گوناگون 18:49 - 19 مرداد 1399

باید سعی کنیم چهره واقعی امر به معروف و نهی از منکر شکل بگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حامد فاطمی روش رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران عصر امروز در سالن اجتماعات این ستاد برگزار شد.

وی گفت: در جامعه کنونی امر به معروف و نهی از منکر چهره متفاوتی نسبت به واقعیت خودش دارد و با آنچه که دین اسلام در این باره به ما گفته در اذهان عمومی یکی نیست. متأسفانه برخی امر به معروف و نهی از منکر را مخالف منافع شخصی خویش می‌بینند و تصویرسازی غلط می‌کنند. بنابراین امروز وقتی صحبت از امر به معروف و نهی از منکر می‌شود به جای تصور حاصل شدن امنیت چهره ناخوشایندی در اذهان به وجود می‌آید. به همین دلیل باید سعی کنیم چهره واقعی و حقیقی امر به معروف و نهی از منکر شکل بگیرد.

فاطمی روش تصریح کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران تلاش دارد شرایطی را فراهم کند که هیچ کس دغدغه امر به معروف و نهی از منکر و عواقب آن را نداشته باشد. در این راستا سیر حمایتی را آغاز کردیم که نهادهای مختلفی حمایت‌های خوبی از ما در این باره کردند. به عنوان نمونه با همکاری دادستانی استان تهران شعب ویژه مخصوص پرونده‌های امر به معروف و نهی از منکر در برخی از دادسراها شکل گرفت. همچنین قرار است از ظرفیت‌های قانونی و مجموعه‌هایی که با ما همگام هستند هم استفاده شود و نهادهای مختلفی برای مشاوره‌ها و وکالت رایگان با ما همکاری کنند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران ادامه داد: براساس ماده ۹ قانون کسانی که در مسیر امر به معروف و نهی از منکر استان تهران مانع ایجاد کنند، مجرم به شمار می آیند و مجازات می‌شوند. دادسراهای تعیین شده مکلفند تا کارکنان دولت و نهادهای دولتی که در این باره با ما همکاری نکنند را توبیخ و با آنها برخورد کنند. تلاش ما این است که امر به معروف حق و تکلیف همه مردم شود و دیگر هیچ کسی از مطالبه گری و امر به معروف واهمه نداشته باشد.

وی افزود: یکی از کارهایی که در ستاد انجام دادیم تشکیل گروه‌های جهادی و مردمی برای امر به معروف و نهی از منکر است که این گروه‌ها آموزش مطالبه گری صحیح را می‌بینند و بعد تحت حمایت، آموزش و خدمات به ما قرار می‌گیرند. ما برای برگرداندن چهره واقعی امر به معروف و نهی از منکر نیازمند اصحاب رسانه هستیم تا آن را زنده کنیم و رونق ببخشیم. لازم است مردم را نسبت به امر به معروف و نهی از منکر حساس کنیم. ما هم در این ستاد امر به معروف و نهی از منکر صحیح را به نمایش می‌گذاریم و در جهت برداشتن موانع قدم بر می‌داریم. این ستاد متعلق به هیچ جناح و گروهی نیست و همه آحاد جامعه اجازه و حق امر به معروف و نهی از منکر را دارند.

فاطمی روش در پایان جلسه به سوالات خبرنگار مهر پاسخ داد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قرار داشتن در هفته امر به معروف و نهی از منکر چه برنامه‌هایی را تدارک دیده اید؟ گفت: در سالهای گذشته برنامه‌هایی برگزار می شده که خیلی از آنها مطلوب ما نبود. امسال هم قرار بود برنامه‌هایی برگزار شود که با توجه به شرایط به وجود آمده و کرونا، امکان اجرای آنها نیست. مثلاً ما هر سال راهپیمایی امر به معروف و نهی از منکر و یا سخنرانی در خطبه‌های نماز جمعه در این باره را داشتیم که در شرایط فعلی هیچ کدام از اینها برگزار نمی‌شود. تا پیش از این ستاد، روابط عمومی فعال نداشته است. بنابراین فعالیت و حضور ما در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی خیلی کمرنگ بوده است. قرار است با حضور روابط عمومی جدید در مجموعه، حضور ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر و پررنگ‌تر شود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه همیشه وقتی حرف از امر به معروف و نهی از منکر می‌شود، اذهان عمومی به سمت بحث عفاف و حجاب می‌رود، توضیح داد: سوال شما کاملاً بجاست و متأسفانه امر به معروف در کشور ما منحصر به بحث حجاب شده و تا این حد تقلیل پیدا کرده است. در حالی که کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر این نیست. ما وظیفه داریم تا در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فرهنگ سازی کنیم. اینکه در حوزه عفاف و حجاب مشکل وجود دارد مسئولین و متولی آن باید امر به معروف شوند. بنابراین مطالبه گری از مسئولین در همه عرصه‌ها، سیاست کلی ستاد است.

وی در پاسخ به آخرین پرسش خبرنگار مهر مبنی بر چگونگی فعالیت گروه‌های جهادی، خاطرنشان کرد: براساس قانون ما موظفیم گروه‌های مردمی تشکیل دهیم که در آنها فعالیت امر به معروف و نهی از منکر انجام شود. ما در حال حاضر ۸۰-۹۰ گروه مردمی فعال در این باره داریم. با این حال در سایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بخش ثبت نام در این گروه‌ها وجود دارد که افراد می‌توانند از هر شهر، استان و روستایی ثبت نام کنند. این افراد برای اینکه بتوانند مجوز ما را بگیرند باید تخصص‌ها و ویژگی‌هایی مثل تحصیلات دانشگاهی، تجربه فعالیت در این حوزه را داشته باشند. در استان‌هایی مثل تهران ما مصاحبه حضوری هم با این افراد انجام می‌دهیم تا مورد ارزیابی قرار بگیرند. پس از تأیید این افراد، می‌توانند مجوز ما را داشته باشند و فعالیت کنند. مجوز ما مربوط به ۱۶ عرصه تخصصی مثل امر به معروف حقوقی، پزشکی، اداری، رسانه، عفاف و حجاب و … است. نکته حائز اهمیت اینکه این افراد فعالیت‌های مستقل و شخصی خود را انجام می‌دهند و ما فقط نقش حمایت از آنها را به عهده داریم.

امر به معروف


10659357
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است