استانی 04:20 - 08 آذر 1393
نایب رئیس مجلس:
نایب رئیس مجلس شورا اسلامی تقوا را کلید واژه بهره‌مندی از هدایت خداوند متعال دانست و گفت: تقوا کلید واژه بهره‌مندی از هدایت خدا است.

تقوا کلید واژه بهره‌مندی از هدایت خدا است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی جمعه‌شب در آیین سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن استان تهران که با حضور پرشور حاملان کتاب وحی و عاشقان آل‌الله در تالار شیخ صدوق (ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا به آیات نخستین سوره مبارکه بقره اشاره کرد و اظهار داشت: هر کتابی هدف و آرمانی را در دستور کار خود قرار دارد.

وی هدف بلند قرآن کریم را هدایت انسان دانست و گفت: این هدف بلند در خور کتابی است که آموزگار و معلم آن شخص اول عالم امکان است که تربیت یافته ذات احدیت است، بنابراین اگر طالب هدایت و در جستجوی سعادت هستیمم باید در محضر قرآن زانو بزنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به استناد آیات نورانی قرآن کریم عنوان کرد: از آیات نورانی قرآن کریم استفاده می‌شود که قرآن در دو سطح و مقام عهده‌دار بشر است.

وی ادامه داد: مقام و گام نخست ارائه راه و تبیین مسیر بشر است. راه را نشان می‌دهد و مسیر حرکت انسان را تعریف می‌کند.

ابوترابی بیان داشت: آفریدگار بشر که با خصایص روحی و ظرفیت تعالی، تکامل و استعداد انسان ب معنای واقعی کلمه آشنا است. نیازهای او را می‌شناسد، تهدیدات و فرصت‌های فراروی بشر را می‌داند.

وی افزود: ذات احدیت مسیر فراروی ما را به‌ روشن می‌کند و به ما نشان می‌دهد، خداوند متعال مسیری را بریم به سعادت می‌رسیم و چه مسیری است ک اگر در آن گام نهاده شود عاقبت آن سقوط است را برای ما روشن می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه مبارکه «انا انزلناه فی لیله القدر» عنوان کرد: کار قرآن را در شب قدر نازل کردیم تا مسیر حرکت بشر را تعریف کرده و روشن کند. این مقام نخست هدایت برای همه انسان‌ها است. آحاد بشر می‌توانند از هدایت قرآن کریم بهره‌مند شوند و سیر حرکت را آن‌گونه که باید دریافت کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقام دیگر و مرتبه بالاتر به‌معنای دست‌گیری و رساندن به مقصد است. خدا به‌عنوان هادی است و دست انسان را می‌گیرد و این مرتبه و مقام، مرتبه ویژه‌ای است.

ابوترابی افزود: هر کس نمی‌تواند از این مقام، رتبه بگیرد، این مقام رساندن انسان به مقصد کلان است و رساندن انسان به هدف عالی خلقت و آفرینش است. انسان باید آراسته به کمالاتی شود و ارزش‌هایی را به‌دست آورد که از این کمالات بهره‌مند شود.

تقوا کلید واژه بهره‌مندی از هدایت خدا است

وی، تقوا را کلید واژه بهره‌مند شدن از هدایت باری‌تعالی دانست و تاکید کرد: افرادی از هدایت قرآن به معنای رسیدن به مقصد بهره‌مند می‌شوند که تقوا داشته باشند، انسان به میزان تقوا از قرآن و هدایت آن به معنای رسیدن به قصد برتر بهر‌ه‌مند می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شخصیتی مثل امام‌المتقین در بالاترین مقام هدایت است، تصریح کرد: هر فرد در مسیر هدایت خداوند متعال به اندازه تقوای خود از این مه بهره‌مند می‌شد، برای رسیدن به سعادت از قرآن و تقوا بهره‌مند شد.

وی افزود: برای رسیدن به تقوا باید به محضر قرآن زانو زد و تا تقوا نداشته باشی از قرآن بهره‌مند نمی‌شوید. باری‌تعالی نفس انسان را به‌گونه‌ای آفریده که راه تقوا را می‌شناسد، قبل از آنکه به محضر امام وارد شود نفس انسان از تقوا بهره‌مند است.

ابوترابی خاطرنشان کرد: اگر بر اساس هدایت فطری خود در مسیر تقوا قدم برداشت یعنی در پرتو پرفروغ عقل حرکت کرد و عقل گام نخست تقوا است و تقوا مسیر راه یافتن به محضر وحی و قرآن است.

کلید بهره از معارف وحی استفاده از نور عقل است

عضو مجلس شورای اسلامی کلید بهره از معارف وحی را استفاده از نور عقل عنوان کرد و افزود: کسانی که به محضر عقل و قرآن وارد می‌شوند گناه را کنار گذاشته و به عقل نزدیک شده و با حقایق ناب وحی نورانی می‌شود.

وی با بیان اینک انسان‌های متقی از قرآن بهره‌مند می‌شوند، بیان داشت: اگر به نور دین برسیم راهی جز آراستگی به تقوا نیست. انسان متقی کسی که خود را به زره قرآن و عمل صالح مجهز کند و به تقوا نال آید.

ویژگی‌های متقین

ابوترابی در تشریح ویژگی‌های اهل تقوا بیان داشت: متقین سه ویژگی دارند. اهل تقوا تبیین کننده چگونگی رابطه انسان متقی با خدا، چگونگی رابطه انسان متقی با خویشتن و چگونگی رابطه انسان با سایر افراد بشر هستند. این رابطه در انسان متقی بسیار استوار است.

وی نماز را نماد رابط با خدا و خویشتن خواند و تاکید کرد: انسان نمازگزار اولاً اذعان می‌کند که عبد است و با ساییدن پیشانی بر خاک اذعان می‌کند رابطه با خویشتن رابطه بندگی است و این پیوند خود را با خدا بیان می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نماز نماد بندگی و قله عبودیت است.. رابطه انسان‌ای مومن و متقی رابطه ایثار است. درخدمت انسان و جامعه بشری هستند. رابط انسان متقی با دیگر اعضا هستند. با همه وجود در خدمت بشریت هستند و این خدمت با انفاق علم، ثروت و هر سرمایه که خدا به آ‌ن‌ها داده به شایستگی به جا می‌آورد.

نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به حاملان قرآن عنوان کرد: کسانی که توفیق شاگردی قرآن را دارند باید در حد امکان به ویژگی‌های قرآن مزین شوند. مردم در سایه این ویژگی‌ها به قرآن وارد می‌شوند و باید اسلام را نه با زبان بلکه با عمل معرفی کنند.

به گزارش فارس، آیین اختتامیه سی و هفتیم دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی (استان تهران)، با حضور پرشور خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، حاملان قرآن و عاشقان آل‌الله، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام غلامرضا محمد زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، مصطفی هدایی رئیس سازمان بسیج رسانه استان تهران، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری، سعید کریمی مدیر امامزاده ابوالحسن علیه‌السلام شهرری، مدیران امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان ری و جمعی از مسئولان ادارات اوقاف و امور خیریه استان تهران و مسئولان شهرستان ری در تالار شیخ صدوق (ره) شهرری برگزار شد.


5291348
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است