وبگردی 10:54 - 25 بهمن 1394
اکنون هریک از جریان‌های سیاسی با ارائه فهرست‌های انتخاباتی به‌گونه‌ای بلوغ خود را در سپهر سیاسی کشور نشان می‌دهند. بازتاب این بلوغ در معرفی چهره‌هایی است که قرار است از یکسو نمادی از شخصیت ایدئولوژیک جریان‌ها باشند و از سوی دیگر توانایی نمایندگی مطالبات مردم را در مجلس آینده داشته باشند.

مجلس دهم؛ آزمون بلوغ جناح‌ها

جمع دو ویژگی بالا در نامزدهای معرفی شده از سوی جریان‌های رقیب، به نظر سهل و ممتنع می‌نماید؛ سهل از آن‌رو که این روزها بازار همسویی نامزدهای انتخاباتی به این یا آن جریان سیاسی سکه است. برخی خود را اصولگرای ششدانگ می‌خوانند؛ بعضی تعدیل شده؛ شماری اصلاح‌طلب و شماری اصولگرایان اصلاح طلب و... . مساله این است که آیا همه جریان‌های سیاسی با طیب خاطر می‌توانند بر سر ثبات گرایش‌ هریک از نامزدهایی معرفی شده شرط بندی کنند؟

توانایی نامزدها برای نمایندگی کردن مطالبات واقعی مردم، وجه دیگری است که هریک از جریان‌های سیاسی به سختی می‌تواند در این باره تضمین دهد. دلیل این وضع چند عامل اصلی است:

نخست؛ فقدان کارکرد حزبی در فضای سیاسی کشور که سبب شده سلایق فردی، جناحی و باندی بر گرایش‌های شفاف، پاسخگو و کارامد سایه اندازد.

دوم؛ ارائه فهرست‌های انتخاباتی بیش از آنکه مربوط به گرایش‌های ایدئولوژیک جریان‌های سیاسی باشد، بازتابی از انفعال در برابر واقع‌سازی‌هایی است که فرایند تأئید صلاحیت‌ها بر آنها _ به ویژه اصلاح طلبان _ تحمیل کرده است. در این حال اصولگرایان نیز به‌رغم روی خوش شورای نگهبان در تأئید نامزدهای آنان، از انفعال مصون نیستند. این جریان اکنون در سخت‌ترین دوران فترت خود بسر می‌برد. چندپارگی اصولگرایان که هشت سال تصدی دولت‌های نهم و دهم و نیز کارنامه مجلس‌های _ به ویژه _ هشتم و نهم بر آنان تحمیل کرد‌، وضعی را پدید آورده است که حالا می‌توان به آنان "رقیبان هم مسلک" گفت.

سوم؛ تغییر نگاه مردم به تجربه کارکرد جریان‌های سیاسی است. در حال‌حاضر مردم با عبور از باورهای گذشته به ادعای جریان‌های سیاسی، کارآمدی آنان را در مدیریت کشور جستجو می‌کنند. تجربه همه دهه‌های گذشته پیش چشم مردم است. اینکه آیا قرار است مجلس دهم همچنان صحنه منازعات کشدار جناح‌ها باشد بی‌آنکه چاره‌ای روشن برای عادی سازی اوضاع کشور تدبیر شود؟ پرسشی است که نه تنها جریان‌های سیاسی، بلکه نامزدهای مدعی تصاحب کرسی‌های مجلس دهم باید به آن پاسخ دهند.

نگاهی به فهرست‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی نشان می‌دهد که تنها اندکی از آنها، با درک این خواست مردم تدوین شده‌اند. بنابراین، اولویت فهرست‌های انتخاباتی بیش از آنکه واکنش انفعالی به اوضاع باشد، لازم است بازتابی از خواست‌های واقعی مردم از مجلسی باشد که سازو کار آن پاسخ به نیاز زمانه است. نه اصولگرایان بدون نقد دوران حاکمیت یکدست خود بر کشور می‌توانند اعتبار زایی کنند و نه به دلیل گستردگی رد صلاحیت‌ نامزدهای اصلاح طلب، می‌توان به هر نامزد مدعی اعتماد کرد.


7681900
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کبد مسئول جریان روان احساسات، انرژی و خون است هنگامی که کبد به درستی کار می‌کند، احساسات متعادل می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تعیین مرزهای سالم در روابط چیزی است که اکثر ما هنگام بزرگ شدن آن را یاد نگرفته ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شکست سخت نظامی صهیونیست‌ها در برابر ایران در شرایطی رقم خورد که به اذعان فرماندهان نظامی کشورمان در این عملیات نسل دوم و سوم توانمندی موشکی ایران به کار گیری شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در گفتگو با حجت الاسلام سیدعلی بطحائی، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی معاصر راهبرد‌های فرا راه آینده جبهه نرم فرهنگی بررسی شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نگهداری اشتباه از پیاز و سیر باعث جوانه زدن آنها می‌شود، از این رو برای جلوگیری از این مساله باید روش‌های صحیح برای نگهداری آنها به کار ببرید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مروری بر زندگی جهادی سردار شهید سیدمحمد حجازی در کلام هم رزمانش را از نظر می‌گذرانید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی شما اصرار دارید در ۵ فرد متولد یک ماه، خصوصیات مشترکی پیدا کنید، درنهایت موفق می‌شوید. چون شما فقط دنبال نقطه اشتراک در آنها می‌گردید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زنان به‌واسطه مادری کردن و مادر بودن، نیاز به حمایت‌های بیشتری از آنچه امروز در حال اجراست، دارند تا بتوانند دوباره خوشحالی واقعی و وجودی خودشان را ابراز کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دکتر خالد شوکت، سیاستمدار و سخنگوی سابق دولت تونس به بیان نکاتی درباره عملیات وعده صادق پرداخت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دور جدید اعتراضات علیه جنگ غزه در آمریکا که از دانشگاه کلمبیا آغاز شده بود، گسترش یافته و سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا را نیز در بر گرفته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است