اجتماعی 04:20 - 22 مهر 1394
وزیربهداشت با هشدار درباره تولد نوزادان ناقص الخلقه در بین زنان سیگاری از تضمین سرمایه‌گذاری برای ساخت بیمارستانهای زنان که سود مادی و معنوی دارد خبر داد و گفت: در پایتختی مانند تهران زیبنده نیست که شب‌ها شاهد حضور زنان فراری در خیابان‌ها باشیم.

تولد نوزادان ناقص الخلقه در بین زنان سیگاری
به گزارش افکارخبر، سید حسن هاشمی در نشست مشترک مشاوران امور زنان دستگاههای اجرایی که به مناسب هفته ملی سلامت بانوان ایران ضمن طلب مغفرت برای جانبختگان حادثه منا با اشاره به اینکه در آستانه محرم قرار داریم، اظهار کرد: امیدوارم همه بتوانیم از فضا و فرصتی که در این ایام برای ما پیش می‌آید برای سالم سازی روح و روان استفاده کنیم.



وزیر بهداشت درباره نقش و اهمیت زنان در جامعه امروز ایران گفت: هر چه فکر می‌کنم زیباتر از جمله امام که گفتند از دامن زن به معراج می‌رسد پیدا نمی‌کنم و چه ارزشی بالاتر از رفتن به معراج است. زن در خانواده مثل عمود خیمه است و در شرایطی که مردان گرفتار تامین معیشت هستند بار زندگی به عهده بانوان است و از این جهت جایگاه ویژه ای دارند . اگر یک زن آسیب ببیند خانواده آسیب جدی می بیند.



هاشمی با تاکید بر نقش بانوان در ایجاد فضای آرام و سالم در خانه عنوان کرد: بحث تغذیه از مباحث جدی سلامت است و با توجه به اینکه کیفیت تغذیه در خانواده‌های ایرانی مطلوب نیست، دقت زنان نسبت به مواد مصرفی برای تهیه غذا مثل روغن، نمک ، قند، شکر و ... به لحاظ نوع مصرف و کیفیت آن بسیار اهمیت دارد.



وزیر بهداشت با اشاره به رویه نادرست تغذیه براساس سبک زندگی جدید بیان داشت: یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در میان ایرانیان، بیماری‌های قلبی و عروقی است که بخش مهم آن به‌خاطر تغذیه نامناسب و توجه نکردن به نحوه استفاده از روغن و نمک و سایر موارد مصرفی است.



هاشمی با تاکید بر اینکه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌های اجتماعی، بانوان نقش موثری دارند، گفت: موفقیت فرزندان ناشی از وجود مادران دلسوزی است که برغم کشمکش‌های موجود میان زن و مرد، فرزندان را وارد این مجادلات نمی‌کنند.



وزیر بهداشت با استقبال از همکاری‌های صورت گرفته میان دستگاههای اجرایی برای ارتقای آموزش در امر بهداشت تاکید کرد: مردان و زنان باید به فکر سلامت خود باشند و در حوزه سلامت تفاوتی میان این دو وجود ندارد.



وی با بیان اینکه بانوان در آزمون‌های تحصیلی رتبه بالاتری را کسب می کنند، ابراز داشت: ما از این موضوع خوشحال هستیم و در عین حال امیدوارم که مردان نیز در این زمینه بتوانند فرصت‌های بیشتری را کسب کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که چون نان آور خانه مردان هستند بنابراین شایسته است که از فرصت‌های بیشتری استفاده کنند و جامعه ای که نقش نان آور خانه با نفقه بگیر آن عوض شود، آسیب می بیند.



هاشمی به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت بانوان اشاره و در عین حال تاکید کرد: در این باره ما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و در عین حال کارهایی برای رسیدن به این نقطه را هم شروع کردیم. براین اساس تشکیل کمیته‌های برای مرگ و میر نوزادان و بانوان باردار را با جدیت دنبال می‌کنیم و نتایج خوبی هم داشتیم.



وی یکی دیگر از عوامل کاهش مرگ و میر نوزادان و بانوان باردار را بالا رفتن سطح سواد و دانش و اطلاع رسانی مناسب صدا و سیما و رسانه‌های گروهی ذکر کرد و بیان داشت: سبک زندگی در طول ۳۰ سال گذشته تغییر کرده است و متاسفانه شاهد این هستیم که بانوان در برخی از مواقع بیشتر به خودشان آسیب می‌زنند، مثلاً برخی از اقداماتی که برای انجام عمل زیبایی انجام می‌شود، برای سلامت زنان خطرآفرین است و باید از عواقب و عوارض آن کاست.



وزیر بهداشت با اشاره به تحولاتی که در حوزه‌های اجتماعی رخ می دهد بیان کرد: در بخشی از آسیب‌های اجتماعی دولت و حکومت مقصر است و بخشی دیگر هم مردم تقصیر دارند. پدیده طلاق از جمله این موارد است که هم به لحاظ اجتماعی و هم به لحاظ شرعی امری مذموم است و تبعات فراوانی را برای اعضای خانواده در پی خواهد داشت.



وی افزود: در جمهوری اسلامی و در پایتختی مانند تهران زیبنده نیست که شب‌ها شاهد حضور زنانی در خیابان‌ها باشیم که از خانه فرار کردند و برخی از آنها هم در دام اعتیاد گرفتار شدند و معلوم نیست که تحت چه شرایطی روزگار می‌گذرانند.



هاشمی با بیان اینکه از مباحثی مربوط به اشتغال و حوزه‌های اقتصادی نباید به سادگی گذشت، گفت: بعد از دوسال حاصل زحمات دولت و وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری و با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب به نتیجه رسید و حتماً اجرایی شدن این طرح در معیشت مردم تاثیر می‌گذارد.



وی با تاکید بر اینکه موضوع برجام شبیه قطعنامه ۵۹۸ است، گفت: آن زمان قبول قطعنامه به منزله جام زهر بود اما برای جامعه اهمیت داشت و بنابراین ما باید از حسنات این اتفاق استفاده کنیم و باید پرسید که آیا کسانی که نسبت به برجام آن قدر حساسیت نشان می‌دهند درباره صدور قعطنامه‌های گذشته نیز همان اندازه حساس بودند؟



وزیر بهداشت با اشاره به طرح‌های انجام شده از سوی این وزارتخانه در حوزه سلامت بانوان تصریح کرد: مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها برای خانم‌های باردار توزیع می‌شود و باید این روند توسعه پیدا کند.



هاشمی یکی از مشکلات موجود در حوزه بهداشت بانوان را افزایش وزن ۵۰ درصدی زنان ایرانی دانست و گفت: هم وزارت بهداشت و هم وزارت ورزش باید برای افزایش تحرک میان زنان و مردان تدابیری بیاندیشند.



وی ادامه داد: در مورد غربالگری، وزارت بهداشت کارهایی را انجام داده است که البته کافی نیست و باید اقدامات بیشتری در این باره صورت بگیرد.



وزیر بهداشت با ابزار تاسف از رواج و رونق سیگار و قلیان در بین زنان عنوان کرد: مصرف دخانیات در بین خانم‌های باردار اثرات نامطلوبی را روی زنان باردار و جنین می‌گذارد و این مساله یکی از عوامل تولد نوزادان ناقص الخلقه است.



وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از مبتلایان به بیماری ایدز خانم‌ها هستند، گفت: کسانی که مبتلا به این بیماری هستند هم خود آسیب پذیر هستند و هم به دیگران آسیب می‌رسانند.



هاشمی با اشاره به گسترش بیماری سرطان در بین جامعه ایرانی بویژه بانوان، سرطان پستان، پوست، معده و مری را شایع ترین این بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که ۶۰ تا ۷۰ درصد این بیماری‌ها قابل پیشگیری است و برای خانم‌هایی که دچار سرطان پستان شدند می‌توانیم امکاناتی را در اختیار آنها بگذاریم و از افراد خیری که به‌ویژه در جامعه پزشکی حضور دارند برای ایجاد امکانات و معاینه‌های شخصی و فیزیکی و ماموگرافی استفاده کنیم.



وزیر بهداشت با بیان اینکه در مورد طرح انطباق عمدتا بحث‌هایی سیاسی مطرح می‌شود، ابراز داشت: نباید به این موضوع نگاهی سیاسی داشته باشیم بلکه طرح انطباق را طرحی برای تکریم و احترام به بانوان بدانیم.



وی افزود: اگر ما امکانات بیمارستانی مخصوص بانوان را بتوانیم در تهران و برخی از شهرهای بزرگ مثل تبریز و مشهد راه اندازی کنیم یکی از زمینه‌های تحقق حقوق شهروندی را فراهم کردیم.



هاشمی در خاتمه با اشاره به اینکه در برخی از شهرها به خاطر تعصب برخی از بانوان برای معاینه پیش پزشک مرد نمی‌روند، خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها مانند استرالیا نیز مراکز بهداشتی مخصوصی را برای خانم‌ها در نظر گرفتند و اگر بخشی خصوصی بتواند در این زمینه سرمایه گذاری کند به سود مادی و معنوی می‌رسد.

7207136
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است