فرهنگی‌هنری 16:06 - 28 تیر 1397
اوگی تومیک* | ترجمه - مهدی تهرانی:سینمای کشور بوسنی و هرزگوین پس از استقلال مجدد این سرزمین از یوگوسلاوی سابق و از سال ۱۹۹۲ قابل بررسی است. اما سینما در سرزمین یوگسلاوی سابق عملا در سال ۱۹۰۵ سرو شکل گرفت.

با اینهمه پس از پایان پایان جنگ جهانی دوم و عمدتا در ژانر جنگی و ملودرام اجتماعی است که سینمای یوگسلاوی در ایالات تشکیل دهنده خود دارای شان و اعتبار می‌شود.

علت اجتماعی و هنری عظیمی در عقبه این جنبش هنری و سینمایی بویژه در بوسنی و هرزگوین نهفته است. به سبب نقش قابل اعتنای مردم در جنگهای پارتیزانی و نقش نیروهای چریکی و داستان‌ها و روایت مردم از این رخدادها این نوع فیلم‌ها به نوعی شرح تاریخ معاصر مردم این سرزمین به حساب می‌آمد.

به مرور و از دهه 60 به بعد سینمای بوسنی و هرزگوین دارای اعتبار اروپایی می‌گردد و فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان اهل این سرزمین دارای سبک و مکتب می‌شوند. با اینهمه نباید فراموش کرد که سینمای یوگسلاوی را نمی‌توان تا پیش از استقلال جمهوری‌های کنونی نادیده گرفت. چرا که عمده تولیدات مهم این سینما مشترک بین اهالی سینمایشان کار و معرفی شدند. در قبل از استقلال سرشناس‌های سینمای یوگسلاوی کارگردانان به‌نام مانند کولار و ووکویچ بودند. اما از سال 1992 به بعد یک دو جین چهره قابل اعتنا از سینمای بوسنی هرزگوین به سینمای اروپا معرفی شدند.

 چهره‌هایی مانند "آدمیر کنویچ" Ademir Kenivich با فیلم شاخص و معروف " کمی از روح" A Little Bit Of Soul محصول 1987 و" بنجامین فیلیپوویچ" Benjamin Filipovich با فیلم تاثیرگذار "تعطیلات در سارایوا" Holiday in Sarajevo محصول 1991 از پیشگامان سینمای کشور مستقل بوسنی هرزگوین به شمار می‌آیند.

در این بین؛ مستند‌سازان بوسنیایی نیز که بعدا به سینمای داستانی روی آوردند؛ نقش قابل ملاحظه‌ای در اعتلای سینمای این کشور داشتند. از مهمترین این افراد دینو مصطافیک Dino Mustafic و دانیس تانویچ Danis Tanovic سازندگان مستند جنگی " معجزه در بوسنی" محصول 1995 قابل اشاره‌اند. پس از این دانیس تانویچ با ساخت اثر مشهور و ماندگار و برنده جایزه اسکار "سرزمین هیچ کس" No Man's Land محصول 2001 جان تازه و خونی نو به سینمای بوسنی هرزگوین بخشید.

تانویچ سرزمین هیچ کس به رخدادهای دیوانه وار برآمده از خودشیفتگی بیمارگونه‌ی قومی - نژادی منجر به فروپاشی یوگسلاوی سابق می‌پردازد و نشان می‌دهد چه گونه آدمیانی که تا دیروز همکار و همسایه بودند و پدران و مادران شان در برابر ارتش و سپاه اس اس آلمان نازی همرزم بوده‌اند ، رو به کشتار یکدیگر می‌آورند. این فیلم بیش از فروپاشی یک کشور و سرزمین، به از دست رفتن اخلاق و انسانیت در گرداب خودشیفتگی بیمارگونه ی آدمیان - خودمداری و دیکتاتوری درونی - می‌پردازد.

دینو مصطافیک نیز در سال 2003 فیلم پرهزینه تاریخ سینمای بوسنی هرزگوین را ساخت. فیلم او با نام "بازسازی" Remake با بودجه‌ی 20 میلیون دلاری بیش از 100 میلیون دلار در گیشه جهانی فروش داشت. فیلمی ششدانگ و یکدست درباره مردم بوسنی و کشتار و جنگ که نسل‌های مختلف اکنون با هم قرابت نظری ندارند.

در سالهای اخیر سینمای بوسنی با جشنواره فیلم سارایوا نیز خوش درخشیده است. جشنواره فیلم سارایوو (SFF) بزرگترین جشنواره فیلم در بالکان و یکی از بزرگترین‌ها در اروپا است که سال ۱۹۹۵ در سارایوو هنگام محاصره این شهر آغاز به کار کرده و هر ساله دست‌اندرکاران سینما و تئاتر از کشورهای مختلف را می‌پذیرد. جشنواره در ماه اوت برگزار می‌شود و فیلم‌های کوتاه نمایش می‌دهد.

جشنواره فیلم سارایوا


9847008
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است