گوناگون 07:51 - 10 مرداد 1393
حیا نیمی از دین است و باعث می‌شود که خیلی از ارزش‌ها در جامعه پا بر جا بماند. اگر انسان از خدا و هم‌نوع خود حیا داشته باشد شاید از گناهان زیادی دوری کند پس تقویت حیا علاوه بر پاکی روح باعث پاکی جامعه هم می‌شود.

چه کنیم تا حیای بوجودآمده در ماه‌رمضان، ماندگار شود؟

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از زمان‌هایی که حیا در جامعه بیشتر به وجود می‌آید ماه مبارک رمضان است، طبق آمار در ماه مبارک دزدی، جنایت و امثال این‌ها در جامعه کم می‌شود و یکی از دلایل این موضوع به همان حیایی بر می‌گردد که در انسان‌ها به وجود می‌آید. اما سوال اینجاست که این حیا چگونه به وجود می‌آید و چه کنیم که حیای این ماه در جامعه ماندگار شود و همانطوری که در این ماه احساس آرامش و سبک بالی داشتیم حفظ شود.

در این ماه افراد جامعه به دلیل مسائل عبادی که انجام می‌دهند حضور خدا را در زندگی بیشتر احساس می‌کنند و به دور از هرگونه مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آید آن سبک بالی، آرامش و حیا را دارند.

برای بررسی هرچه بیشتر این موضوع با تنی چند از کارشناسان دینی و اساتید حوزه و دانشگاه به گفت‌و‌گو نشستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس مرکز فرهنگ و معارف دفتر تبلیغات اسلامی قم درباره اینکه چرا حیا در ماه مبارک بین انسان‌ها بیشتر می‌شود؟ اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان عمده‌ترین دلیلی که انسان به سمت حیا می‌رود انجام واجبات و ترک محرمات است. در این ماه عزیز در بسیای از اوقات حتی خیلی از افراد جامعه مستحبات را انجام می‌دهند و دلیل آن این است که انسان‌ها حضور در محضر خدا را بیشتر احساس می‌کنند. این احساس به وسیله اعمال صالح در انسان به وجود می‌آید و با پیگیری این اعمال تقویت می‌شود. اگر می‌خواهیم حیا و عفت این ماه مبارک در جامعه بماند باید کاری کنیم که حس حضور انسان‌ها در محضر خداوند همیشه تقویت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، مدیر مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این رابطه تصریح کرد: حیا به معنای شرم و حالت بازدارنده درون است که در مقابل گناه انسان را نگه می‌دارد. حیا چهار نوع است. حیا از خدا، حیا از انسان‌ها، حیا از خود و حیا از ملائک. حیا از خداوند یعنی آنچه که خداوند می‌خواهد انجام دهیم و آنچه را که نمی‌خواهد انجام ندهیم. حیا از مردم یعنی باعث آزار و اذیت آن‌ها نشویم و کارهای ناشایست انجام ندهیم.

وی افزود: رحمت خداوند به حدی گسترده است که خدا حتی نمی‌خواهد ملائکه از گناه انسان باخبر شوند. به همین خاطر هر روز ملائکه‌ای که گناه انسان را یادداشت می‌کنند تغییر می‌کنند. اگر می‌خواهیم حیا در جامعه حفظ شود باید کاری کنیم که انسان‌ها حیا از خود را نیز در وجودشان تقویت کنند. اگر می‌خواهیم حیای ماه رمضان را در جامعه داشته باشیم باید همان‌ کارهایی که در ماه رمضان انجام می‌دادیم را حداقل هفته‌ای یک یا دو بار بعد از ماه مبارک رمضان انجام دهیم. مثل سحرخیزی، نماز اول وقت، حضور در مساجد و قرائت قرآن. با این کارها ما می‌توانیم حیا را در جامعه حفظ و تقویت کنیم.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حق‌جو رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) افزود: یکی از آثاری که ماه مبارک رمضان دارد ارتباط انسان با ماورای ماده است. انسان از طریق اعمالی که انجام می‌دهد این وجه خود را تقویت می‌کند. در ماه مبارک رمضان شرایطی به وجود می‌آید که انسان‌ها هرگز سقوط نکنند و باید این شرایط را حفظ کنیم. در ماه مبارک انسان فقط خدا را می‌بیند و کارهایی که او می‌خواهد را انجام می‌دهد. باید کاری کنیم که در سایر ایام سال هم این عمل تقویت شود. با کارهایی همچون نماز اول وقت، ارتباط با مسجد، تداوم قرآن‌خواندن و ذکر می‌توانیم کاری کنیم که حیای جامعه و آثار معنوی آن پابرجا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن با بیان این‌که «آثار مادی و معنوی ماه مبارک رمضان برای تمامی انسان‌ها بسیار زیاد است» اظهار کرد: حیای حاصل از ماه مبارک رمضان برخاسته از توجه بیشتر افراد به حضور خداوند است. با اعمال عبادی که انجام می‌دهیم حضور خدا را بیشتر در زندگی حس می‌کنیم. اگر انسان این حس را همیشه با خود داشته باشد که خدا همواره شاهد اعمال اوست هیچ گاه حیا را از بین نمی‌برد. اگر می‌خواهیم حیای این ماه باقی بماند باید همین حس را تقویت کنیم.

وی در پایان گفت: یکی از شاگردان علامه طباطبایی وقتی به پیش این عالم بزرگ می‌رود و از ایشان می‌خواهد که بعد از فارغ‌التحصیلی نصیحتی به او کند که همواره در زندگی‌اش موفق باشد علامه می‌فرماید: همیشه این آیه را به یاد داشته باش که «آیا نمی‌بینید که خدا همیشه شما را می‌بیند؟» اگر این احساس را در وجود خود تقویت کنیم باعث می‌شود که حیا در جامعه ماندگار و تقویت شود.

انتهای پیام


4363310
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است