گوناگون 22:11 - 02 تیر 1397
راه‌اندازی تلویزیون اینستاگرام (IGTV) باعث شد بحث تلویزیون‌ اینترنتی باردیگر راه بیفتد؛ پلتفرم‌هایی که به زودی تلویزیون‌های سنتی را کنار می‌زنند و برای ست‌تاپ‌باکس‌های خانگی رقیبی جدی هستند.

 پیش‌ از IGTV، تلویزیون‌های اینترنتی دیگری در دنیا راه‌اندازی شده و تعداد کاربران‌شان اخیرا افزایش قابل‌توجهی در جهان داشته است.

در سال 2010، زمانی که این پلتفرم‌های آنلاین آغاز به‌کار کردند، تعداد کاربران تلویزیون آنلاین حدود 115میلیون نفر در جهان بود. این آمار هم‌اکنون به 750میلیون کاربر رسیده است.

اینستاگرام به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین اپ‌ها که اخیرا ادعا کرده ماهی یک میلیارد کاربر فعال دارد، قرار است جزئی از این رقابت باشد. آمارهای جدید استاتیستا می‌گوید: 93درصد کل کاربران اینترنتی دنیا، با تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند درحالی‌که تعداد کاربران اینترنت ثابت به‌مراتب کمتر است. اینها یعنی تلویزیون در حال شکست خوردن در مقابل موبایل است.

  • تلویزیون IGTV چطور کار می‌کند؟

بعد از به‌روزرسانی اپلیکیشن اینستاگرام، با ظاهر جدید این اپ مواجه می‌شوید. بخش‌های اصلی مثل اشتراک‌گذاری عکس و استوری سرجای‌شان هستند و با همان شیوه قبلی به‌کار خود ادامه می‌دهند. بخش تلویزیونی با یک آیکون جدید نمایش داده می‌شود و تفاوت آن با استوری این است که می‌توان تا 60دقیقه ویدئو در آن ضبط کرد و برخلاف یوتیوب، ‌ویدئوها به‌صورت عمودی نمایش داده می‌شوند.

هر کاربر اینستاگرام می‌تواند کانال اختصاصی خودش را داشته باشد و در آن، ویدئوهایش را منتشر کند. اگر اکانت اشخاص خصوصی (Private) نباشد، در بخش عمومی ویدئوها نیز نشان داده می‌شود. این ویدئوها قابل اشتراک‌گذاری هستند و می‌توان آنها را لایک کرد یا برایشان کامنت گذاشت. اپ جداگانه IGTV نیز برای پلتفرم‌های همراه ارائه شده تا دسترسی به این تلویزیون نوپا را ساده‌تر کند.

  • پتانسیل ایران برای تلویزیون‌های اینترنتی

بنا به آمار سایت استاتیستا، حدود 57میلیون نفر از جمعیت کشور (70درصد) کاربر اینترنت وجود دارد که به‌معنای دسترسی 70درصد جمعیت کشور به این امکان ارتباطی گسترده است. حداقل ۴۰ میلیون نفر از این گروه از اینترنت روی موبایل استفاده می‌کنند. هرچند در داخل کشور تلویزیون‌های اینترنتی خیلی تازه‌کار هستند اما راه‌اندازی اپ‌های ویدئومحور نشان می‌دهد بازار کشور پتانسیل بالایی برای این خدمات جدید دارد.

البته حجم فروخته شده اینترنت به کاربران نسبت به استاندارد جهانی فاصله جدی دارد. برای نمونه، یکی از اپراتورهای تلفن همراه اروپایی توانسته تا یک‌سال اول ارائه 100گیگابایت حجم اینترنت و مکالمه رایگان در اروپا فقط ماهی یک یورو از کاربر دریافت ‌کند. هرچند این خدمات در کشور با آن نمونه‌های خارجی چندان قابل‌مقایسه نیست اما برخی اپلیکیشن‌ها توانسته‌اند با بستن قرارداد با اپراتورهای همراه، بابت حجم مصرفی به کاربران‌شان تخفیف داده و کاربر جذب کنند.

با این حال درصورت افزایش سرعت اینترنت در کشور و کاهش اختلا‌ل‌ها، تلویزیون‌های اینترنتی در ایران هم کاربردشان هر روز بیشتر می‌شود و روزی فرا می‌رسد که تلویزیون سنتی و انحصارش تبدیل به یک خاطره ‌می‌شود.

  • تلویزیون‌های اینترنتی؛ حریف تازه‌نفس

تلویزیون‌های اینترنتی محبوب دنیا چه امکاناتی دارند و چقدر توانسته‌اند در جهان موفق ظاهر شوند؟

  • «نت‌فلیکس»

این تلویزیون اینترنتی به خاطر رابطه کاربری ساده و محتوای در دسترس و زیاد، از طرف اکثر سایت‌های رتبه‌بندی اپلیکیشن‌های جهان به‌عنوان بهترین اپ تلویزیون اینترنتی دنیا در 2018انتخاب شده است. هرچند قیمت این پلتفرم نسبت به دیگر نمونه‌ها بالاتر است اما امکان تماشای آفلاین ویدئو در کنار دوری کردن از پیام‌های مزاحم تبلیغاتی این پلتفرم را در جایگاه اول جهان نشانده است. حجم قابل‌توجه ویدئوها و به‌روز بودن این سامانه هم جزو مهم‌ترین سرویس‌های این پلتفرم است که طبق نظر اکثر کاربران در وب‌سایت «تکنوباز»، ارزش پولی را که پرداخت می‌شود دارد.

  • هولو

ارزان بودن باعث شده «هولو» انتخاب بعدی تماشاگران تلویزیون اینترنتی در 2018باشد؛ هرچند این تلویزیون اینترنتی به‌خاطر در اختیار داشتن محتوای ویدئویی کمتر و پخش گاه و بی‌گاه تبلیغات نتوانسته به اندازه نتفلیکس محبوب باشد. تکنوباز که اپ‌ها را از نظر کیفیت و خدمات بررسی می‌کند، این سرویس را برای کسانی مناسب می‌داند که زیاد به‌روز نیستند، چون برنامه‌های تلویزیونی روی این پلتفرم، یک روز دیرتر به نمایش در می‌آیند. این اپ برای مشترک‌هایی که پول پرداخت می‌کنند هم تبلیغ پخش می‌کند اما طرفدارانش می‌گویند: ‌همین که مدت تبلیغات به اندازه آگهی‌های تلویزیونی نیست، راضی هستند.

  • آمازون پرایم

آمازون پرایم سعی کرده گوی رقابت را از بقیه برباید اما تعداد کمتر محتوای ویدئویی و اجرا نشدن این برنامه روی همه پلتفرم‌های آنلاین و نیاز به خرید کارت اختصاصی (به جز هزینه اشتراک) برای دیدن برخی شبکه‌ها، ‌فعلا این پلتفرم تلویزیون را از دایره رقابت اندکی کنار زده است. آمازون پرایم که پیش‌تر روی فروش کتاب و اقلام فرهنگی تمرکز کرده، در تلویزیون‌ آنلاینش هم سراغ کودکان و فیلم‌های مربوط به آنها رفته است. برای مخاطب بزرگسال هم بیشتر روی موسیقی و فیلم‌های کمدی یا کلاسیک تمرکز کرده تا مخاطب‌های خاصش را شکار کند. کسانی که از سرویس‌های آمازون استفاده کنند، می‌توانند برای اشتراک این تلویزیون تخفیف ویژه‌ بگیرند.


9820113
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است