سیاسی 00:48 - 01 مهر 1393
محسن کوهکن:
دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار مجلس گفت: هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند با پیشنهادات سازنده مثل مقابله با تروریسم تبلیغات غرب علیه ایران را خنثی کند

ایران می‌تواند در مجمع عمومی با پیشنهادات سازنده تبلیغات غرب را خنثی کند

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تاثیر پیشنهاد جهان عاری از خشونت که سال گذشته توسط رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح و تصویب شد اظهار کرد: خیلی ساده‌اندیشی است اگر فکر کنیم مجامع جهانی بدون تاثیر قدرت‌های دنیا و به صورت مستقل عمل خواهند کرد. بالاترین دلیل این موضوع هم وجود حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است اما چنین مساله‌ای بدین معنی نیست که ما حرف‌هایمان را در مجامع بین‌المللی مطرح نکنیم.

وی ادامه داد: طبیعی است که هر تصمیمی خلاف منافع قدرت‌های جهانی گرفته شود با مخالفت آن‌ها مواجه خواهد شد. ابتدا آن‌ها نمی گذارند چنین مباحثی مطرح شود و یا در مسیر آن سنگ‌اندازی می‌کنند و اگر در انتها به تصمیم‌گیری برسد نهایتا از حق وتوی خود استفاده می‌کنند. مثل قطعنامه‌های زیادی که علیه رژیم صهیونیستی صادر شده اما یا وتو کرده‌اند یا باعث شده‌اند قطعنامه‌ها بلااثر شوند. با وجود همه مسائل ما باید در مجامع بین‌المللی حرف خود را بزنیم. زمانی‌که آمریکا و غربی‌ها همه تلاش خود را می‌کنند تا ایران را حامی تروریسم نشان دهند ما هرچه پیشنهاد بدهیم که علیه تروریسم باشد برای تنویر افکار عمومی و خنثی کردن تبلیغات غرب علیه ایران بسیار مناسب خواهد بود اما اینکه امید داشته باشیم پیشنهادات ما به نتیجه برسد احتمال بسیار ضعیفی دارد.

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه مطرح کردن چنین پیشنهاداتی در مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند دو منفعت داشته باشد افزود: اول اینکه اگر پیشنهاد به تصویب برسد دنبال و اجرایی شود بسیار خوب است اما احتمال این اتفاق ضعیف به نظر می‌رسد. مساله دوم تنویر افکار عمومی کشورها و برخی دولت‌های مستقل است که می‌تواند کفه ترازو را به نفع ایران کند. مثلا وقتی متهم به تروریسم می‌شویم باید علیه تروریسم چه فردی،‌چه دولتی پیشنهاداتی را مطرح کنیم یا وقتی غربی‌ها می‌خواهند مساله هسته‌ای ایران را نامشروع جلوه دهند ما هرچه درباره کنترل، کاهش و از بین بردن تسلیحات هسته‌ای پیشنهاداتی را مطرح کنیم هزینه فایده بیرونی آن را در مجامع بین‌المللی مشاهده خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز با برخوردی که آمریکایی‌ها می‌کنند و نگاهی که در کشورها به وجود آوردند ذهن‌های تشنه‌ای در جهان ایجاد شده که ما به هر میزان بتوانیم پاسخی برای این ذهن‌ها ارائه دهیم و با پیشنهادات خود در نقطه مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب قرار بگیریم می‌توانیم امید داشته باشیم که در جبهه مستقلی که ان‌شاءالله پیش‌قراول آن ایران خواهد بود و براساس مبانی انسانی و درست حقوق بشر پایه‌گذاری خواهد شد به عنوان یک وزنه تاثیرگذار حاضر باشیم.

کوهکن در پاسخ به این سوال که در یک سال گذشته ایران چه قدر در رسیدن به هدف جهان عاری از خشونت موفق بوده است یادآور شد: فعالیتی که وزارت خارجه داشته در مجموع مثبت بوده. اگر به صورت طبیعی مبنا را عزت، حکمت و مصلحت قرار دهیم و قاره به قاره و کشور به کشور مسائل را دنبال و تحلیل کنیم در مجموع خروجی مثبتی داشته‌ایم. البته ممکن است در قاره‌ای نمره بالاتر و در منطقه‌ای نمره پایین‌تری در رسیدن به این هدف کسب کنیم.

وی درباره اولویت‌های هیات ایرانی در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل گفت: معمولا در چنین نشست‌هایی باید نیم‌نگاهی به گذشته داشته باشیم که اگر به پیشنهاداتمان عمل شده به نتایج آن اشاره کنیم و اگر عمل نشده دلایل آن را مطرح کنیم. امسال هم باید روی پیشنهاد پارسال اصرار کنیم و نباید به راحتی از آن بگذریم. به خصوص دبیرکل و مجموعه تصمیم گیر سازمان ملل را باید به صورت منطقی و مستدل وارد چالش کنیم تا درباره عدم اقدام روی پیشنهاد سال گذشته توضیح بدهند. اگر بحث چالشی مطرح نشود مدیریت آنجا روند دیکته شده آمریکا را به پیش خواهد برد. اما اگر دائم به چالش کشیده شوند چاره‌ای ندارند جز اینکه بخشی از پیشنهادات را عملی کنند.

دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار مجلس در پایان اظهار کرد: فعالیت دیگری که هیات ایرانی می‌تواند انجام دهد این است که تحلیل مبتنی در تاریخ 4- 5 دهه اخیر روی تروریسم به خصوص تروریسم غربی و دولتی، ریشه‌ها و زمینه‌های آن ارائه دهند. جمهوری اسلامی می‌تواند به صورت مستند لطماتی را که از اول انقلاب توسط منافقین خورده و یا لطماتی که امروزه تکفیری‌ها وارد می کنند را ارائه دهد و اگر کسی در دنیا قرار است درباره مقابله با تروریسم حرفی برای گفتن داشته باشد جمهوری اسلامی خواهد بود که باید وارد این مساله شود.

انتهای پیام


4774023
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جمعی از دیپلماتهای وزارت خارجه با علی اکبر ولایتی دیدار کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحوم
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ناصر کنعانی به ادعا‌های مطرح شده در بیانیه‌های اخیر سران اروپا و وزرای دارایی کشور‌های گروه هفت و برخی مقامات آمریکایی درباره ایران واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار حق‌طلب با تاکید بر امنیت کامل مراکز هسته‌ای کشور در واکنش به تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به این مراکز، گفت: تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مجمع تشخیص مصلحت نظام بند (ب) ماده ۳ لایحه برنامه هفتم اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان را که به کمیسیون اقتصادی مجمع ارجاع شده بود، مورد بررسی قرار داد و آن را با اصلاحات بعمل آمده به مصلحت ندانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: برنامه عملیاتی تحقق ‌شعار سال، پس‌از چند جلسه فوق‌العاده در کمیسیون‌های دولت، به تصویب هیأت وزیران رسید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه گفت که قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمازجمعه این هفته تهران، ۳۱ فروردین ماه به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است