت‌های درجه چندم باعث آشفتگی در عملکرد گردید و پس تغییر و تحولات در این سازمان سند ۱۰ ساله تبیین و اکنون در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تأیید و اجرا می‌باشد.

* عملکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد کارگروه مد و لباس کشور در گذشته در سطح ملی نبود و سطح کارشناسان و اعضای آن دون از شأن سازمان و در حد تمسخر آمیزی پایین بود و بسیاری از فعالیت‌ها مغایر با ساختار ماهوی کارگروه بوده و عملاً در صنعت ادغام نشده بود و به ویژندها (برندها) اهمیت ویژه ای اختصاص نمی‌یافت و از اهداف کارگروه مد و لباس کشور در این ۶ ماه باز تولید خدمات فوق در این عرصه بود. جلسات کارگروه مد و لباس کشوردر طی ۶ ماه گذشته در سطح بسیار بالایی برگزار گردید و حتی در پاره‌ای از جلسات معاون اول ریئس جمهور حضور داشتند.

نظر به جلسات متعدد در کارگروه مد و لباس کشور رویکرد آموزشی و تحقیقاتی و دانش بنیان با هدف مهارت گرایی ایجاد گردید و تمام کوشش در بالا بردن سطح فرهنگ آموزشی و نظام حقوقی مالکیت معنوی (شیما) بوده و در عرصه راهبردی پیش نویس های کاربردی تنظیم گردید که مبتنی بر قانونمند نمودن اهداف کلان و دستورالعمل‌های کارگروه می‌باشد.

کارگروه مد و لباس کشور در مبحث امور استان‌ها و شهرستان‌ها با هدف تقویت بنیادین و کاربردی کارشناسان خبره‌ای را در هر اداره کل مستقر نموده و کارگروه استانی در این زمینه تشکیل شده است و بنده در سفرهای استانی همواره جلسات کارگروه را مدیریت و نظارت می‌کنم، قطعاً در این فرصت کم مصاحبه نمی‌توان به عملکرد ۶ ماه اشاره نمود و به امید خدا؛ پس از مدت یک سال تصدی گری شاهد تحولات بزرگ در این سازمان خواهیم بود.

* شما همیشه از لباس به عنوان بدن دوم انسان یاد می‌کنید. در این باره بیشتر توضیح می‌دهید؟

بله همینطور است و همیشه گفته‌ام که لباس بدن دوم انسان بوده و تمام همت مان بر این است که با توجه به فرهنگ غنی ایران پیش از اسلام که حاکی از تعالی فرهنگی اجتماعی می‌باشد و بیانگر زیست عفیفانه مبتنی بر پوشش اصیل ایرانی است و با تسری از این فرهنگ و اصولی دینی و اسلامی سعی در تحقق الگوی برتر پوشش داشته و با برنامه ریزی دقیق و بلندمدت صادر کننده سبک پوشش به خارج از مرزهای ایران بزرگ باشیم.

وظیفه کارگروه ساماندهی مد و لباس، راه اندازی پویش یک تبلیغی محیطی بوده است که به فضل خدا در تمام تبلیغات محیطی سطح کشور این امر را محقق می‌کنیماجرای برنامه زنده لباس و حجاب استایل ها باید ساماندهی شود و مجریان و هنرمندان می‌توانند با استفاده از سبک پوشش ایرانی اسلامی عفیفانه مبلغ ظرفیت زیست عفیفانه باشند و در این راه همگام با کارگروه مد و لباس کشور به ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی همت گمارند.

در مورد اصناف باید گفت که افسران تحول در نظام پوشش ایرانی اسلامی هستند و در کارگروه‌های مشورتی تمام نگاه به اصناف و گروه‌های مردمی می‌باشد و در همین راستا نمایشگاه ایران ویژند را در برنامه داشته که به زودی برگزار خواهد شد، بازار مد و لباس و سبک پوشش اقتضاعات خودش را دارد و در جشنواره دوازدهم که در بهمن ماه و در ایام مبارک دهه فجر برگزار خواهد شد؛ رویکرد بر این است که ویژندها (برندها) در این حوزه شرکت کنند و نکته راهبردی در این امر سبک پوشش ایرانی اسلامی است.

همچنین در مورد تعدد و تکثر اصناف باید گفت که این امر تابع قانون اصناف است ولی این تعدد باعث ایجاد رقابت‌های ناسالم شده است و به جای اصناف ابر صنفی طرفدار اصناف شهری هستیم و گله‌ای که از اصناف داریم در نظارت تولیدات و توزیع پوشاک است که به خاطر مسائل داخلی، نظارت دقیق صورت نمی‌گیرد و باعث ایجاد معضل شده است.


11607363
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است