گوناگون 12:42 - 25 فروردین 1400

رمضان یک فرصت مطالعاتی برای بازنگری خویش است

خبرگزاری مهر: دکتر محمد علی انصاری، مفسر قرآن کریم و استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیاتی از قرآن کریم و بیانات امیر حکمت و بلاغت امیرمومنان علی (ع) و شرح دعاهای صحیفه سجادیه پرداخته است که به صورت روزانه و موضوعی، در ماه مبارک رمضان تقدیم مخاطبان خواهد شد. در روز اول ماه مبارک رمضان، دکتر انصاری در بیان ورود به ماه مبارک رمضان به شرح و تفسیر دعای ۴۴ صحیفه سجادیه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

دعای ۴۴ صحیفه سجادیه در ورود به ماه مبارک رمضان است.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَکُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاکِرِینَ، وَ لِیَجْزِیَنَا عَلَی ذَلِکَ جَزَاءَ الُْمحْسِنِینَ

ستایش ویژه خداست که ما را به سپاس‌گزاری‌اش هدایت فرمود و ما را درخور سپاس قرار داد، برای این‌که از شکرگزاران احسانش شویم؛ تا در برابر این سپاس و شکر، پاداش نیکوکاران را به ما عطا کند.

وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی حَبَانَا بِدِینِهِ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ، وَ سَبَّلَنَا فِی سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُکَهَا بِمَنِّهِ إِلَی رِضْوَانِهِ، حَمْداً یَتَقَبَّلُهُ مِنَّا، وَ یَرْضَی بِهِ عَنَّا

خدا را سپاس که دینش را به ما آشنا کرد و ما را به آئینش اختصاص داد و در راه‌های احسانش وارد کرد؛ تا در آن‌ها به لطف و احسانش، به سوی خشنودی‌اش، حرکت کنیم؛ حمدی که از ما بپذیرد و به سبب آن از ما راضی شود.

وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصِّیَامِ، وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ الَّتمْحِیصِ، وَ شَهْرَ الْقِیَامِ ﴿الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ، هُدًی لِلنَّاسِ، وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَ الْفُرْقَانِ﴾

و خدا را سپاس که از جمله راه‌های رسیدن به خودش را ماه رمضان قرار داد؛ ماه روزه و ماه اسلام، ماه پاک کننده، ماه آزمایش، ماه قیام به عبادت و ماهی که قرآن را در آن نازل کرد که سراسر برای مردم هدایت است و نشانه‌هایی روشن از هدایت و جداکننده بین حق و باطل.

در توصیف این ماه حضرت امام سجاد (ع) می‌فرمایند: ماهی که ماه اسلام است. در این ماه انسان بیشتر با اسلام علما و عملاً آشنا شود. رمضان یک فرصت مطالعاتی برای بازنگری است.

شهر الطهور یعنی بهترین ایام برای پاکسازی و طهارت است و خداوند از آسمان و زمین طهارت بر سر بندگانش فرود می‌آورد و هر لحظه ملک در حال تطهیر بندگان و شب و روز در حال تسبیح بندگان هستند.

و شهر تمحیص یعنی این ماه، ماه گرفتن ناخالصی است ماه رمضان ماه تمحیص است و اگر امروز را طی کردیم و فردا روز بعدی ماه رمضان است. قطعاً با روز اول ماه فرق زیادی خواهیم داشت چیزهایی در وجود ما نیست که در روزهای اول ماه بود. در چند رمضان است که کلام خدا را بازگو می‌کنیم در آخر ماه در چهره مؤمنین را دگرگون و متفاوت با میانه و اول راه می‌بینم که این همان تمحیص است که فرصتش را خدا به آدمیان می‌دهد.

و ماه قیام است نه اینکه ماه خوابیدن اگر چه خواب در ماه رمضان عبادت تلقی می‌شود اما رمضان، ماه ایستادن، ماه تحرک است که مایه تحرک، نزول قرآن و کلام الهی است که هُدًی للناس و الفرقان خواهد بود.


11025457
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است