اقتصادی 02:40 - 09 فروردین 1394
گزارش:
شاید بتوان به جرات گفت که سال 93 بیشتر رنگ وبوی بحران آبی داشت چراکه در تمام روزهای ماه هر فصل از بحران آب کشور سخن گفته می شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با رسیدن پاییز نگرانی بابت کم آبی تهران بالا گرفت و بازهم آبان رنگ بی آبی به خود گرفت و همین امر موجب شد تا آب سد ماملو را برای جبران کسری آب در شرق تهران وارد شبکه کنند.


*مخزن سدلار به حجم مرده رسید 


در همین ماه در ادامه روند بی آبی سدهای تهران، از پنج سد تامین‌کننده آب تهران آب موجود در سه سد روند کاهشی داشته است به‌طوری‌که حجم آب موجود در سد لار در آبان ماه  25 میلیون مترمکعب، سد امیرکبیر (کرج) 101 و ماملو 97 میلیون مترمکعب ثبت شده بود.


طبق این گزارش، آب موجود در سدهای لار، امیرکبیر و ماملو به‌ترتیب 50، 15 و 14 درصد درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.


اما حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشورنیز در شرایط مشابهی بود بطوریکه از ابتدای سال آبی جاری تا آبان ماه با 13 درصد کاهش درمقایسه با سال آبی گذشته به 670 میلیون مترمکعب رسیده بود در حالی‌که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 760 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.


اما میزان حجم آب خروجی از سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا آبان ماه، یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب گزارش شده بود درحالی که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان یک میلیارد و 660 میلیون مترمکعب اعلام شده بود.


*بیش از 50 درصد آب کشور بدون پرداخت ریالی مصرف می‌شود 


اما در این ماه قائم مقام وزیر نیرو خبر از 55 میلیون مترمکعب آبی که از منابع آب زیرزمینی بدون پرداخت ریالی استفاده می شد خبرداد.


محمودی اظهار داشت: سالانه در حدود 90 میلیارد مترمکعب آب در کشور مصرف می‌شود که 55 میلیون مترمکعب آن که بیش از 50 درصد این رقم است از منابع آب زیرزمینی تأمین می شود.


وی ادامه داد: برای 50 میلیارد مترمکعب آبی که از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود ریالی پرداخت نمی‌شود.


*تهران با مسئله نشست زمین مواجه شده 


بازهم تهران خبرساز شد و دشتهای تهران نشست پیدا کردند وزیر نیرو در همایش مدیریت منابع و مصارف آب با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با خشکسالی‌های طولانی و با پدیده تغییرات اقلیمی مواجه بودیم گفت: اثر فزاینده این دو بر هم مسائل مختلف کشور را تحت تأثیر قرار داده است. 


وی تصریح کرد: دشت‌های کشور نیز در وضعیت مناسبی نیستند و بیش از نیمی آنها دارای بیلان منفی هستند و وضعیت نگران‌کننده است. 


چیت‌چیان افزود: تأمین آب شرب در کلانشهرها به خصوص در منطقه البرز مرکزی و تهران با مشکلات عدیده‌ای در اثر تغییر اقلیم و الگوی مصرف به وجود آورده است. 


چیت‌چیان افزود: برداشت بیش از اندازه آب‌های زیرزمینی، نشست زمین در دشت‌های تهران را به دنبال داشته که اگر کنترل نشود مسائل خطرناکی برای زیرساخت‌ها و ساختمان‌های تهران به وجود می‌آورد. 


وی تأکید کرد: پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی تهران را با نشست زمین مواجه کردند. 


*بیشترین فرونشست در دشت‌های خراسان رضوی، همدان و فارس 


اما چند روز بعد میدانی معاون وزیر نیرو  در امور آب نیز در این باره سخن گفت و علاوه بر تهران، خراسان رضوی، همدان و فارس را در رتبه های بعدی فرونشست عنوان کرد: پدیده فرونشست در همه دشت‌های ممنوعه کشور به طور بالقوه وجود دارد. 


وی ادامه داد: ممکن است ساختمان خاک در دشت‌های ممنوعه تا امروز نشکسته باشد اما احتمال فرونشست در همه آنها وجود دارد. 


میدانی تصریح کرد: طبق آمارها در مشهد، فارس، همدان، کرمان و جنوب تهران فرونشست دشت‌ها اتفاق افتاده است و بر اساس آنچه که سازمان زمین‌شناسی گفته در جنوب تهران 36 سانتی‌متر فرونشست داشته‌ایم. 


معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه این نشست‌ها آنی نیست افزود: بیشترین نشست‌ها مربوط به خراسان رضوی، همدان و فارس بوده است. 


*به دنبال افزایش قیمت آب و برق هستیم 


بازهم صحبت از تعرفه ها بود و بازهم پیشنهادهایی که برای افزایش قیمت آب و برق داده شده بود اما افزایش قیمت‌ها همچنان منوط به تصمیم‌گیری دولت بوده است.


 چیت چیان وزیر نیرو در خصوص تعدیل قیمت ها در سال آینده گفت: پیشنهاد ما افزایش قیمت‌ها است چرا که به دلیل روند موجود در صنعت آب و برق قیمت‌ها به گونه‌ای است که باید افزایش یابد. 


وی ادامه داد: تعرفه‌ها باید به تصویب دولت برسد و این طور نیست که فقط خواست یک دستگاه در افزایش آن مطرح باشد. 


چیت‌چیان تصریح کرد: دولت هیچگونه تصمیم‌گیری در این خصوص نکرده است.
 
*در صادرات برق پول گاز هم درنمی‌آید 


رستم قاسمی دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه در نشست تخصصی بازار صنعت برق عراق در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق هم  از اینکه صادرات برق به عراق کم‌تر از 17 تا 19 سنت حتی پول گاز تأمین شده برای تولید برق هم نیست.


در همین زمان محمودی قائم مقام وزیر نیرو  در پاسخ به اینکه آیا با توجه به قیمت گاز طبیعی صادراتی، صادرات برق ارزش افزوده محسوب می‌شود، گفت: بحث صادرات برق فقط اقتصادی نیست بلکه افزایش تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای هدف را نیز دربردارد.


وی تاکید کرد: صادرات برق صرفا سیاست وزارت نیرو نیست بلکه سیاست کلان کشور و دولت است، اگر دولت بگوید از هم اکنون یک کیلووات ساعت هم صادر نکنیم وزارت نیرو صادر نمی‌کند.
*کاهش تلفات برق به صفر درصد خیال واهی است 


اما آبان ماه را می توان آغازاجرای میثاق نامه ای بدانیم که اواخر مهر به امضا رسید، میثاق نامه ای که قرار است طبق آن کاهش تلفات شکه برق به کمتر از 10 درصد برسد هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم در آغاز اجرایی شدن این میثاق نامه گفت:کاهش پنج درصدی تلفات در مدت یک سال رقم بزرگی است اما با عزم عمومی می‌توان به این هدف والا دست یافت.


وی در خصوص اتلاف انر‍ژی نیز گفت: در سال‌های 92 و 93 توفیق چندانی در کاهش تلفات نداشتیم اما امیدواریم به راهکارهایی برای آماده سازی انجام پروژه‌های آینده به‌ منظور کاهش تلفات برسیم.


وی تاکید کرد: اینکه تصور کنیم تمامی 30 تا 35 میلیارد کیلووات‌ساعت تلفات صفر شود، یک خیال واهی است چراکه در هیچ نقطه‌ای از جهان تمامی تلفات صفر نمی‌شود بلکه می‌توان امیدوار بود که تلفات را تا حد زیادی کاهش دهیم.


*اعتبار، مشکل اصلی تامین آب و برق مسکن مهر / 500 هزار واحد در انتظار آب و برق 


اما آب وبرق مسکن مهر هم همانند تعدیل تعرفه آب و برق از جمله مباحثی بود که در رماه مطرح می شد دائمی معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی در این باره با بیان اینکه عمده مشکل تامین آب و برق مسکن مهر اعتبار و جانمایی آن است، گفت: باقیمانده واحدهای مسکن مهر با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده تامین‌ آب و برق می‌شوند.


وی افزود:از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کل کشور تاکنون ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر آب، برق و فاضلابشان تامین شده است.


وی ادامه داد: اعتبارات و جانمایی مسکن مهر عمده مشکل در تامین آب و برق این واحد‌ها است. 
 
*برق رایگان برای هزار مشترک خانگی/ آغاز ثبت نام ازمتقاضیان پنلهای خورشیدی در بام منازل 


اما در آبان در راستای اجرای بند "ز" تبصره "9" قانون بودجه سال 93، و اجرای دستورات وزیر نیرو، ثبت نام از مشترکان برق خانگی برای نصب سامانه های خورشیدی با یارانه 50 درصدی، آغاز شد.
براین اساس متقاضیان می توانستند با حضور در شرکت های توزیع نیروی برق منطقه خود، اقدام به ثبت نام و اخذ اطلاعات تمکیلی در خصوص نصب سامانه های خورشیدی نمایند.


برپایه این گزارش نصب سامانه های تولید برق از انرژی خورشیدی برای مشترکین خانگی با ارائه 50 درصد هزینه های نصب به صورت بلاعوض توسط شرکت توانیر از محل منابع عوارض برق، در سراسر کشور صورت می گیرد.


دراین طرح پیمانکاران ذیصلاح برای نصب سامانه های خورشیدی برای مشترکان ثبت نام شده، از سوی شرکت برق معرفی و نیمی ازهزینه سامانه نصب شده توسط صنعت برق پرداخت خواهد می شد.


انتهای پیام/

6108468
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: صدور پروانه های ساختمانی در متوسط مدت زمان ۶ماه صادر می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است