اجتماعی 09:33 - 09 مرداد 1393
سنندج - ایرنا - یک پزشک متخصص قلب و عروق با اشاره به بروز سکته قلبی در زنان زیر 65 سال و مردان زیر 55 سال، خطر ابتلا به بیماری قلبی را در مردان بیش از زنان دانست.

دکتر نوشین هادی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: با آغاز دوران یائسگی زنانه و توقف هورمون های جنسی، ریسک خطر بیماری های قلبی در زنان نیز افزایش می یابد.



وی نقش ژنتیک در ابتلا به بیماری های قلبی را مهم ارزیابی کرد و افزود: بیماری های ارثی، دیابت و چربی خون، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تشدید می کند.



وی افزایش سن، مصرف دخانیات، کم تحرکی، چاقی، دیابت، چربی خون بالا، استرس و فشار فکری و جنسی را از عوامل خطر ساز ابتلا به بیماری های قلبی بیان کرد.



وی اظهار کرد: برخی بیماری ها که اختلال آنزیمی دارند، چربی ها را نمی سوزانند و زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می کنند.



عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بر اساس آمار دانشگاهی ایران علل عمده 50 هزار مرگ و میر بیماران قلب و عروق سال گذشته ناشی از مصرف سیگار و دخانیات گزارش شده است.



هادی زاده یک سوم علل مرگ و میرها در بیماران قلبی را ناشی از مصرف سیگار دانست و افزود: سیگار پروسه تصلب شرایین را تشدید و ضریب چربی خون را بالا می برد و سبب اختلال در دریچه خونرسانی و لخته خونی در رگ ها می شود.



وی مصرف غذاهای فست فود و آماده مانند کنسروها، سوسیس و کالباس، پیتزا و ساندویچ را برای سلامتی مضر دانست و گفت: این غذاها حاوی مقادیر زیادی مواد نگهدارنده، نمک زیاد و ویتامین کم است و بجز اضافه وزن فایده دیگری برای سلامتی ندارند.



هادی زاده تصریح کرد: مصرف غذاهای پرکالری و پر چرب و روغن های حیوانی سبب اضافه وزن، رسوب زیاد و گرفتگی رگ ها می شود و زمینه ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.



وی بر مصرف یک رژیم غذایی مناسب و کم کالری، مصرف زیاد حبوبات، سبزیجات، میوه جات، لبنیات، غذاهای پر پتاسیم و مصرف سه بار در هفته ماهی، مصرف روغن مایع بویژه روغن های گیاهی به جای روغن های حیوانی تاکید کرد.



وی تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن زندگی را در کم تحرکی افراد موثر دانست و افزود: ورزش و کم تحرکی از عوامل خطر ساز ابتلا به این بیماری است.



هادی زاده تاکید کرد: ورزش روزانه و منظم، پیاده روی به مدت نیم ساعت، شنا، دویدن متوسط و دوچرخه سواری از بروز بیماری قلبی پیشگیری می کند.



به گفته وی ورزش سبب کاهش میزان قند و چربی خون و کنترل بیماری قلبی می شود.ک/3



7352/570

انتهای پیام /*






4358909
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور یک روزه گواهینامه رانندگی برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه همچنان درحال اجراست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دور جدید برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین آغاز شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ‌گفت: بزرگراه‌های نواب، بابایی، حکیم، زین‌الدین، همت، آبشناسان، چمران پر تردد هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین آغاز شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حکم اعدام کارگردان و تهیه کننده سینما، به اتهام آزار و اذیت چهار دختر دانش‌آموز از سوی قضات دیوان عالی کشور شکسته شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس گفت: اختلال وسواس فکری- عملی شدید ممکن است توانایی کار کردن منظم و یا نقش داشتن در زندگی خانوادگی را برایتان غیرقابل تحمل می کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۸۵ قرار گرفته است و کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرضیه ترغیب به خودکشی خانم بازیگر معروف از سوی پسری جوان با تحقیقات بازپرس جنایی و با توجه به نبود مدارک مستند، رنگ باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیدار کارگران با رهبری در هفته ملی کار و کارگر خبرداد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است