فرهنگی‌هنری 17:44 - 28 مهر 1397

رسانه ملی ابزار توجیه مشکلات نیست/ ندادن آنتن به سیاه‌نمایان

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالعلی علی عسکری رییس صداوسیما در ششمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با بیان اینکه دشمنان نظام برای پایین آوردن تاب‌آوری ملی در کشور تلاش می کنند، گفت: حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و تاب آوری ملی از مهمترین نیازهای امروز کشور است.

رییس سازمان صداوسیما به یکی از تعاریف تاب‌آوری پرداخت و گفت: یکی از تعاریف این است که کشور در مقابله با تهدیدها، بتواند در چهار محور توانمندی‌ داشته باشد؛ اول اینکه بتواند کارکردهای حیاتی‌اش را در مقابل تهدیدها حفظ کند و دچار فروپاشی نشود، دوم اینکه بحران ها را با هزینه معقولی پشت سر گذارد و قادر به بازسازی خودش باشد، سوم در خلال مقاومت و تلاش برای بقا از اهداف اساسی اش منحرف نشود و دشمنان نتوانند آن را از مسیر راهبردی اش منحرف کنند و چهارم اینکه هنگام تلاش برای تاب‌آوری و مقاومت، به طور دائم سرمایه اجتماعی اش را افزایش دهد و در پایان با احساس توفیق و پیروزی از آن بحران خارج شود.

وی با اشاره به تشدید عملیات روانی و جنگ رسانه ‌ای به عنوان راهبرد دشمن افزود: دشمن در این برهه به طور جدی بر این راهبرد متمرکز شده، گرچه پیش از این نیز از این راهبردها بهر می‌برده است اما اکنون آمریکایی ها و دیگر دشمنان کشور برای تخریب افکار عمومی اولویت بیشتری به آن بخشیده اند. آنها میلیاردها دلار برای سیاه‌نمایی اوضاع کشور در فضای مجازی و رسانه ها صرف می‌کنند.

علی عسکری تزریق ادبیات فروپاشی را از راهبردهای دیگر دشمن خواند و عنوان کرد: دشمن از ابتدای انقلاب تا کنون تلاش کرده بین نخبگان، اصحاب رسانه، نویسندگان و... نوعی ادبیات تخریبی تزریق کند که چنین ادبیاتی امروز گریبانگیر برخی رسانه‌ها در کشور نیز شده است.

نباید آنتن رسانه ملی را به کسی که ادبیات سیاه نمایی دارد، بدهید

وی خطاب به مدیران صداوسیما گفت: در این بین شما باید گوهرشناس باشید، نباید آنتن رسانه ملی را به کسی که ادبیات سیاه نمایی دارد، بدهید، ما باید کسی را که دارای ادبیات سازنده و فکر سازنده است، بشناسیم و به آن‌ها فرصت بیان افکار بدهیم که البته این موضوع با نقد عالمانه کاملا متفاوت است.

رییس صداوسیما از افزایش اعتماد اجتماعی به عنوان روش دیگری برای بالا بردن سرمایه اجتماعی یاد کرد و گفت: بالا بردن حسن ظن یکی از زمینه هایی است که رسانه‌ها در ایجاد آن نقشی جدی دارند و باید در تمام زمینه ها چه تهیه کارهای مستند، فیلم و سریال و چه قالب‌های دیگر تلاش کنیم حسن ظن مردم را بالا ببریم.

وی آگاهی بخشی از واقعیت‌های جامعه و تقویت حس مسئولیت پذیری مردم نسبت به جامعه را در افزایش سرمایه اجتماعی مؤثر دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم در مردم احساس مشارکت در کارها را ایجاد کنیم احساس همدلی و همیاری در آن ها ایجاد می‌شود که تأثیر بسزایی در رشد سرمایه اجتماعی خواهد داشت.

رییس صداوسیما با اشاره به تعدد ماهواره ها و شیب تند بالا رفتن تعداد شبکه های معاند ماهواره ای و بالا رفتن پهنای باند و گستره فعالیت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی گفت: فشار رسانه‌ای بر افکار عمومی هر چه پیشرفت کند دشمن بهتر می‌تواند تصویرسازی غلط کند و اگر نتوانیم در مقابل این راهبرد دشمن تصمیم بگیریم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

اگر رسانه ملی نبود امروز کشور اوضاع دیگری داشت

علی عسکری به تلاش رسانه ملی برای مطالعه و بررسی راهبردهای دشمن در این زمینه اشاره کرد و بیان کرد: صداوسیما هوشمندانه در مقابل این تهدید دشمن ایستاده است و اگر رسانه ملی نبود امروز کشور اوضاع دیگری داشت.

وی خطاب به حاضران در این نشست گفت: هر کدام از شما برای امید بخشی به مردم و نشان دادن پیشرفت‌ها و توفیقات کشور فعالیت می‌کنید و این فعالیت تأثیرش را بر جامعه گذاشته است.

رییس صداوسیما ایجاد تصویر روشن از آینده و امید آفرینی را از راهبردهای رسانه ملی برای بالا بردن تاب‌آوری دانست و اظهار کرد: مردم باید از درون برنامه ها درک کنند که بن‌بستی در کشور نیست و مشکلات در حال رفع شدن هستند، اگر مدیران در برنامه‌ها پاسخگو باشند به اعتماد و روحیه امید در مردم کمک می‌شود.

وقتی رسانه حرف مردم را بزند مردم متوجه می‌شوند حاکمیت از اوضاع آن‌ها با خبر استعلی عسکری نمایندگی از مطالبات بحق مردم را در برنامه ها از راهبردهای دیگر رسانه ملی برشمرد و عنوان کرد: رسانه باید در کنار مردم باشد وقتی رسانه حرف مردم را بزند مردم متوجه می‌شوند حاکمیت از اوضاع آن‌ها با خبر است و برای حل مشکلاتشان تلاش می‌کند. ما باید به مردم نشان دهیم رسانه ملی وسیله‌ای برای توجیه مشکلات نیست بلکه وسیله‌ای برای حل مشکلات است.

رییس سازمان صداوسیما با اشاره به تلاش رسانه ملی در ایجاد و نمایش وحدت بین مسئولان گفت: رسانه ملی در این زمینه تلاش زیادی کرده و کارهای هوشمندانه بسیاری کرده است.

وی با تاکید بر پیگیری هوشمندانه مبارزه با مفاسد اقتصادی در رسانه ملی افزود: وقتی مردم بدانند حاکمیت برای از بین بردن فساد تلاش می‌کند تاب‌آوریشان بالا می‌رود.

رییس رسانه ملی بر راهبرد حل مشکلات با رویکرد دینی و انقلابی تأکید کرد و گفت: رویکرد دینی حلال مشکلات است و ما هرگاه که در جامعه مومنانه، دینی، جهادی و انقلابی با موضوعی مواجه شدیم آن مشکل حل شده است.

نباید کسانی را که اعتقاد عمیق به این نظام و مردم ندارند بزرگ کنیم

علی عسکری با تأکید بر اهمیت حفظ مرجعیت نهادهای انقلابی و پیشگیری از انتقال مرجعیت از افراد شایسته به گروه ها و چهره های مسئولیت ناپذیر گفت: رسانه چهره ساز است و ما نباید کسانی را که اعتقاد عمیق به این نظام و مردم ندارند بزرگ کنیم و به کسانی امکان رشد دهیم که ویژگی تاب آوری و مقاومت در شخصیتشان نباشد. نباید افرادی را بزرگ کرد که در شرایط بحرانی در زمین دشمن بازی می‌کنند را بزرگ کرد، ما هم در رسانه و هم فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید به این امر توجه کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: رسانه ملی رسانه ای هوشمند با تجربه و کارکشته است که دارای شاخص‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی فراوانی است و باید با اتکا به این ویژگی‌ها سریعترین و دقیقترین خبر را تولید و به کمک آن اعتماد مردم را جلب کند.


9948580
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است