فرهنگی‌هنری 09:29 - 18 فروردین 1399

پژواک مهر با«صدای سخن عشق»/پویشی برای کاهش آسیب‌های اقتصادی کرونا

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم ساحلی: پشت سر نهادن روزگار سخت شیوع کرونا با همدلی و همراهی ممکن می‌شود. از نخستین روزهای اسفند که گیلان با هجوم ویروس تاجدار مواجه شده، همیاری و مهربانی نیکوکاران این خطه سر سبز نقشی شکوهمند بر تاریخ گیلان زمین به یادگار گذاشته است.

پویش خیریه «صدای سخن عشق» یکی از فعالیت‌های انجام گرفته در این دوران است که با همراهی هنرمندان عرصه موسیقی برای کاهش رنج عده‌ای از افرادی که چرخ معیشتشان بر اثر شیوع کرونا از حرکت ایستاده، شکل گرفت. «بهرام کریمی» خواننده و آهنگساز گیلانی یکی از هنرمندانی است که با این پویش همراه شد. خبرگزاری مهر در گیلان گفتگویی با این هنرمند ترتیب داد تا از همراهی هنرمندان عرصه موسیقی با این پویش بیشتر بدانیم.

آوایی چون «صدای سخن عشق»

کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این پویش چنین گفت: همه گیری بیماری کرونا باعث شد تا بسیاری از اهالی گیلان، قرنطینه را جدی بگیرند. هر چند این قرنطینه، واجب و ضروری آثار حتمی و مثبتی در پی دارد، اما تبعات و آثار منفی تعطیلی مراکز کسب و کار و کاهش چشمگیر فعالیت‌های اقتصادی بر کمیت و کیفیت معاش خانواده‌ها غیرقابل انکار است.

وی افزود: بسیاری از کسب و کارها به خاطر قرنطینه ناشی از کرونا تعطیل و اقشاری از جامعه همچون زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و کارگران روزمزد، دچار بحران‌های اقتصادی چالش برانگیزی شده اند. این پویش قصد داشت که با جمع آوری کمک‌های مردمی، به بخشی از این اقشار کمک رسانی کند. پویش خیریه «صدای سخن عشق» و کنسرت‌های مجازی مربوط به آن، از سوم فروردین ماه آغاز شد و در شانزدهم فروردین ماه، به کار خود پایان داد.

کریمی با بیان اینکه  چند موسسه خیریه و مجموعه با این پویش مشارکت کرده اند، اظهار کرد: چند گروه موسیقی و خوانندگان گیلانی نیز برای اطلاع رسانی درباره کرونا و این پویش خیریه، و همچنین اعلام همبستگی با پرسنل زحمتکش و از جان گذشته مراکز درمانی، با اهدای آثارشان به این پویش پیوستند و برخی از رسانه‌های استانی نیز به صورت اختصاصی این پویش را پوشش دادند.

وی با اشاره به اجرای کنسرت توسط «عزیز قاسم زاده»، «گروه گس»، «محسن رسولی»، «محمد راد»، «امید حاجیلی»، «ارکستر باران» به خوانندگی «آرین رسولی»، «بیژن رحمتی لرد» و «آران» در قالب این پویش، گفت: برخی از این هنرمندان بخشی از عوائد کنسرت‌های خود را به این پویش اختصاص دادند تا مخاطبان با دیدن این اجراها در صورت تمایل کمک‌های نقدی خود را به حساب مؤسسه خیریه واریز کنند.

کریمی با بیان اینکه برخی از خوانندگان و گروه‌های موسیقی همانند گروه موسیقی فراغ، محسن رسولی، محمد راد، امید حاجیلی، آران و ارکستر باران، بخش‌هایی از عواید کنسرت‌های پیشین خود را به این پویش تقدیم کردند، ادامه داد: برخی دیگر (گروه گس، بهرام کریمی و گروه سنت) یک کنسرت استودیویی جدید، ضبط و اهدا کردند. در بازه زمانی سوم تا شانزدهم فروردین ماه، هر شب کنسرت مجازی یکی از این خوانندگان در فضای مجازی منتشر شد.

ترانه‌ای به نام «کرونای»

کریمی درباره ترانه‌هایی که برای همراهی با این پویش اجرا کرده است نیز گفت: شب سوم این پویش به اجرای من اختصاص داشت. ترانه‌های «سارای»، «کوکوره کو» و «نوروزبل» مربوط به نخستین آلبوم ترانه‌هایم «گیلون وارش» (باران گیلان) هستند. تهیه کننده این آلبوم که در بهار سال ۹۵ منتشر شد، حوزه هنری استان گیلان است.

وی با بیان اینکه ترانه‌های «سارای و نوروزبل» را به گویش ساحل شرقی سپیدرود و ترانه «کوکوره کو» به گویش رشتی است، گفت: دو ترانه اول از سروده‌های من و سومی از زنده یاد «ابوالقاسم منتظری» شاعر نام آوازه گیلانی است. ملودی این ترانه‌ها نیز ساخته خودم است. اما «کرونای» چهارمین ترانه‌ای بود که اجرا کردم. شبی که برای ضبط به استودیو رفتیم، قرار نبود این ترانه اجرا شود، چرا که تا آن ساعت این ترانه شکل نگرفته بود! پیش تر، تنها دو بیت از این ترانه را سروده بودم. در مدت زمانی که دوست تصویربردارمان در حال آماده کردن صحنه و تجهیزات فیلمبرداری بود، باقی ترانه را سرودم. این ترانه را بدون تمرین و با بداهه خوانی و بداهه نوازی اجرا کردیم و از اجرایش راضی هستم.

اجرا زیر سایه ویروس تاجدار‬ و‬ استقبال‬ خوب‬ مردم‬

این هنرمند گیلانی درباره سختی‌های اجرا با وجود شیوع بیماری اظهار کرد: مطمئناً اجرا در چنین شرایطی سخت است و محدودیت‌هایی دارد. تعداد نوازندگان را به حداقل رساندیم، سعی کردیم که فرآیند اجرا و ضبط صدا و تصویر طولانی نشود و تا جای ممکن، فاصله‌ها و نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنیم. از آنجا که زمان ضبط اجرای من با فراگیری کرونا همزمان شد، با در نظر گرفتن شرایط و برای رعایت احتیاط بیشتر، تصمیم گرفتم که یک اجرای دونفره داشته باشم. دوست خوب و هنرمندم، جناب آقای «احمدرضا سعیدی» که در چند کنسرت من به عنوان تنظیم کننده و نوازنده پیانو حضور داشتند، در این اجرا نیز همراهی‌ام کرد. 

کریمی در ادامه بیان کرد: از یک سو، با توجه به تعدد نسبی خوانندگان و گروه‌های موسیقی که هر کدام مخاطبان خاص خود را دارند و از سوی دیگر، پوشش رسانه‌ای مناسب و همچنین بارگذاری کلیپ اجراها در سایت‌ها و رسانه‌های مجازی مختلف و بازنشر گسترده آنها توسط مخاطبان، استقبال عمومی خوبی از اجراها به عمل آمد. کمک‌های مالی جمع آوری شده نیز توسط مؤسسه خیریه ایزد دوستان شمال، به گروه‌های واجد شرایط و تحت حمایت این مؤسسه اهدا شد.


10471302
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است