فرهنگی‌هنری 13:35 - 19 مرداد 1399
هیات امنای مساجد و حسینیه‌های شهر تاریخی ابیانه تصویب کردند تا برای جلوگیری از شیوع کرونا، آیین تاریخی مردم این منطقه برای محرم به شکل هرسال برگزار نشود و بدون تجمع باشد.

«کرونا» آیین‌های محرمی ابیانه را تغییر داد

به گزارش ایسنا، جذب گردشگران به منطقه تاریخی ابیانه در استان اصفهان فقط به دلیل خاک سرخ معماری این منطقه نیست، بلکه یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگران و حتی ثبت ملی این شهر به عنوان «روستای تاریخی» - در زمان ثبت منطقه در فهرست آثار ملی کشور -  پابرجا ماندن آداب و رسوم خاص مردم این منطقه از اصفهان بود که همچنان به آن‌ها پایبندند و هرساله در مناسبت‌های مختلف آن‌ها را برگزار می‌کنند؛ از جمله آدابِ تاسوعا و عاشورا در محرم هر سال.

اکنون به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین قرمز بودن وضعیت استان اصفهان، مردم این منطقه تاریخی و اعضای هیات امنای مساجد و حسینیه‌های آن تصمیم گرفته‌اند آیین‌های تاریخی این روستا امسال مثل هر سال برگزار نشود و شکل دیگری داشته باشد؛ از جمله بدون تجمع و این‌که در فضای مجازی باشد.

در این صورت‌جلسه که در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: «بر اساس صورت‌جلسه ۱۷ مرداد اعضای هیات امنای مساجد ابیانه، با توجه به شیوع کووید ۱۹ در کشور و وضعیت قرمز استان اصفهان و با هدف حفظ سلامت و جان مردم این منطقه تاریخی، به خصوص قشر سالمند و آسیب‌پذیر و جلوگیری از گسترش بیماری در جامعه، همچنین کمک به کادر درمان کشور در ارتباط با مراسم محرم ابیانه، تصمیمات ذیل مصوب می‌شود.

ان‌شاءالله در سنوات آینده با برطرف شدن مشکلات این بیماری، مراسم با شور بیشتری برگزار می‌شود.

مراسمی که مستلزم تجمع افراد باشد اعم از  زنجیرزنی، فاتحه‌خوانی، طلوع و شام غریبان برگزار نمی‌شود.

نخل‌برداری انجام نمی‌شود، اما نخل در داخل حسینیه تزئین می‌شود. افرادی که نذورات داشته باشند می‌توانند در جلو حسینیه نخل، نذورات خود را با رعایت موارد بهداشتی پخش کنند.

در آشپزخانه‌های حسینیه‌ها و مساجد پخت و پز نخواهد بود، در صورتی که صاحبان نذورات تمایل داشته باشند می‌توانند در منزل غذا را تهیه کرده و با رعایت موارد بهداشتی آن را در منزل پخش کنند.

حسینیه‌ها و مساجد سیاه‌پوش خواهد شد و نوار نوحه‌خوانی از بلندگوی مساجد و حسینیه‌ها پخش می‌شود.

مراسم عزارداری به صورت مجازی در شبکه‌های اجتماعی همدیاران انجام خواهد شد.

در گروه‌های مجازی، فاتحه‌خوانی و طلب آمرزش برای درگذشتگان امسال ابیانه (۴۱ نفر) انجام می‌شود.

پیشنهاد می‌شود برای سلامتی خود و خانواده همچنین همدیاران در این دو روز به ابیانه سفر نکنید.»

انتهای پیام


10658728
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است