بین‌الملل 02:37 - 25 آبان 1393
فارس گزارش می‌دهد
سفر اشرف‌غنی به پاکستان با وجود آن‌ که ممکن است تصورات منفی در بین مردم افغانستان ایجاد می‌کند اما می‌توان با وجود منافع 2 کشور در این سفر به آن با دید مثبت نگریست.

«منافع مشترک» گزینه‌ای که باید بین کابل و اسلام‌آباد اعتمادسازی ‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سفر اشرف‌غنی به پاکستان با وجود آن‌ که ممکن است اندیشه‌های منفی در بین مردم افغانستان ایجاد می‌کند اما می‌توان با وجود منافع 2 کشور در این سفر به آن با دید مثبت نگریست.

اشرف‌غنی روز گذشته با جمعی از مقامات بلندپایه افغان وارد اسلام‌آباد شد و پس از آن با شماری از مقامات آن کشور در پشت درهای بسته در «راولپندی» دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش‌های مقدماتی، محور اصلی این گفت‌وگوها مبارزه مشترک با تروریسم و منافع مشترک 2 کشور بوده و تأکید شد: دولت‌های کابل و اسلام‌آباد باید در امر مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند.

«ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان پس از این دیدار اعلام کرد: وی از افغانستان با ثبات و آرام حمایت کرده و روابط نزدیک با افغانستان و همکاری‌های دوجانبه مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی آن کشور خواهد بود.

این در حالی است که اندیشمندان افغان به این سفر به دیده شک و تردید نگریسته و تأکید می‌کنند: امکان دارد دولتمردان پاکستانی به تعهدات خود در قبال افغانستان عمل نکرده و این سفر اشرف‌غنی نیز همانند 21 سفر «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین این کشور در پاکستان بی‌نتیجه و بی‌دستاورد باشد.

به گفته این کارشناسان، اشرف‌غنی در این سفر باید به طور صریح و مستقیم در خصوص موضوع امنیت و تروریسم گفت‌وگو کرده و طرف پاکستان را وادار به همکاری در خصوص مبارزه با تروریسم کند.

با این حال، می‌توان مدعی شد که سفر رئیس جمهور جدید افغانستان نسبت به سفرهای رئیس جمهور پیشین این کشور متفاوت‌تر است زیرا اشرف‌غنی پیش از سفر به اسلام‌آباد برای این سفر مقدمه‌چینی کرده است.

اشرف‌غنی در گام نخست به عربستان سعودی و چین سفر کرد و محور اصلی گفت‌وگوهای خود را با مقام‌های آن کشورها روند صلح این کشور برگزید و تلاش کرد تا حمایت آنها را در امر مبارزه با تروریسم با خود داشته و همچنین خواستار همکاری آن‌ها برای پیوستن پاکستان به دولت کابل در امر مبارزه با تروریسم شد.

پس از آن «رجب‌طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، کشوری که همانند عربستان و چین با اسلام‌آباد رابطه دوستی دیرینه دارد وارد کابل شد و اشرف‌غنی با وی نیز در خصوص مبارزه با تروریسم و ضرورت همکاری پاکستان در این راستا صحبت کرد.

پیش از سفر اشرف‌غنی به پاکستان، رئیس کل ستاد ارتش، مشاور امنیت ملی و رئیس اطلاعات آن کشور به کابل آمده و در خصوص مبارزه با تروریسم گفت‌وگو نموده و همچنین برای سفر اشرف‌غنی و دستور کار گفت‌وگوی وی با طرف‌های پاکستانی مقدمه‌چینی کردند.

با توجه به گفتمان اصلی اشرف‌غنی در سفرهای عربستان سعودی و چین و همچنین گفت‌وگوهای وی با رئیس جمهور ترکیه و مقام‌های بلندرتبه پاکستان در کابل می‌توان گفت: این سفر رئیس جمهور افغانستان تفاوت‌های زیادی با سفرهای رئیس جمهور پیشین این کشور به اسلام‌آباد داشته و وی با یک دستور کار مهم و قابل اجرا وارد آن کشور شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به موارد فوق اشرف‌غنی در این سفر اعتماد دولت‌مردان پاکستانی را جلب کرده و آن کشور را وادار به همکاری در راستای صلح و ثبات افغانستان و پاکستان و همچنین ضرورت همکاری‌ها میان 2 کشور کند.

با نگاه کوتاه به وضعیت داخلی پاکستان به‌ویژه در باب امنیت می‌توان گفت که آن کشور نیز مجبور به مبارزه با تروریسم بوده و در این راستا نیازمند همکاری دولت کابل است زیرا لانه‌های تروریسم در 2 طرف مرزهای این کشورها قرار دارد.

مقام‌های پاکستانی نیز با توجه به ضرورت وجود امنیت در 2 کشور و همچنین گسترش و استحکام همکاری‌های اقتصادی با افغانستان به نظر می‌رسد این بار به دولت کابل پاسخ مثبت و قاطعانه برای همکاری و مبارزه با تروریسم خواهد داد.

با این وجود و با توجه به مقدمه‌های سفر اشرف‌غنی به پاکستان و ضرورت دولت اسلام‌آباد به همکاری با دولت کابل می‌توان مدعی شد که نخستین سفر رئیس جمهور افغانستان به پاکستان می‌تواند دست‌آوردهایی را به دنبال داشته باشد.


5189397
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا در یک اقدام نمایشی جدید، نماینده‌ای ویژه در امور نوار غزه و همچنین مسائل انسان‌دوستانه در غرب آسیا تعیین کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است