علمی فناوری 10:16 - 09 آذر 1394
محققان کشورمان در حال تلاش برای افزایش میزان ذخیره‌سازی شکل اولیه مواد حافظه‌شکلی با اضافه کردن درصد بسیار کم ذرات نانو به آلیاژ بسپاری (PE/PA6) هستند که علاوه بر ایجاد رسانایی حرارتی و الکتریکی می‌تواند موجب افزایش میزان ذخیره‌سازی شکل اولیه نیز شود.

تلاش محققان کشور برای افزایش میزان ذخیره‌سازی شکل اولیه مواد حافظه‌شکلی

به گزارش سرویس علمی ایسنا، سید علی محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و مجری این پروژه گفت: امروزه مواد دارای خاصیت حافظه شکلی در صنایع گوناگون مانند صنایع بسته‌بندی، هوافضا، الکترونیک، تجهیزات پزشکی و ... کاربردهای فراوانی یافته‌اند. مواد حافظه شکلی موادی هستند که قابلیت ذخیره شکل اولیه و بازیابی آن پس از تغییر شکل با اعمال محرک خارجی از قبیل حرارت، الکتریسیته، تشعشع، مغناطیس و غیره را دارند.

وی به تصویر (الف) اشاره کرد و ادامه داد: در این تصویر، نمونه‌ای از کاربرد این مواد در پزشکی آورده شده است که جهت بازگشایی شریان‌های انسداد یافته از این مواد استفاده می‌شود و در تصویر (ب) نمونه‌ای از کاربرد این مواد در ساخت برچسب‌های امنیتی اصالت کالا (security labels) نشان داده شده است.

محمدی با بیان اینکه این خاصیت ابتدا در فلزات و سرامیک‌ها با درصدهای پایین مشاهده شد که پس از پیدایش بسپارها و مشاهده درصدهای بالای حافظه شکلی در آنها، کاربردهای مواد حافظه شکلی به سرعت گسترش یافت، تصریح کرد: معضل عمده ساخت بسپارهای حافظه شکلی عایق بودن آنها در برابر حرارت و جریان الکتریکی است که همواره سد راه القای سریع شکل اولیه و بازیابی حافظه شکلی آنان می‌شود.

به گفته این محقق، افزودن ذرات کربن نانوتیوب به دلیل ساختار منحصر بفرد (نسبت بالای طول به قطر) و توانایی بسیار بالای آنان در انتقال الکترون راه حلی مناسب برای این مساله است.

وی تصریح کرد: افزودن درصد بسیار کم ذرات نانو به آلیاژ بسپاری PE/PA6 علاوه بر ایجاد رسانایی حرارتی و الکتریکی می‌تواند موجب افزایش میزان ذخیره سازی شکل اولیه نیز شود که این پژوهش برای نخستین بار در دانشکده فنی ومهندسی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر میلاد مهرانپور و دکتر اسماعیل قاسمی با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در حال انجام است.

تصویر الف، نمونه‌ای از کاربرد آلیاژ بسپاری در پزشکی

تصویر ب، نمونه‌ای از کاربرد آلیاژ بسپاری در ساخت برچسب‌های امنیتی اصالت کالا

انتهای پیام


7448150
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت نسخه‌ی جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را به نام Phi-3 Mini معرفی کرد. Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت رونمایی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ماه کامل صورتی پنجم اردیبهشت در آسمان نمایان خواهد شد و تمام طول شب قابل رصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات گفت: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است