بین‌الملل 19:12 - 27 دی 1396
یک عضو کمیسیون اروپا در جلسه پارلمان اروپا با موضوع بررسی اوضاع ایران ضمن تاکید دوباره بر حمایت اروپا از ادامه اجرای برجام ، خواستار پرداختن به سایر موضوعات نگرانی آفرین در خارج از برجام شد.

به گزارش ایرنا ، یوهانس هان کمیسر سیاست همسایگی و مذاکرات توسعه اتحادیه اروپا در جلسه عصر سه شنبه پارلمان اروپا با موضوع بررسی اوضاع ایران ضمن تکرار دوباره موضع اتحادیه اروپا درباره برجام تاکید کرد: ما به ادامه اجرای کامل و موثر تمام بخش های توافق هسته ای متعهد هستیم . از دو سال پیش تا کنون آژانس بین المللی انرژی هسته ای در 9 گزارش تایید کرده است که ایران تمام تعهدات خود را اجرا کرده است.

وی افزود: در پی اقدام آمریکا در جمعه گذشته برای تمدید تعلیق تحریمهای ایران ، ما اکنون به همراه سه کشور اروپایی مذاکره کننده برجام و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی دقیق بیانیه آمریکا و پیامدهای آن هستیم. پنجشنبه گذشته نماینده عالی (موگرینی) در بروکسل میزبان نشستی با حضور جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات برجام بود. همگی در این جلسه توافق داشتند که برجام نتیجه داشته و باید حفظ شود زیرا برای امنیت اروپا ، خاورمیانه و جهان ضروری است.

این عضو کمیسیون اروپا در ادامه مدعی شد: جلسه پنجشنبه گذشته همچنین فرصتی برای بحث درباره موضوعات دیگری بود که ما درباره آنها نگرانی داریم اما ارتباطی با برجام ندارند. این موضوعات شامل تنشها در خاورمیانه ، برنامه موشکی ایران و همچنین اعتراضات هفته های اخیر در ایران است. همه این موضوعات باید خارج از برجام مورد رسیدگی قرار گیرند . پرداختن به این موضوعات در صورتی که برجام وجود نداشته باشد آسانتر نمی شود بلکه برعکس (دشوارتر) خواهد بود.

هان افزود: درباره موضوع اصلی این جلسه پارلمان اروپا (بررسی اوضاع ایران)، از آخرین روزهای سال 2017 ما بر موضوع اعتراضات در ایران متمرکز بودیم. نماینده عالی (موگرینی) با صدور بیانیه ای در روز دوم ژانویه (12 دی) به نمایندگی از تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و پس از رایزنی با آنها ، اعلام کرد که از دست رفتن جان انسان ها در ایران غیر قابل قبول است و آزادی بیان باید تضمین شود. ما همچنین این نگرانیها را بطور مستقیم با مقامات ایرانی مطرح کردیم. بنا بر اطلاعاتی که داریم که بیش از 20 نفر شامل ماموران امنیتی در جریان اعتراضات در ایران کشته شدند . گزارش هایی درباره مرگ در زندانها وجود دارد. ایران باید درباره همه موارد نقض حقوق بشر تحقیق کند. حقوق بازداشت شدگان باید مطابق با استانداردهای بین المللی محترم شمرده شود. این امر مثبتی است که رئیس جمهور روحانی بر لزوم امکان بیان مسالمت آمیز انتقاد در خیابان و بطور آنلاین تاکید کرد.

این عضو کمیسیون اروپا در ادامه گفت: بسیاری از ناظران اعتقاد دارند که اوضاع اقتصادی عامل اصلی این اعتراضات بوده است. تعامل اقتصادی بین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اتحادیه با ایران در پی اجرای برجام با هدف بهبود اوضاع اقتصادی همه شهروندان ایران بوده است. نباید فراموش کنیم که محدودیت آزادی های مدنی و اجتماعی نیز یکی از نگرانی های مردم ایران و همچنین از نگرانی های ما بوده است. ما در اتحادیه اروپا هیچگاه از مطرح کردن موضوع حقوق بشر در تماس با مقامات ایرانی خودداری نکرده ایم و به بحث درباره این موضوع در چهارچوب روابط دوجانبه ادامه خواهیم داد.

وی گفت: تعامل ما با ایران همچنین بر بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان ایران متمرکز بوده است. در پی برداشته شدن تمام تحریم های مرتبط با هسته ای ، ما تعامل اقتصادی و تجاری با ایران را تشویق کرده ایم و برای این هدف ما همکاری فنی با ایران برقرار کرده و آماده کمک به اجرای اصلاحات لازم هستیم. تجربیات کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل اشتراک است. برداشته شدن تحریم ها یک آغاز ضروری برای بهبود اقتصاد ایران بود اما کافی نیست. برخی چالش ها وجود دارند و نیازمند اصلاحات هستند . این چالش ها شامل از میان برداشتن موانع سرمایه گذاری و پرداختن به ضعف ها در زمینه شفافیت و بانکداری و همچنین مبارزه با پولشویی مطابق با استانداردهای گروه ضربت اقدام مالی (FATF) است. این اقدامات منجر به توزیع متوازن تر ثروت در جامعه ایران خواهد شد که یکی از خواسته های مطرح شده در خیابانها در هفته های اخیر بود.

در ادامه جلسه عصر سه شنبه پارلمان اروپا نیز چند تن از نمایندگان این پارلمان نیز مطالبی درباره تحولات ایران و مسائل منطقه ای بیان کردند.


9642421
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از فرماندهان ارتش صهیونیستی به سربازان خود قول داد که به رفح حمله کرده و همان جنایاتی که در بیمارستان الشفاء مرتکب شدند، در آنجا هم انجام دهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه از حمله موشکی به پایگاه صهیونیستی المالکیه خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار ایرلندی حین سخنرانی اورسولا فون در لاین که حامی نسل‌کشی در غزه است، فریاد زد که او جنایتکار جنگی است و باید دستگیر شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بلینکن توصیه‌های کارکنان خود برای مجازات واحد‌های نظامی صهیونیستی را که متهم به ارتکاب قتل و تجاوز در کرانه باختری هستند، نادیده می‌گیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دارایی کابینه رژیم اشغالگر اعلام کرد که پس از طوفان الاقصی دیگر به نهاد‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی اعتماد ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که آمریکا نباید خود را بالاتر از هر چیز تلقی کند و باید به درخواست جامعه بین المللی پاسخ دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» از زمانی‌ که رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین تاسیس شد، فلسطینی‌ها وجود تهدید‌های آمریکا در تلاش برای عضویت در سازمان ملل هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اداره توانبخشی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تایید کرد که از ابتلا حمله ارتش اشغالگر به غزه تاکنون بیش از ۷۰۰۰ هزار سرباز و افسر دچار اختلال روانی شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان یونیسف تایید کرد از ابتدای شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکنون بیش از ۱۳۸۰۰ کودک به شهادت رسیده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بازتاب‌های حمله ایران در رژیم اشغالگر همچنان ادامه دارد و رسانه‌های صهیونیست عملیات ایران را عملیاتی بی سابقه در جهان تلقی می‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است