استانی 08:48 - 12 شهریور 1393
یک دکتری بیماری‌شناسی گیاهی گفت: درخت سرو کوهی(ارس) در ارتفاعات شهرستان جیرفت در حال انقراض است، مسئولان هم نسبت به این موضوع کاملاً بی‌تفاوت هستند و هیچ اقدامی نمی‌کنند.

درختان سرو کوهی جیرفت در آستانه انقراض + عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «حمید محمدی» با بیان اینکه، استان کرمان در مقایسه با دیگر استان‌ها فعالیت زیادی در حوزه‌ی فضای سبز، مربوط به بخش دولتی توجه کافی ندارد، اظهار کرد: باتوجه به نوع اقلیم گرم و خشک استان کرمان فضای سبز باید، اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان به طور خود جوش یکسری اقدامات و تحقیقات اولیه را از 2 تا 3 سال پیش روی برخی گیاهان فضای سبز انجام داده است که بیماری‌های مختلفی دارند (بخصوص نارون که در حال زوال است).

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی اوقات با یک هزینه‌ی بسیار اندک می‌توان بیماری‌ها را به سادگی کنترل کرد و به کنترل شیمیایی نیاز نباشد، ادامه داد: برخی قارچ‌ها را می‌توان با یک رس به موقع جلوی انتشار آن را گرفت. اما بخش دولتی هزینه نمی‌کند و مشخص است که برخی گونه‌های گیاهی از میان می‌روند. دانشگاه نیز اعتبارات چندانی ندارد بنابراین برخی طرح‌ها فقط در حد پایان‌نامه‌های دانشجویی کار شده است.

سرو کوهی ارتفاعات جیرفت رو به نابودی

این دکتری بیماری‌شناسی گیاهی گفت: در شهرستان جیرفت منطقه‌ی کوهستانی آن(دلفارد، ساردوئیه و رمون و سربیژن)، درختان کهنسال سرو کوهی(اورس) دارد و به‌لحاظ ژنتیکی بسیار غنی هستند، این سرو کوهی در مناطق دیگر کشور شاید باشد اما این نوع آن بسیار مهم است، همه رو به نابودی هستند.

وی ادامه داد: در استان کرمان چون از نظر گیاهان داروئی و زینتی غنی است مطالعاتی انجام شده است. بسیاری از قارچ‌هایی که شناسائی شده است در ایران و حتی در دنیا بسیار جدید هستند.

گوش به زنگ! فاجعه چند سال پیش تکرار نشود

محمدی با بیان اینکه برای درختان سرو کوهی باید برنامه‌ریزی شود، تصریح کرد: محیط زیست باید اقدامات لازم را انجام دهد تا فاجعه‌ی چند سال پیش در شمال کشور رخ ندهد. یکی از کارشناسان، مطالعاتی روی برخی درختان بلوط و یا زینتی دیگر انجام داده بود اعلام کرد که یک نوع قارچ وجود دارد و ممکن است که همه‌ی گیاهان را در بر گیرد، در آن زمان مسئولان توجهی نکردند، 2 تا 3 سال بعد این بیماری همه‌گیر شد و بسیاری از گیاهان به این قارچ آلوده شدند و شاهد از میان رفتن گیاهان زیادی شدیم، مسئولان زمانی به فکر افتادند که خیلی دیر شده بود. تکرار نشود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اکنون اگر مسئولان بازدید از این منطقه داشته باشند، ارس‌ها با سن بالائی که دارند در حال خشک شدن هستند. لازم است که مطالعات آغاز شود و نوع قارچی که باعث خشکیدن این ارس شده است شناسائی تا برای جلوگیری وانتشار آن اقداماتی شود.

هیچ ارگانی اقدامی نکرده است

این دکتری بیماری‌شناسی گیاهی با اشاره به اینکه، دانشگاه شهید باهنر کرمان نمونه‌برداری‌های اولیه‌ای انجام داده است، اظهار کرد: مطالعاتی نیز انجام شده است، 2 تا 3 نوع قارچ شناسائی کردیم و باید مشخص کنیم این قارچ‌ها بیمارگر هستند.

وی ادامه داد: در استان کرمان هیچ یک از ارگان‌ها پیش قدم نشدند و هیچ اعتباری داده نشده است، وقتی اعتبار نباشد کاری انجام نمی‌شود. اگر از منطقه بازدید شود مشاهده می‌شود، سه، چهارم درخت خشک شده است. ممکن است قارچ‌هایی باشند که با هرس و یا یک راه حل ساده جلوی گسترش آنها را گرفت و از انقراض این نوع درخت جلوگیری کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: قارچ‌هایی که روی درخت سرو کوهی است تاکنون در ایران برروی آنها هیچ مطالعه‌ای نشده است و در دیگر کشورها نیز مطالعات اندکی شده است.

به گزارش ایسنا، اکنون نیز برای نجات این گونه‌ی گیاهی دیر شده است، پیش از آنکه نام این گونه‌ی درخت جزو لیست گونه‌های انقراص یافته نوشته شود باید اقدامی شود، تا فردا شرمنده‌ی نسل‌های آینده نشویم.

سرو کوهی

سرو کوهی

سرو کوهی

انتهای پیام


4633336
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است