اجتماعی 19:08 - 06 اسفند 1396
محمد باریکانی - خبر‌نگار:سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور از سال ۸۴ اجرایی شد و براساس آن ایران باید تا سال ۱۴۰۴قدرت اول منطقه باشد.

در این میان شرح وظایفی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تنظیم شد تا براساس آن، این سازمان بتواند بخشی از این سند تدوین‌شده را به سرانجام برساند.

براساس این سند سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید تا پایان سال 1404، یعنی تا 7سال دیگر میزبان 20میلیون گردشگر خارجی و بیش از 25میلیارد دلار درآمد باشد. اما نگاهی به آمارهای گردشگری نشان می‌دهد که تا پایان سال 95، ایران میزبان 4میلیون و 911هزار و 920 گردشگر ورودی بود که از این تعداد یک میلیون و177هزار و 284گردشگر تنها با هدف کار و بازدید از اقوام خود به کشور سفر کردند؛

به این‌ترتیب تعداد گردشگران واقعی ایران که در هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور اقامت و به‌عنوان یک گردشگر واقعی در ایران هزینه کردند 3میلیون و 734هزار و 636گردشگر برآورد می‌شود. همچنین درآمد ارزی ایران از محل گردشگر ورودی به کشور در سال قبل 4میلیاردو335 میلیون دلار برآورد می‌شود.

  • گردشگری در سال آینده

اگرچه هنوز آمار سال 96 اعلام نشده است اما براساس هدفگذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و معاونت گردشگری آن سازمان، امسال نیز باید 4میلیون و 480هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کنند و 2/5 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشند. همچنین پیش‌بینی شده است تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال 96به بیش از 5میلیون گردشگر برسد.

از محل سفر این تعداد گردشگر به کشور و با درنظر گرفتن این موضوع که ورود هر 6 گردشگر به ایجاد یک شغل در کشور می‌انجامد، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال نیز تعداد 32هزار و 440شغل ایجاد شود و تعداد شاغلان در زنجیره مشاغل وابسته به صنعت گردشگری کشور به 746هزار و 667 نفر برسد.

در سال 97 نیز که اکنون در آستانه آغاز آن هستیم تعداد گردشگران ورودی به ایران براساس هدفگذاری‌های انجام شده باید به 5میلیون و 198هزار نفر برسد و 99هزار و 333شغل دیگر در حوزه گردشگری ایجاد شود و زنجیره مشاغل گردشگری تا پایان سال آینده به 866هزار و 333شغل برسد. درآمد ارزی حاصل از سفر این تعداد گردشگر به کشور نیز باید در سال آینده به 6میلیارد دلار برسد.

  • 10کشور برتر در گردشگری ورودی

سال 95گردشگران عراقی توانستند با یک میلیون و 392هزار و 243گردشگر ورودی به ایران، رتبه نخست گردشگران ورودی به کشور را از آن خود کنند. 85درصد از گردشگران عراقی ورودی به ایران با هدف زیارت و مابقی با هدف سلامت، تجارت و ورزش به ایران سفر کردند.

اتباع کشور آذربایجان رتبه دوم 10کشور برتر گردشگری ورودی ایران را کسب کردند. 979هزار و 319 تبعه آذربایجان، سال گذشته به ایران سفر کردند. 60درصد این تعداد با هدف زیارت، 20درصد با هدف دیدار از اقوام و خویشاوندان و مابقی با هدف سلامت، آموزش، تجارت و بازرگانی و ورزش به ایران سفر کردند. اما افغانستان در رتبه سوم گردشگران ورودی به ایران قرار دارد. سال گذشته 683هزار و 172گردشگر افغان به ایران سفر کردند که هدف 65درصد آنها کار در ایران، 30درصد زیارت و مابقی با هدف سلامت به ایران آمدند.

از کشورهای آسیایی و منطقه نیز 540هزار و 972 گردشگر خارجی سال قبل به ایران سفر کردند که 35درصد آن با هدف بازدید از جاذبه‌های فرهنگی- تاریخی، 15درصد با هدف کار و مابقی با هدف طبیعت‌گردی، زیارت، تفریحی، آموزش، ورزش و بازدید از اقوام و شرکت در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها به ایران آمدند. گردشگران ترکیه نیز ردیف پنجم گردشگران ورودی به ایران را تشکیل دادند. 415هزار و 11گردشگر سال قبل از ترکیه به ایران سفر کردند که هدف 60درصد آنها از سفر به ایران، تجارت و بازرگانی و مابقی بازدید از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، تفریحی، ورزش، کار و بازدید از اقوام بود.

گردشگران اروپایی و آمریکایی با 317هزار و 587گردشگر، سال گذشته با هدف بازدید از جاذبه‌های گردشگری، تجارت و بازرگانی، طبیعت‌گردی، آموزش، ورزش و بازدید از اقوام به ایران آمدند و رتبه ششم گردشگران ورودی به کشور را کسب کردند و اتباع پاکستان در رتبه هفتم گردشگران ورودی به ایران قرار گرفتند. 242هزار و 2گردشگر پاکستانی سال قبل به ایران آمدند که هدف 80درصد آنها از سفر به ایران زیارت و 20درصد دیگر نیز با هدف تجارت و بازرگانی، ورزش، کار و سلامت به ایران آمدند.

ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز با 162 هزارو710 سفر به ایران در جایگاه هشتم گردشگران ورودی به کشور در سال 95هستند که هدف همه آنها بازدید از اقوام و خانواده‌شان در ایران بود. اتباع ترکمنستان با 104هزار و 769گردشگر سال قبل به ایران سفر کردند که 70درصد آنها با هدف تجارت و بازرگانی به ایران آمدند و 30درصد دیگر تنها برای بازدید از اقوام خود به ایران سفر کردند.

چین، رتبه دهم جدول گردشگران ورودی ایران را به‌خود اختصاص داد. سال 95از مجموع 73هزار و 135تبعه کشور چین که به ایران سفر کردند 70درصدشان با هدف کار آمدند و هدف 17درصد آنها نیز بازدید از جاذبه‌های گردشگری بود و مابقی با هدف تجارت و بازرگانی، حضور در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها و آموزش و ورزش به ایران سفر کردند.

جدول


9691690
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان اسلام‌شهر از دستگیری عاملان رعب و وحشت در اسلامشهر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: بیش از پنج هزار عمره‌گزار در ماه شوال به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: بیش از پنج هزار عمره‌گزار در ماه شوال به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار گودرزی گفت: چند روز پیش انتشار فیلمی از صحنه سرقت بعنف در اتوبان صدر ذهن‌ها را متوجه خود کرد و فرصتی فراهم شد تا یک بار دیگر پلیس آگاهی تهران بزرگ اشراف اطلاعاتی و توان عملیاتی و هوشمندی کارآگاهان خود را به رخ مجرمین بکشد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» خواستگار شرور وقتی از دختر مورد علاقه‌اش جواب منفی شنید با حمله به خانه او و ضرب و جرح خانواده‌اش وی را ربود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» زورگیران پل صدر تهران توسط پلیس آگاهی در مازندران دستگیر شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: تاکسی‌های اینترنتی اگر نگران راننده‌ها هستند، کمیسیون آن‌ها را کم کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران گفت: وام بازنشستگان تامین اجتماعی امسال افزایش پیدا می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ تهران گفت: به منظور سامان‌بخشی وضعیت پارک موتورسیکلت‌ها در معابر شهری پهنه مرکزی پایتخت، طرح تامین زیرساخت‌های لازم و ایجاد ۵٠ محل برای توقف و پارک موتورسیکلت در نواحی ۶ گانه در دستور کار قرار گرفت. ...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: با راه‌اندازی پایانه شرق جدید تا اواخر خردادماه امسال، پایانه شرق سابق جمع‌آوری خواهد شد و تغییر کاربری خواهد داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است