علمی فناوری 10:30 - 25 شهریور 1398
یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های زیرزمینی ماهیان کور جهان توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و پژوهشگران بین‌المللی کشف شد.

کشف یکی از بزرگترین زیستگاه‌های زیرزمینی ماهیان کور جهان در زیر رشته کوه‌های زاگرس

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحامد موسوی ثابت، عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان طی تحقیقی دو ساله با همکاری دکتر صابر وطن دوست، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، پروفسور ماتیاس گیگر و پروفسور یورگ فریهوف از محققان برجسته آلمانی، ضمن گزارش یک زیستگاه جدید برای ماهیان کور ایرانی، با انتشار نتایج ژنتیکی بر ماهیان مورد مطالعه، وجود یک سفره آب زیرزمینی عظیم در زیر رشته کوه‌های زاگرس را اثبات کردند.

این سفره آب زیرزمینی با طول شناخته شده حدود حداقل ۳۱ کیلومتر و حداکثر ۱۶۲ کیلومتر (در خط مستقیم که احتمالاً چندین برابر این فاصله در حالت واقع است) بزرگترین زیستگاه زیرزمینی شناخته شده ماهیان در جهان است.

همچنین این زیستگاه اولین زیستگاه در جهان با سه گونه ماهی کور است و تنها یک زیستگاه غیر از آن در کشور چین با این تنوع و غنای گونه‌ای تاکنون شناخته شده است.

دکتر موسوی ثابت با بیان اینکه تا امروز در ایران چهار گونه ماهی کور غارزی شناسایی شده‌اند که منحصر به کشورمان هستند و در هیچ نقطه دیگر دنیا وجود ندارند، تاکید کرد: تحقیقات یک دهه اخیر من در منطقه غرب کشور و در منابع آبی حوضه زاگرس منتج به کشف دو گونه از چهار گونه مذکور شده است و دو گونه دیگر توسط محققان خارجی در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی کشف و توصیف شده بودند. با عنایت به اهمیت بالای این نوع ماهیان، به نظر می‌رسد این گونه‌ها باید در اولویت حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرند و نقشه راه حفاظت تنوع گونه‌ای کشور بر این اساس اصلاح شود.

نتایج این تحقیق بین‌المللی در شماره اخیر مجله ماهی‌شناسی کاربردی ( Journal of Applied Ichthyology ) در کشور آلمان منتشر شده است.

انتهای پیام


10238777
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان به منظور حمایت از کودکان و مادران غزه، نمایشگاهی از آثار هنری خود را با مضمون مقاومت و فلسطین در دانشگاه الزهرا برپا کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت نسخه‌ی جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را به نام Phi-3 Mini معرفی کرد. Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت رونمایی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است