گوناگون 12:46 - 10 اسفند 1395
فایل صوتی؛
مصطفی مهرآئین گفت در نشست «امکان یا امتناع تفکر جامعه شناختی در ایران» گفت: ماجامعه شناسی در ایران نداریم و بیشتر به مسائل اجتماعی و آسیبهای اجتماعی می اندیشیم.

آسیب شناسی اجتماعی یا جامعه شناسی؟/ گفتاری از مصطفی مهر آئین

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی مهرآئین در نشست «امکان یا امتناع تفکر جامعه شناختی در ایران» که دیروز عصر به همت انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد، در ابتدا با بیان تاریخچه ای از چگونگی شکل گیری بحث امتناع تفکر در ایران گفت: بحث امتناع تفکر در ایران در ادامه شکل گیری اش به سید جواد طباطبایی رسید که وی نقدهایی به روشنفکران و اندیشمندان مختلف وارد کرد و این پروسه فکری را پرورش داد. ایشان معتقد است این بحث هایی که در ایران مطرح می شود، اندیشه نیست و ما با امتناع اندیشه روبرو هستیم. ما در وضعیت زوال ایم و تنها کاری که در وضعیت زوال می توان کرد تفکر به خود زوال است.

این استاد دانشگاه افزود: من همیشه به دنبال پاسخ به این پرسش بودم که با این همه کتاب و مقاله و رساله که تولید شده است، پس امتناع به چه معناست؟ وقتی درباره عکس این قضیه یعنی تولید اندیشه جستجو کردم متوجه شدم که در دنیا اندیشه های بسیاری وجود دارد و زمانی که به جامعه شناسی معرفت رسیدم دیدم اگر از منظر جامعه شناسی معرفت نگاه کنیم پروژه فکری سید جواد طباطبایی یک پروژه فکری عقیمی است و خودش مصداق امتناع است.

وی در پایان یادآور شد: به نظرم جامعه ما طبعا دارد اندیشه می کند و این شیوه ای که آقای طباطبایی مطرح می کند که جامعه ما در حال زوال است درست نیست. بلکه خود ایشان در حال زوال است. ما باید به وضعیت نظم اجتماعی در حوزه های متفاوت برگردیم. اگر جامعه ای از پردازش و صورت بندی نظم اجتماعی خودش می ترسد یا نمی تواند. اصولا می توان گفت در آن جامعه اندیشه وجود ندارد. به هر حال متفکرانی که به آنها اشاره شد حداقل به نظم تفکر سنتی پرداخته بودند و آن را انجام داده بودند.   

فایل صوتی این سخنرانی را در بالا می توانید بشنوید.


8869223
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است